علل خونریزی داخل چشم به همراه روش های درمان و پیشگیری از وقوع آن

خونریزی داخل چشم یا خونریزی پشت چشم معمولا بی درد است و می تواند با انواع بیماری های مختلف ایجاد شود. خونریزی های زیر ملتحمه معمولا با فشار خون بالا، سیگار کشیدن، آسیب به چشم یا مصرف بیش از حد نمک یا مواد غذایی همراه است. در مورد علل مختلف خونریزی داخل چشم یا همان خونریزی زیر ملتحمه و همچنین درمان ها و پیشگیری های لازم برای هر بیماری، اطلاعات تکمیلی را در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت مطالعه کنید.

علل و درمان خونریزی داخل چشم

خونریزی زیر ملتحمه

تعریف

خونریزی های زیر ملتحمه زمانی ایجاد می شود که رگ های خونی زیر سطح چشم واضح شوند. به این حالت پارگی ملتحمه نیز گفته می شود. ملتحمه قادر نیست که به سرعت خون ایجاد شده در این ناحیه را جذب کند. بنابراین قرمزی ناشی از تجمع خون مدتی روی سطح چشم باقی می ماند. بسیاری از افراد در زمان وقوع این اتفاق متوجه پاره شدن رگ ها نمی شوند. تا این که در مقابل آینه انعکاس تجمع خون را در چشم دیده و اصطلاحا می گویند چشمم خون افتاده است. این خونریزی معمولا بی ضرر است و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد به طور معمول از بین می رود.

علائم

کسانی که از  خونریزی زیر ملتحمه رنج می برند، پلاک قرمز بر روی سفیدی چشمشان ایجاد می شود. این خونریزی نه درد دارد و نه تغییری در قدرت بینایی فرد ایجاد می کند. هر چند ممکن است فرد احساس خارش در چشم داشته باشد.

علل

در اغلب موارد علت خونریزی زیر ملتحمه ناشناخته است. اما برخی اقدامات شامل قدرت زیاد در عطسه، سرفه شدید، استفراغ یا بلند کردن بار سنگین باعث می شود که عروق در این منطقه پاره شود. آسیب های چشم مانند جراحی، عفونت شدید و یا مالیده شدید چشم ها نیز می تواند باعث بروز خونریزی زیر ملتحمه شوند.

عوامل خطر

کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین یا وارفارین استفاده می کنند، دارای بیماری هایی هستند که سبب عطسه یا سرفه می شوند، از مکمل های گیاهی مانند درخت چهل سکه استفاده می کنند یا فشار خون بالا و دیابت دارند در معرض خطر بیشتری برای خونریزی های زیر ملتحمه قرار دارند.

درمان و پیشگیری

به استثنای این که تنها می توانید علت خونریزی را شناسایی کنید، هیچ راهی برای جلوگیری از خونریزی های زیر ملتحمه وجود ندارد. توقف استفاده از داروهای رقیق کننده خون ممکن است برای از بین بردن این علائم کمک کننده باشد. افرادی که در حال حاضر خونریزی زیر ملتحمه را تجربه می کنند، اگر خارش چشم دارند می توانند از قطره های چشمی استفاده کنند. خون جمع شده در چشم به این علت باید در عرض ۱۰ تا ۱۴ روز به داخل چشم جذب شود و نیاز به درمان بیشتری ندارد.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی باعث ایجاد آسیب به عروق خونی در چشم شده و خونریزی داخل چشم ایجاد می کند. همانطور که این رگ های خونی در اثر ابتلا به دیابت ضعیف تر می شوند، بیشتر آسیب می بینند. این تضعیف و آسیب دیدگی می تواند منجر به خونریزی داخل چشم شود.

شرح رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض دیابت است که موجب آسیب به شبکیه و عروق خونی در چشم می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. اگر چه کسانی که قادر به کنترل فشار خون خود نیستند نیز در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی هستند.

این وضعیت از مشکلات خفیف در قدرت بینایی آغاز می شود. اما اگر درمان نشود، می تواند باعث نابینایی شود. همان طور که رتینوپاتی دیابتی بدتر شده و پیشرفت می کند، ممکن است باعث ایجاد موارد زیر شود:

·         تاری دید

·         ایجاد رشته یا نقاط کور در بینایی

·         مناطق خالی یا تاریک در دید

·         تغییرات بینایی

·         دشواری در درک رنگ

·         از دست دادن کامل قدرت بینایی

این عوارض جانبی ممکن است در هر دو چشم تاثیر بگذارد.

درمان افراد مبتلا به رتینوپاتی اولیه که بیماریشان زود تشخیص داده شده است ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اما باید با مراجعه به پزشک بر وضعیت بدن خود نظارت داشته باشند. مراجعه به متخصص غدد برای بهبود مدیریت دیابت می تواند از بدتر شدن این علائم جلوگیری کند.

کسانی که رتینوپاتی پیشرفته دیابتی را تجربه می کنند ممکن است برای درمان مشکلات موثر بر روی شبکیه که در اثر این بیماری ایجاد شده است نیاز به جراحی داشته باشند.

·         لیزر درمان کانونی می توان با سوزاندن رگ های خونی آسیب دیده از نشت خون در چشم جلوگیری کند. در هفته های اولیه پس از این درمان ممکن است تاری یا لکه در دید ایجاد شود.

·         ویتروکتومی می تواند خون و بافت اسکار را از وسط چشم برطرف کند.

·         در روش دیگری نیز با ایجاد یک برش کوچک ابزاری وارد چشم شده و خون موجود در این ناحیه را با محلول نمک یا حباب گاز جایگزین می کند.

·         در نهایت، درمان به کمک لیزر پراکنده می تواند عروق خونی غیر طبیعی را با کمک سوزاندن در طی ۲-۳ جلسه کاهش دهد. این درمان می تواند باعث تاری دید در شب و کاهش دید محیطی پس از عمل جراحی شود. اما این عوارض کم کم برطرف می شوند.

پیشگیری ·         رعایت  رژیم غذایی سالم و داشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته می تواند به کنترل دیابت کمک کرده و خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را کاهش دهد.

·         نظارت بر قند خون و کلسترول و انجام تلاش های لازم برای کنترل آن ها نیز در پیشگیری موثر است.

·         استفاده از فراورده های تنباکو را برای کاهش آسیب به عروق خونی قطع کنید.

·         اگر قدرت بینایی تان شروع به تغییر یا بدتر شدن کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

گلوکوم

گلوکوم فشار بیشتری روی چشم ایجاد می کند که به نوبه خود باعث فشار روی عروق خونی می شود. همانطور که این وضعیت بدتر می شود، خطر ابتلا به خونریزی داخل چشم نیز افزایش پیدا می کند.

شرح گلوکوم به گروهی از شرایطی اشاره دارد که موجب آسیب به عصب بینایی شده و بینایی را مختل می کند. فشار بالا در چشم معمولا باعث آسیب دیدن آن می شود. کاهش بینایی ناشی از گلوکوم به تدریج اتفاق می افتد به طوری که بسیاری از افراد تا زمانی که شرایط پیچیده شود، متوجه نیستند که از این بیماری رنج می برند. کسانی که دچار گلوکوم هستند، اغلب به ایجاد تونل دید یا کاهش تدریجی دید محیطی مبتلا می شوند. هر چقدر وضعیت بدتر شود ممکن است علائم زیر نیز به وجود آید:

·         درد چشم

·         شروع ناگهانی اختلالات بینایی

·         حالت تهوع و استفراغ

·         قرمزی چشم (خونریزی در پشت چشم ها)

·         دیدن هاله در اطراف نورها

درمان ·         گلوکوم به طور معمول با قطره های چشمی درمان می شود. با استفاده از این قطره ها جریان خون جذب شده و فشار در چشم کم کم از بین می رود. برای جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه، باید این قطره ها را طبق دستور العمل استفاده کنید.

·         قطره های چشمی معمول عبارتند از:

۱٫      بتابلاکرهای بتا

۲٫      مهارکننده های کربنیک انهیدراز

۳٫      میتوزی

۴٫      کولینرژیک

۵٫      پروستاگلاندین ها

اگر چه معمولا ترکیبی از این داروها استفاده می شود. داروهای خوراکی مانند مهارکننده های کربنیک انهیدراز نیز ممکن است برای کاهش فشار ناشی از گلوکوم استفاده شود.

پیشگیری ·         کسانی که با افزایش فشار داخل چشم ناشی از گلوکوم مواجه هستند، باید مصرف کافئین خود را محدود کنند.

·         غلظت مایعات در بدن و رعایت رژیم سالم حاوی مواد مغذی مفید برای سلامت چشم، غالبا برای کاهش فشار چشم مفید است.

·         ورزش منظم نیز ممکن است برای از بین بردن این فشار موثر باشد. اما در مورد این که کدام ورزش برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

فشار خون بالا

فشار خون بالا سبب آسیب رسیدن به عروق خونی در اطراف شبکیه می شود. این افزایش خطر باعث ایجاد خونریزی داخل چشم می شود. این بیماری به عنوان رتینوپاتی فشار خون بالا شناخته می شود. این وضعیت در صورتی که درمان نشود می تواند به مرور بدتر شود.

شرح فشار خون بالا سبب آسیب رسیدن به رگ های خونی در سراسر بدن می شود. از طرفی از آن جا که رگ های خونی ظریف در چشم کاملا آسیب پذیر هستند، این بیماری می تواند بر روی آن ها بیشتر تاثیر بگذارد. افرادی که از رتینوپاتی فشار خون بالا رنج می برند اغلب مشکلات بینایی و سردرد را تجربه می کنند. هرچند این حالت در طی آزمایش معمولی چشم قابل تشخیص است.
درمان برای کنترل و از بین بردن اثرات رتینوپاتی پرفشاری خون، باید فشار خون خود را کنترل کنید.
پیشگیری

تغییر در رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و مصرف داروهای فشار خون طبق دستورالعمل پزشک می تواند به جلوگیری از رتینوپاتی فشار خون بالا کمک کند. به طور منظم به پزشک  مراجعه نمایید تا اطمینان حاصل شود که مراقبت های لازم برای پیشگیری از این بیماری را انجام داده اید.