خواص چای زنجبیل برای بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی و کاهش وزن و روش تهیه این چای

احساس آرامش و کمک به کاهش وزن اغلب عللی هستند که ما را مجاب می کنند تا از چای زنجبیل استفاده کنیم. اما استفاده از خواص چای زنجبیل یک راه حل سریع برای درمان مشکلات معده و تهوع است. در کنار این خواص، مطالعات مختلف اثبات کرده اند که زنجبیل باعث افزایش چربی سوزی، کاهش التهاب و حتی کنترل کلسترول و قند خون می شود.

جهت آشنایی هر چه بیشتر با خواص چای زنجبیل با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

خواص چای زنجبیل چیست و چرا زنجبیل برای شما خوب است؟

هزاران سال است که از خواص چای زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی قدرتمند استفاده می شود. در حقیقت، ویژگی های مثبت این ماده برای سلامت بدن به متون یونان باستان، روم، چین، سانسکریت و عربی باز می گردد. با این حال، در سال ها اخیر دانشمندان توانسته اند خواص این ماده را برای بدن اثبات کنند.

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل حاوی بسیاری از ترکیبات ارزشمند مانند جنجیرول، شوگاول، پارادول و زینرن است. به باور بسیاری از متخصصان بخش اعظمی از خواص چای زنجبیل به ماده ای به نام جنجیرول مربوط می شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که جنجیرول می تواند به طور مؤثری برای جلوگیری از التهاب مفید باشد. در حالی که التهاب نوعی از پاسخ سیستم ایمنی است، اما التهاب مزمن، ریشه بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی می باشد. با توجه به وجود جنجیرول در زنجبیل می توان این ماده را در لیستی از غذاهای ضد التهابی قرار داد و به عنوان درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری های التهابی از جمله آرتریت و آلزایمر استفاده کرد.

زنجبیل در مبارزه با بیماری های ویروسی، قارچی و باکتری های مضر که به بیماری کمک می کند، موثر است.

اخیرا مطالعات زیادی در مورد خواص چای زنجبیل انجام شده است. این تحقیقات نشان داده اند که خواص این ماده طیف وسعیی دارد و از کاهش تهوع گرفته تا افزایش سلامت مغز، کاهش وزن و کنترل قند خون را شامل می شود.

مهمترین خواص چای زنجبیل

  1. تسکین معده
  2. تقویت سیستم ایمنی
  3. محافظت از سلامت مغز
  4. کاهش درد
  5. کاهش وزن
  6. حمایت از سلامت گوارش
  7. کنترل قند خون
  8. کنترل کلسترول

خواص چای زنجبیل معده را آرام می کند

زنجبیل سال هاست که به عنوان درمان طبیعی برای حالت تهوع، بیماری حرکت و حالت تهوع صبحگاهی در بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر احساس تهوع دارید، یک فنجان چای ریشه زنجبیل ممکن است تنها چیزی باشد که نیاز داشته باشید.

یک مطالعه در تایلند نشان داد که زنجبیل قادر به کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار است. علاوه بر این، مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۲ توسط University of Rochester Medical Center انجام شد نشان داد که زنجبیل باعث کاهش شدید تهوع ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی بالغ می شود. برای به حداکثر رساندن پتانسیل مبارزه با تهوع، سعی کنید لیمو یا نعنا را نیز به چای خود اضافه کنید.

خواص چای زنجبیل سیستم ایمنی را تقویت می کند

بسیاری از افراد از چای زنجبیل به عنوان یک درمان موثر طبیعی برای درمان علائم سرماخوردگی، آلرژی و عفونت استفاده می کنند.

بر طبق برخی مطالعات آزمایشگاهی، زنجبیل حاوی ترکیباتی مانند جنجیرول، شگوئول و پارادولوس است که می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک کند.

ریشه زنجبیل دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این ماده می تواند به طور موثر در برابر عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت های قارچی و حتی بیماری های لثه از بدن محافظت کند.

خواص چای زنجبیل از سلامت مغز محافظت می کند

با توجه به توانایی زنجبیل در کاهش التهاب، برخی تحقیقات نشان داده اند که ریشه زنجبیل برای سلامت مغز نیز مفید است و می تواند به محافظت از این اندام در برابر اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر یا پارکینسون کمک کند.

مطالعه ای که در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده نشان داد که استفاده از عصاره زنجبیل به مدت دو ماه، توجه و عملکرد شناختی را در زنان میانسال افزایش می دهد. به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که زنجبیل در برابر آسیب مغزی از بدن محافظت می کند و حافظه را در موش ها بهبود می بخشد.

خواص چای زنجبیل درد را کاهش می دهد

اگر از درد مزمن در مفاصل و ماهیچه ها رنج می برید، یک فنجان چای زنجبیل را به صورت روزانه مصرف کنید. تحقیقات اثبات کرده اند که زنجبیل برای کاهش التهاب، کاهش درد عضلات و درد مفاصل، و حتی کاهش شدت درد قاعدگی مفید است.

یک مطالعه منتشر شده در Arthritis and Rheumatism نشان داد که عصاره زنجبیل قادر به کاهش درد زانو ناشی از استئوآرتریت می باشد. در این مطالعه، ۲۶۱ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه از عصاره زنجبیل استفاده کرد و گروه دیگر از دارونما. پس از شش هفته،  درصد کسانی که با کاهش درد زانو در هنگام ایستادن مواجه شدند در گروه مصرف کننده از عصاره زنجبیل در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود.

مطالعه دیگری که در State University’s Department of Kinesiology در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد که زنجبیل درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می دهد. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده توسط مرکز تحقیقات گیاهان دانشگاه شاهد در ایران نشان داد که استفاده از عصاره ریشه زنجبیل به مدت پنج روز به طور قابل توجهی موجب کاهش شدت درد قاعدگی نسبت به دارونما می شود.

خواص چای زنجبیل سرعت کاهش وزن را افزایش می دهد

اگر قصد کاهش وزن را دارید سعی کنید روز خود را با یک فنجان چای زنجبیل گرم شروع کنید تا از فرایند چربی سوزی بدن در طول روز حمایت کنید.

بررسی که سال ۲۰۱۷ با تجزیه و تحلیل ۲۷ مقاله انجام شد نشان داد که ممکن است زنجبیل بتواند به کاهش وزن با افزایش چربی سوزی، جلوگیری از جذب چربی و سرکوب اشتها کمک کند. مطالعه دیگری که در European Journal of Nutrition منتشر شد نشان داد که مصرف چای زنجبیل  موجب کاهش دور کمر و کاهش شاخص توده بدنی می شود.

خواص چای زنجبیل از سلامت گوارش حمایت می کند

برخی از مطالعات نشان داده اند که زنجبیل با پیشگیری از بیماری هایی مانند زخم معده موجب بهبود هضم می شود.

یک مطالعه در تایوان نشان داد که استفاده از کپسول مکمل زنجبیل باعث تحرک معده شده و سرعت تخلیه معده را دو برابر می کند. این خاصیت به جلوگیری از دیسپپسی یا سوء هاضمه کمک کند. در همین حال، مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد که پودر زنجبیل از ایجاد زخم معده که به وسیله مصرف آسپیرین در موش ها ایجاد می شود، جلوگیری می کند.

خواص چای زنجبیل موجب کنترل قند خون می شود

دیابت یک بیماری همه گیر در سراسر جهان است. در واقع، طبق بررسی که در سال ۲۰۱۷ توسط Population Health Management منتشر شده است، میزان شیوع دیابت بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰، ۵۴ درصد افزایش خواهد یافت.

چای زنجبیل ممکن است برای کنترل میزان قند خون مفید باشد. مطالعه ای در ایران ۲۲ فرد استفاده کننده از عصاره زنجبیل را بررسی کرد. این تحقیق نشان داد که عصاره زنجبیل موجب کاهش قند خون ناشتا و کنترل قند خون در طولانی مدت می شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۴ نشان داد که پودر زنجبیل قند خون و مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد.

خواص چای زنجبیل کلسترول را کنترل می کند

کلسترول بالا می تواند عروق خونی را تنگ کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که زنجبیل ممکن است سطح کلسترول را کاهش داده و به حفظ سلامت قلب کمک کند.

برای مثال، مطالعه ی حیوانی که توسط گروه Department of Pharmacognosy and Medical Plants در دانشگاه دمشق در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد که عصاره زنجبیل کلسترول LDL و کلسترول کل را تقریبا مشابه داروهای معمولی که برای کاهش کلسترول تجویز می شوند پایین می آورد. به علاوه، مطالعه دیگری نشان داد که زنجبیل نسبت به پلاسبو (دارونما) به طور قابل توجهی موجب کاهش تری گلیسیرید، کلسترول و LDL یا کلسترول بد می شود.

روش تهیه چای زنجبیل

  • ۲ اینچ زنجبیل تازه را پوست بکنید و بشویید.
  • سپس آن را خرد کرده یا به کمک پوست کن ورقه ورقه کنید.
  • این مقدار زنجبیل را به یک پارچ آب اضافه کرده و ۱۰ الی ۳۰ دقیقه بجوشانید. مدت زمان جوشاندن چای بستگی به نیاز شما به عطر و طعم چای دارد. هر چقدر بیشتر بجوشد عطر چای بیشتر می شود.
  • بعد از این مدت زیر گاز را خاموش کنید.
  • برای بهبود عطر و طعمش کمی عسل و آبلیمو به آن اضافه کنید.
  • تا زمانی که چای گرم است آن را بنوشید.

نکات احتیاطی که باید در زمان مصرف این چای رعایت کنید

اگر چه غیر معمول است اما ممکن است برخی افراد به زنجبیل آلرژی داشته باشند. اگر بعد از نوشیدن چای زنجبیل، علائم آلرژی غذایی مانند بثورات پوستی، خارش یا تورم را تجربه کردید، بلافاصله مصرف آن را قطع کنید و با پزشک مشورت کنید.

علاوه بر این، چای زنجبیل با عوارض جانبی خفیفی مانند سوزش سر دل، اسهال و درد معده همراه است. اگر هر یک از این علائم را دارید، میزان مصرف خود را کاهش دهید و با یک متخصص تغذیه یا متخصص گوارش مشورت کنید. برای کسب بهترین نتایج، توصیه می شود که روزانه یک تا سه فنجان چای زنجبیل بخورید.