خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان

پس از زایمان و زمانی که نوزاد متولد می شود؛ خونریزی واژینال امری طبیعی است. چراکه در این شرایط بدن می خواهد از کلیه بافت های حمایت شده در رحم خالی شود. این تخلیه که در اصطلاح نفاس نامیده می شود امری کاملا طبیعی است و هیچ چیز در مورد آن نگران کننده نیست. با این حال، در درصد کمی از زنان، خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان اتفاق می افتد و ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی برای جلوگیری از خونریزی باشد. از دست دادن غیرطبیعی خون از رحم پس از زایمان خونریزی پس از زایمان نامیده می شود.

علائم و نشانه ها خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان

گاهی اوقات دشوار است که خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان را از نفاس طبیعی تشخیص داد. اگر خون خارج شده بیش از هفت روز پس از تولد نوزاد، روشن باقی بماند، می تواند نشانه ای از وجود مشکل باشد. زنانی که پس از زایمان لرز و تب را تجربه می کنند نیز ممکن است خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان داشته باشند. در حالت خونریزی طبیعی (نفاس)، خون تخلیه شده نباید بوی بدی داشته و نباید در یک ساعت یک نوار بهداشتی را کاملا پر کند. در غیر این صورت ممکن است هشداری برای خونریزی غیرطبیعی باشد.

طبق گفته کتابخانه پزشکی آنلاین Merck Manuals، خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان نه تنها پس از تولد اتفاق می افتد؛ بلکه می تواند در هر زمان تا یک ماه پس از زایمان نیز ظاهر شود.

علل خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان

خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان زمانی اتفاق می افتد که عروق خونی که از جفت در حین بارداری پشتیبانی می کند پس از تولد به درستی بسته نمی شوند. این مشکل می تواند زمانی رخ دهد که رحم در مدت کوتاهی پس از زایمان شرایط مناسبی نداشته باشد. برخی از مواردی که ممکن است به خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان منجر شود عبارتند از کشش رحم از مایع آمنیوتیک بیش از حد، کار طولانی مدت یا داروهای ضد درد خاصی که در طول زایمان و زایمان استفاده می شود.

عوارض جانبی خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان

عارضه اصلی خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان شامل از دست دادن خون است که اگر بدون کنترل باشد، می تواند مرگبار باشد. سایر عوارض ناشی از خونریزی شدید ممکن است شامل فشار خون پایین و کم خونی باشد. توججه کنید که حتی پس از آنکه خونریزی پس از زایمان متوقف می شود، می تواند دوباره شروع شود؛ و از دست دادن خون بیشتر امکان پذیر است.

درمان خونریزی غیرطبیعی پس از زایمان

اگر خونریزی غیرطبیعی بلافاصله پس از زایمان اتفاق بیفتد؛ پزشک یا ماما اقدام به ماساژ رحم می کند تا شرایط جدیدش را بپذیرد و ممکن است یک نسخه مصنوعی اکسیتوسین که یک هورمون منقبض کننده رحم است را نیز تجویز کند.

در موارد شدید، انتقال خون ممکن است ضروری باشد. اگر خونریزی را با تحریک انقباض رحم متوقف نکنید، پزشکان می توانند شریان هایی را که رحم را تامین می کنند فشرده کنند. پزشکان همچنین ممکن است اگر علت خونریزی غیرطبیعی یافت نشد، رحم را برای نشتی احتمالی یا هر قطعه از جفتی که ممکن است حفظ شده باشد، بررسی کنید.