خواص چای پوئر برای بدن چیست؟

چای پوئر یک شکل از چای سیاه است که معمولا به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز، هر چند گاهی اوقات برای سال ها یا حتی دهه ها تحت فرآیند تخمیر ویژه قرار می گیرد. این فرایند به آن طعم منحصر به فرد و خواص فراوانی می دهد که در دیگر انواع چای وجود ندارد. مبدا پوئر استان یونان در چین است و بیش از ۲۰۰۰ سال است که به دلیل دارا بودن مزایای سلامتی مورد توجه است. برای آشنایی بیشتر با خواص چای پوئر برای بدن ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

خواص چای پوئر برای بدن

بیماری قلبی عروقی و سندرم متابولیک

یکی از خواص چای پوئر برای بدن توانایی آن در کاهش کلسترول بالا است. مطالعه ای که در مجله پیری شناسی (سالمند شناسی) تجربی در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نشان داد که در موش هایی که به آنها چای پوئر داده بودند کاهش LDL یا کلسترول بد و افزایش کلسترول HDL محافظ قلب، مشاهده شد. چای پوئر هم چنین مزایای خوبی برای افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند نشان داده است.

سندرم متابولیک گروهی از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است که شامل موارد زیر می باشند:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول HDL پایین
  • قند خون ناشتا بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • چاقی شکمی

محققان دانشگاه پکن کشف کردند که چای پوئر با بهبود موارد زیر به درمان سندرم متابولیک می پردازد:

  • چاقی
  • تنظیم چربی های خون
  • کاهش قند خون
  • جلوگیری از اکسیداسیون پلاک کلسترول

خواص آنتی اکسیدانی

بر اساس تحقیقات درون آزمایشگاهی (این ویترو) منتشر شده در “مجله بین المللی علوم مولکولی” در سال ۲۰۱۱، خواص آنتی اکسیدانی پوئر می تواند در درمان تومور نیز مفید باشد. محققان کشف کردند که چای پوئر رشد تومور را از طریق مکانیسم های مختلف مهار کرد، این موضوع نشان می دهد که ممکن است چای پوئر توانایی ها مشابه ای در انسان داشته باشد. تحقیقات زیادی در مورد اثرات آنتی اکسیدانی چای سبز انجام شده است، اما مطالعات کمتری بر روی پوئر انجام شده است. با این حال تحقیقات منتشر شده در “مجله شیمی کشاورزی و شیمی غذا” در سال ۲۰۰۴، نشان داد که چای پوئر مقدار فعالیت آنتی اکسیدانی مشابهی با چای سبز، سیاه و اولانگ نشان دارد.

نحوه آماده کردن

پوئر پخته شده که اشاره به چایی دارد که تحت فرآیند تخمیر قرار گرفته است، به دو شکل چای پوئر آجری و چای loose leaf وجود دارد. چای های آجری به زمان بیشتری برای باز شدن و خارج شدن در آب نیاز دارد و بهتر است با آب کاملا جوش و در مدت زمان طولانی تر تا ۱۰ دقیقه آماده شوند. چای های آجری دارای طعم کهنه و مانده خاصی هستند که می توان این طعم را با خیساندن و شستن چای در آب سرد قبل از دم کردن کاهش داد. آنها بهترین چای دم کرده سبک گونگ فو که به معنی شیوه ماهرانه در چینی است با استفاده از گایوان یا دیگر قوری های کوچک هستند. چای را در آب جوش ریخته و عصاره آن را به دست آورید و آب را برای مدت سه تا پنج دقیقه کنار بگذارید، این چای ها می توانند به چندین روش استخراج شوند که هر کدام از آنها عطر و طعم منحصر به فرد خود را داراست.

احتیاط

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله، سم شناسی مواد غذایی و مواد شیمیایی، چای آجری پوئردر مقایسه با شکل دیگری از چای آجری به نام Bianxiao دارای سطح فلوئور ایمن بودند، یعنی زیر حداکثر میزان مجاز و توصیه شده فلوئور. پوئر حاوی کافئین است، بنابراین کسانی که به آن حساسیت دارند باید میزان مصرف این چای را به چند فنجان در روز محدود کنند. چای پوئر حاوی حدود ۳۷ میلی گرم کافئین در هر ۸ اونس است که در مقایسه با ۸۶ میلی گرم کافئین در چای سیاه باعث می شود این چای انتخاب بهتری برای افرادی باشد که محدودیت مصرف کافئین دارند.