خواص چای سیاه برای بهبود سلامت قلب، هضم و سطح استرس

چای در واقع بعد از آب، پر مصرف ترین آشامیدنی جهان است. بنابراین احتمال دارد شما هم یکی از مصرف کنندگان این نوشیدنی باشید و بدنتان را از خواص چای سیاه سرشار کنید. اما چای سیاه چقدر برای شما مناسب است؟ این ماده با آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول ها که از سلول های انسانی در برابر آسیب های رادیکال آزاد خطرناک محافظت می کند غنی شده است. چای سیاه قطعا یکی از غذاهای ضد پیری محسوب می شود. علاوه بر این، چای سیاه برای بهبود سلامت ذهنی، کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و احتمالا کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، دیابت و بیماری های قلبی مفید است.

این نوشیدنی به طور معمول در شرق به صورت گرم استفاده می شود. اما در غرب آن را غالبا به صورت سرد و همراه با لیمو، شیر و شکر یا عسل استفاده می کنند.

امروزه چای سیاه بیشترین محبوبیت را در انواع مختلف چای دارد و در کشورهای غربی و آسیای جنوبی مانند سریلانکا و هند به صورت روزانه مصرف می شود. بنابراین قطعا طرفداران بسیاری دارد، اما چای سیاه چقدر سالم است؟

خواص چای سیاه ؛ آیا چای سیاه برای بدن مناسب است و خاصیت دارد؟

چای سیاه چقدر خوب است؟ پاسخ کوتاه این سوال، خیلی زیاد است. برای شروع این مطلب مجله پیام سلامت بهتر است با خواص چای سیاه بیشتر آشنا شوید:

خواص چای سیاه برای تقویت سلامت قلب

مطالعات متعددی نشان داده اند که چای سیاه تاثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ به بررسی اثرات مصرف چای بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی ایسکمی پرداخت. این مطالعه بر روی بیش از ۳۵۰،۰۰۰ مرد و زن بین سنین ۳۰ تا ۷۹ ساله ساکن در ۱۰ منطقه چین انجام شد. هنگامی که محققان هفت سال بعد، وضعیت این زنان و مردان را پیگیری کردند، دریافتند که مصرف چای با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ایسکمیک و همچنین خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر (مانند حمله قلبی) همراه است.

در مطالعه دیگری، مصرف کنندگان از چای سیاه (بدون افزودنی) با مصرف کنندگان آب آشامیدنی ساده در مدت ۱۲ هفته مقایسه شدند. چای سیاه حاوی مقادیر بالایی از فلاوان های ۳-ol، فلاونول ها، تئوفلاوین ها و مشتقات اسید گالیک است. محققان دریافتند مصرف روزانه ۹ گرم چای سیاه منجر به کاهش بسیار مهمی در عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، از جمله میزان تری گلیسیرید و گلوکز ناشتا در سرم می شود. همچنین کاهش معنی داری در نسبت کلسترول LDL به کلسترول HDL و همچنین افزایش سطح کلسترول HDL مشاهده شد.

به طور کلی، محققان نتیجه گرفتند که نوشیدن چای سیاه به صورت منظم و روزانه منجر به کاهش خطر عوامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی عروقی می شود و همچنین باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن انسان خواهد شد.

خواص چای سیاه برای مبارزه با سرطان

جنگندگی با سرطان نیز در لیست خواص چای سیاه قرار دارد. زیرا مصرف چای سیاه با کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ارتباط دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در American Journal of Epidemiology منتشر شده، به بررسی اثرات مصرف چای سیاه  غنی از فلاوانویدها در خطر ابتلا به سرطان پروستات در بیش از ۵۸،۰۰۰ مرد در هلند که چندین عامل خطر ابتلا به سرطان را داشتند پرداخت. چای سیاه حاوی اصلی ترین فلاونوئیدها از جمله پروتئین، کاپتون، کاپوفول و میریستین است. این مطالعه نشان داد که افزایش مصرف فلاونوئیدها در چای سیاه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته ارتباط دارد. با این حال، در مورد مراحل کلی و ابتلا زودرس به سرطان پروستات هیچ ارتباطی مشاهده نشد.

یکی دیگر از مطالعات امیدبخش که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان داد که تئوفلاوین ۳ در چای سیاه دارای توانایی بسیار قوی برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی تخریب پذیر سیس پلاتین می باشد. یافته های بسیار چشمگیری در مورد سیس پلاتین وجود دارد. به عنوان مثال برخی معتقدند که این ماده یکی از موثر ترین داروهای ضد سرطان است. علاوه بر این، تئوفلاوین ۳ برای سلول های سرطانی سالم بسیار سمی است.

خواص چای سیاه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت

دیابت یکی از بیماری های مزمن و شایع در سراسر جهان است. مطالعه ای که در مجله Diabetologia منتشر شد، در پی یافتن ارتباط بین مصرف چای (و قهوه) با پیشرفت دیابت نوع ۲ بود. در این مطالعه ۴۰،۰۱۱ شرکت کننده در طی ۱۰ سال پیگیری شدند. محققان دریافتند که از این بین ۹۱۸ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

آنها همچنین دریافتند که مصرف چای و قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. به طور خاص، مصرف حداقل سه فنجان چای یا قهوه در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را حدود ۴۲ درصد کاهش می دهد. این باعث می شود چای سیاه به عنوان بخشی از رژیم غذایی ضد دیابتی پذیرفته شود.

خواص چای سیاه برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

یک تحلیل متاآنالیز در سال ۲۰۰۹ نشان داد که نوشیدن چای سیاه یا سبز به صورت روزانه ممکن است از سکته مغزی ایسکمیک جلوگیری کند. به طور خاص، محققان دریافتند که صرف نظر از اینکه سوژه مورد مطالعه از کدام کشور آمده است، افرادی که هر روز سه یا بیشتر از سه فنجان چای می نوشند، در مقایسه با افرادی که روزانه کمتر از یک فنجان چای می نوشند، خطر ابتلا به سکته مغزی در بدنشان به میزان ۲۱ درصد کاهش می یابد.

خواص چای سیاه برای درمان مشکلات گوارشی

اگر ناراحتی معده و اسهال دارید، مصرف یک فنجان چای سیاه برای خوب شدنتان ممکن است کافی باشد. تانن های موجود در چای سیاه اثرات مفیدی بر روی پوشش روده دارند و می توانند باعث کاهش التهاب روده و کنترل اسهال شوند.

اگر نگران کافئین این ماده هستید، می توانید از چای سیاه بدون کافئین استفاده کنید. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده نشان داد که در بیماران ۲ تا ۱۲ ساله مبتلا به اسهال غیر باکتریایی حاد، قرص های حاوی عصاره چای سیاه راه موثر و بی خطری برای کمک به درمان اسهالی بود که توسط باکتری ایجاد شده است.

خواص چای سیاه برای مبارزه با باکتری ها

چای سیاه نه فقط یک نوشیدنی خوشمزه گرم و یا سرد است بلکه دارای قدرت ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات فنلی چای سیاه و همچنین تانن های آن توانایی مهار برخی از انواع باکتری ها را دارند. علاوه بر این، ترکیبات فنولیک غیر پلیمر در دستگاه گوارش جذب می شوند. این اجزای عاملی برای کشتن باکتری ها هستند.

مصرف چای سیاه با عسل نیز به طور خاص باکتری های H. pylori را از بین می برد. این نوشیدنی می تواند از ایجاد علائم ناخواسته H. pylori، از جمله زخم، جلوگیری کند.

خواص چای سیاه برای کاهش هورمون استرس

کاهش هورمون استرس یکی از مهمترین خواص چای سیاه است. در حالی که قهوه انرژی بیش از حد به بدن می دهد، چای بیشتر یک منبع متعادل از کافئین است و حتی یک نوشیدنی آرامبخش است که می تواند با استرس مقابله کند. تحقیقات نشان داده اند که چای سیاه می تواند به مصرف کنندگانش کمک کند تا از فشارهای روزمره زندگی رها شده و هورمون های استرس، مانند کورتیزول را به سطح نرمال برسانند.

در یک مطالعه ۷۵ مرد سالم مصرف کننده از چای با میانگین سنی ۳۳ سال به دو گروه تقسیم شدند. به مدت شش هفته، یک گروه مخلوط چای سیاه میوه ای با کافئین حاوی مواد فعال موجود در یک فنجان چای معمولی و واقعی را مصرف کرد، در حالی که گروه دیگری چای جعلی که دارای همان مقدار کافئین بود را نوشیدند. سپس افراد تحت شرایط ناشی از استرس شبیه آنچه که در زندگی عادی آن را تجربه می کنند، قرار گرفتند. محققان میزان هورمون استرس، فشار خون، ضربان قلب و میزان استرس این افراد را اندازه گیری کردند.

۵۰ دقیقه بعد از وارد کردن استرس به بدن، گروهی که از چای سیاه استفاده کرده بودند، نسبت به کسانی که از چای سیاه جعلی استفاده کرده بودند، کاهش سطح کورتیزول را گزارش دادند. مصرف کنندگان چای سیاه واقعی پس از رویداد استرس زا در مقایسه با گروه مصرف کننده از چای جعلی، احساس آرامش بیشتری داشتند.

مصرف چه مقدار چای سیاه برای کاهش چه بیماری های مفید است؟

در ادامه به تاثیر مقدار چای سیاه بر روی بیماری های مختلف اشاره می کنیم:

سردرد و سلامت روحی: تا ۲۵۰ میلی گرم کافئین در روز برای کاهش سردرد و تقویت روحیه مفید است.

حمله قلبی و سنگ کلیه: حداقل یک فنجان چای سیاه در روز برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و خطر ابتلا به سنگ کلیه مناسب می باشد.

آترواسکلروز: مصرف یک تا چهار فنجان (۱۲۵ تا ۵۰۰ میلی لیتر) چای سیاه هر روز برای جلوگیری از سفت شدن شریان ها مفید می باشد.

بیماری پارکینسون: مردان مصرف کننده از ۴۲۱ تا ۲۷۱۶ میلی گرم کافئین (تقریبا پنج تا ۳۳ فنجان چای سیاه) به صورت روزانه با پایین ترین خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مواجه هستند. با این حال، مردانی که روزانه ۱۲۴ تا ۲۰۸ میلی گرم کافئین (حدود یک تا سه فنجان چای سیاه) می نوشند احتمالا خطر ابتلا به پارکینسون در بدنشان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در زنان، مصرف یک تا چهار فنجان چای سیاه در روز به نظر می رسد بهترین گزینه باشد.

بیماری آلزایمر: تحقیقات جدیدی که بر روی ۹۵۷ مرد و زن بالای ۵۵ ساله انجام شد دریافت که مصرف منظم چای باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به کاهش شناختی در سالمندان می شود، در حالی که حامل های ژن APOE e4 که ژن های در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند ممکن است کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی را تا ۸۶ درصد تجربه کنند.

مقایسه چای سیاه، چای سبز و چای سفید

هم چای سیاه، هم سبز و هم سفید منابعی از چای های گیاهی هستند. خاصیت و مزایای چای های مختلف با یکدیگر فرق می کند. حداقل پردازش بر روی چای سفید انجام شده ولی چای سیاه دارای بیشتر پردازش است. چای سفید اکسیداسیون بسیار کمی را تجربه کرده. در حالی که، چای سبز خشک می شود و تحت فرآیند پختن یا بخار گرم می شود. اما چای سیاه با استفاده از برگ هایی که اکسید شده ساخته می شود.

مقدار ORAC (محتوای آنتی اکسیدانی) چای سیاه ۱،۱۲۸ است، در حالی که این شاخص در چای سبز کمی بالاتر و نزدیک به ۱۲۵۳ گرم می باشد.

چای سیاه، سبز و سفید؛ به دلیل پلی فنول هایی که دارند، اثرات مشابه آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد التهابی، سم زدایی و تحریک کننده سیستم ایمنی را دارند.

چای سبز معمولا کافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد. تحقیقات نشان داده اند که چای سبز و سفید دارای سطح مشابه ای از کاتچین ها و پلی فنل ها هستند.

ارزش غذایی چای سیاه

چای سیاه از برگ های جوان گیاه Camellia sinensis تهیه می شود. هم چای سیاه و هم چای سفید و سبز از این گیاه مشتق می شود. چای سیاه بیشترین میزان کافئین را دارد. میزان کافئین چای سیاه به طور متوسط حدود ۴۲ میلی گرم در هر هشت اونس می باشد، اما بسته به نوع چای این ماده می تواند بین ۱۴ تا ۷۰ میلی گرم باشد.

چای سیاه بعد از برداشت، طی فرایند اکسید سیاه می شود. این اکسیداسیون باعث تشکیل تئوفالوین ها و تارو بیگینین ها در چای سیاه می شود. این مواد ترکیباتی هستند که مسئول رنگ و طعم چای سیاه می باشند.

یک فنجان چای سیاه شامل ارزش غذایی زیر است:

  • ۲ کالری
  • ۰٫۷ کربوهیدرات
  • ۰٫۵ میلی گرم منگنز (۲۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۱٫۹ میکروگرم فولات (۳ درصد از نیاز روزانه بدن)

نمره ORAC چای سیاه ۱،۱۲۸ می باشد. ORAC به معنای ظرفیت جذب رادیکال های اکسیژن است. این روش یک روش اندازه گیری میزان آنتی اکسیدان های مواد غذایی و نوشیدنی ها است که توسط National Institutes of Health در آمریکا طراحی شده است. خواص چای سیاه قطعا به میزان آنتی اکسیدان های زیاد در این نوشیدنی باز می گردد.

اثرات جانبی بالقوه ناشی از مصرف چای سیاه

مصرف بیش از حد کافئین می تواند برای بدن مضر باشد. بنابرانی نباید بیش از پنج فنجان در روز از این نوشیدنی استفاده کنید. همچنین ممکن است از نظر روانی وابسته به کافئین چای شوید. بنابراین برای بهره مندی از خواص چای سیاه باید از آن به حد اعتدال استفاده کنید.

اگر باردار یا شیرده هستید، بیش از سه فنجان چای سیاه (حدود ۲۰۰ میلی گرم کافئین) در روز ننوشید. مصرف بیش از این مقدار کافئین احتمالا ناامن است و با افزایش خطر سقط جنین، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و سایر اثرات منفی، از جمله علائم ترک کافئین در نوزاد و وزن کم هنگام تولد همراه است.

چای سیاه می تواند جذب آهن بدن را کاهش دهد. اگر کمبود آهن دارید زیاد چای سیاه ننوشید. اگر کمبود آهن دارید توصیه می شود که چای سیاه را در بین غذاها و نه پس از وعده های غذایی مصرف کنید. چای سیاه ممکن است با مکمل های زیر واکنش نشان دهد:

  • پرتقال تلخ
  • کوردیپس
  • کلسیم
  • منیزیم
  • مکمل ها و گیاهان حاوی کافئین
  • کراتین
  • اکیناسه
  • اسید فولیک
  • ملاتونین
  • شبدر قرمز

ممکن است حساسیت غذایی به چای سیاه وجود داشته باشد. تست کردن این ماده می تواند تعیین کند که آیا شما به چای حساسیت دارید یا خیر؟ اگر علائم آلرژی غذایی را دارید، به خصوص اگر علائمتان شدید است، مصرف چای سیاه را متوقف کنید.