نشانه ها، علل و درمان خون در ادرار سگ (هماچوری در سگ)

هماچوری بیماری است که باعث می شود خون در ادرار دیده شود. این فرایند، نشانه دهنده بیماری جدی در بدن است. وجود خون در ادرار سگ های جوان بیشتر ارثی است. اما در سگ ها پیر معمولا به دلیل سرطان به وجود می آید. سگ ها ماده، به دلیل این که در معرض خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری هستند، بیش از سگ ها نر، خون در ادرارشان مشاهده می شود.

در هر صورت، ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را، پیرو مطالب قبلی مرتبط با نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص نگهداری از سگ ها به علل و درمان خون در ادرار سگ اختصاص داده ایم.

علائم وجود خون در ادرار سگ ها

شایع ترین علامت هماچوری در سگ ها، وجود خون در ادرار آن ها است. ضمن این که هنگام دفع ادرار بوی غیر طبیعی نیز ممکن است استنشاق شود. در حیوانات مبتلا به سرطان، توده در طول معاینه فیزیکی قابل لمس است. در سگ های نر، اگر بزرگ شدن پروستات عامل ایجاد خون در ادرار باشد، در طول معاینه فیزیکی حساسیت و درد شکم در بعضی از بیماران آشکار خواهد شد.

حیواناتی که اختلال لخته شدن خون دارند ممکن است خونریزی زیر پوستی داشته باشند. به همین دلیل ایجاد کبودی های بی علت در بدن آن ها طبیعی است.

علل وجود خون در ادرار سگ ها

  • علل سیستمیک که به طور کلی علت اختلال انعقادی (لخته شدن) هستند.
  • تعداد کم پلاکت ها یا ترومبوسیت در خون (ترومبوسیتوپنی)
  • بیماری های دستگاه ادراری فوقانی که به دلیل التهاب عروق خونی ایجاد می شود (واسکولیت)
  • مشکلات دستگاه ادراری فوقانی مانند  کلیه ها و حالب:
  1. بیماری های ساختاری یا آناتومیک، مانند بیماری کلیه پلی کیستیک و بیماری های کلیوی ارثی
  2. بیماری های متابولیک، مانند سنگ کلیه
  3. نئوپلازی
  4. بیماری های عفونی
  5. نفریت
  6. علل ایدیوپاتیک
  7. زخم
  • مشکلات دستگاه ادراری تحتانی:
  1. بیماری عفونی
  2. بیماری التهابی در کلیه
  3. علت نامعلوم
  4. زخم
  • مشکلات دستگاه ادراری تحتانی مانند مثانه و پیشابراه:
  1. بیماری های ساختاری و یا آناتومیک مانند ناهنجاری های مثانه
  2. علل متابولیک، مانند سنگ
  3. نئوپلازی
  • بیماری های عفونی (مانند بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی):
  1. علل ایدیوپاتیک
  2. زخم
  3. شیمی درمانی
  4. علت نامعلوم
  5. زخم
  • مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی شامل بیماری های متابولیکی:
  1. چرخه حرارتی یا استروس
  2. نئوپلازی
  3. سرطان یا تومور
  4. بیماری های عفونی مانند باکتری و قارچ
  5. بیماری التهابی
  6. زخم

آزمایشات لازم برای تشخیص علت وجود خون در ادرار سگ

برای تشخیص علت وجود خون در ادرار سگ نیاز است که شرح حال کاملی از سلامت کلی، سابقه بیماری حیوان و حوادث رخ داده که احتمال می دهید به این بیماری دامن زده باشند، به دامپزشک بدهید. سابقه بیماری و اطلاعات تکمیلی در شناسایی علائم در ارگان های دیگر به شما کمک می کند. ضمن این که معاینه فیزیکی کاملی نیز باید بر روی حیوان انجام شود. آزمایش کامل خون، از جمله مواد شیمیایی داخل آن، آزمایش CBC و آزمایش ادرار نیز انجام می شود. در سگ های نر، بررسی یک نمونه انزال برای شناسایی بیماری پروستات مفید است.

سونوگرافی، رادیوگرافی، و رادیوگرافی با کنتراست نیز ممکن است در تشخیص بیماری مفید باشد. اگر هر نوع ضایعات توده مانندی در بدن حیوان مشاهده شود، نمونه برداری ممکن است برای تشخیص قطعی لازم باشد. کولپوسکوپی در سگ های ماده، یا سیستوسکوپی در سگ های نر می تواند نئوپلازی و مشکلات دستگاه ادراری تحتانی را رد کنند.

درمان خون در ادرار سگ ها

درمان هماچوری وابسته به بیماری های اولیه و یا  علت زمینه ای که با آن در ارتباط است می باشد. معمولا عفونت دستگاه ادراری با بیماری دیگر مربوط به دستگاه ادراری، مانند سرطان، و یا سنگ های دستگاه ادراری (سنگ کلیه) همراه است. هماچوری گاهی با یک بیماری که به طور کلی با کل بدن در ارتباط است، مانند تولید بیش از حد استروئید توسط غدد فوق کلیوی یا دیابت ایجاد می شود. درمان هر علتی که موجب ایجاد خون در ادرار سگ ها شده است، می تواند خونریزی را متوقف کند.

برای مواردی مانند سنگ ادراری، سرطان، و صدمات ناشی از ضربه به دستگاه ادراری، جراحی استفاده می شود. اگر تعداد سلول های سفید خون به شدت کم شده باشد، تزریق خون لازم است. برای درمان کم آبی بدن تزریق مایعات انجام شده و برای درمان عفونت ادراری و بیماری های عمومی به علت وجود باکتری در خون (باکتریمی) آنتی بیوتیک استفاده می شود. سنگ ادراری و نارسایی کلیه برای جلوگیری از عود بیماری، ممکن است نیاز به اصلاح رژیم غذایی داشته باشد.

اگر حیوان مشکلات انعقاد خون داشته باشد، رقیق کننده خون هپارین برای کنترل علائم تجویز می شود.