خونریزی غیر طبیعی پس از سقط جنین

خونریزی غیر طبیعی پس از سقط جنین از طریق واژینال ممکن است پس از سقط از طریق مکش، سقط جنین دستی یا سقط جنین با دارو، رخ دهد. به همه زنان هشدار داده می شود که خونریزی غیر طبیعی پس از سقط جنین را جدی بگیرند؛ زیرا این مشکل می تواند به علت عفونت، خونریزی یا سایر عوارض باشد. خونریزی غیر طبیعی واژن نادر است و کمتر از ۱ درصد زنان پس از سقط جنین، این عارضه را تجربه می کنند. پس اگر خونریزی غیر طبیعی واژن دارید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

دوره زمانی

طبیعی است که تقریبا دو هفته پس از سقط جنین، خونریزی واژینال را تجربه کنید. در این شرایط ممکن است خونریزی کم و با رنگ روشنی را برای چند روز اول تجربه کنید؛ و برای چند روز آینده، خونریزی شدید و گرفتگی سنگین را تجربه خواهید کرد.

اما خونریزی غیر طبیعی پس از سقط جنین ممکن است نتیجه مشکل در عضلات رحم و یا ناتوانی عروق خونی در متوقف کردن خونریزی باشد. علاوه بر این، ممکن است لخته های خون در داخل رحم بعد از عمل ایجاد شود. در موارد بسیار نادر، رحم ممکن است توسط یک وسیله جراحی سوراخ شده باشد، یا ممکن است که دهانه رحم خراشیده باشد.

لخته شدن خون

لخته شدن خون پس از سقط جنین امری طبیعی است. اندازه لخته ها می تواند از اندازه یک ریگ تا اندازه تخم مرغ، باشد. البته داشتن لکه های بزرگ تر زا یک توپ پینگ پنگ، برای مدت دو ساعت یا بیشتر طبیعی نیست.

البته در شرایطی نیز ممکن است گردن رحم مسدود شود؛ که این مشکل مانع از خروج خون از رحم می شود. این مشکل می تواند باعث افزایش حجم رحم و ایجاد درد شدید شود.

خونریزی شدید واژن

خونریزی شدید واژن نشان دهنده این است که چیزی ممکن است اشتباه باشد. پزشکان خونریزی سنگین واژینال را با معیار پر شدن بیش از دو پد زنانه (نوار بهداشتی) حداکثر ضخیم، در طول یک الی دو ساعت یا خونریزی شدید برای مدت ۱۲ ساعت یا بیشتر تعریف می کنند. در نهایت اگر بعد از گذشت ۲۴ ساعت کامل پس از عمل، خونریزی شما به رنگ قرمز تیره باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

ملاحظات

خونریزی واژینال پس از سقط بیشتر در سقط جنین های مربوط به میفپریستون و میزوپروستول شایع است؛ و درصد بسیار کمی از زنان که سقط جنین با دارو را انجام می دهند ممکن است نیاز به انتقال خون یا جراحی آسپیراسیون برای کنترل خونریزی داشته باشند.

پیشگیری و راه حل

در حالی که هیچ راه حلی برای جلوگیری از خونریزی واژینال پس از سقط جنین وجود ندارد؛ دستورالعمل پزشک شما برای بهبود تدریجی ضروری است. این دستور شامل مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی، ورزش نکردن به مدت دو هفته و بلند نکردن اجسام سنگین تر از ۴٫۵ کیلوگرم است. همچنین در طول مدت بهبودی باید فعالیت های جنسی واژنی برای دو هفته قطع شود. و از تامپون ها تا دو هفته بعد از عمل استفاده نکنید.