آیا خون دماغ شدن در دوران بارداری طبیعی است؟

وقتی در دوران بارداری هستید یعنی بدنتان میزبان یک مهمان گرسنه به نام جنین است. بنابراین برای تغذیه این مهمان نیاز دارید تا گردش خونتان سریع و با فشار بیشتری انجام شود. به همین دلیل ممکن است فشار ایجاد شده در جریان خون موجب پاره شدن عروق خونی کوچک شده و پدیده ای به نام خون دماغ ایجاد کند. بنابراین خون دماغ شدن در دوران بارداری طبیعی است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به طور مختصر در مورد یکی از مشکلات بارداری یعنی پدیده ای به نام خون دماغ شدن در دوران بارداری صحبت کنیم.

عوامل خطر دیگر برای خون دماغ شدن در دوران بارداری

همان طور که در ادامه ذکر کردیم، خون دماغ شدن های گاه به گاه در دوران بارداری بر اثر افزایش فشار و حجم خون در شریان های بدن که به دللی حاملگی رخ می دهد، موضوعی طبیعی و عادی است. اما عوامل خطردیگری نیز وجود دارند که می تواند موجب ایجاد این پدیده در طول حاملگی شوند. این عوامل عبارتند از:

  • ابتلا به عفونت سینوسی، سرما خوردگی یا آلرژی
  • خشکی غشای داخلی بینی به دلیل قرار گرفتن در معرض آب و هوای سرد، اتاق بدون تهویه مطبوع، کابین های هواپیما و دیگر محیط های خشک
  • آسیب ها
  • برخی از بیماری ها از جمله فشار خون بالا و یا اختلال در انعقاد خون

روش بند آوردن خون دماغ

زمانی که خون دماغ می شوید ابتدا بنشینید. سپس سر خود را بالاتر از قلب قرار داده و سوراخ های بینی را محکم فشار دهید. در همین وضعیت به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بمانید. نیازی نیست که قسمت بالایی و استخوانی بینی را فشار دهید. تنها سعی کنید با استفاده از انگشت شست و اشاره، بخش نرم و غضروفی بینی را محکم ببندید. در یک دقیقه اولی که در این حالت هستید از کنجکاوی دست بردارید و به هیچ عنوان در وضعیتی که هستید تغییری ایجاد نکنید.

استفاده از یخ نیز می تواند کمک کند. چرا که یخ رگ های خونی را سفت می کند. یک بسته یخ یا یک بسته از سبزیجات بسته بندی شده و یخ زده خود را درون دستمالی پیچیده و دستمال را روی سوراخ های بینی قرار دهید. زمانی که بینیتان خون می آید هرگز دراز نکشید و سر خود را به عقب خم نکنید. زیرا این کار باعث می شود خون وارد گلو شده و حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.

اگر بعد از ۱۰ دقیقه خونریزی بینیتان بند نیامد، همین روش را ۱۰ دقیقه دیگر نیز ادامه دهید. اما اگر بعد از ۱۰ دقیقه دوم هم، باز خونریزی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر خونریزی ایجاد شده در بینی شما پس از ضربه به سر رخ داده باشد. در این شرایط حتما باید تحت نظر پزشک باشید.

روش پیشگیری از خون دماغ شدن در دوران بارداری

برای پیشگیری از خون دماغ شدن در دوران بارداری می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای آبرسانی به بدن و مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی به خصوص بینی، به اندازه کافی آب بنوشید. (بین ۸ تا ۱۰ لیوان در روز)
  • با بینی خود با سرعت نفس نکشید و برای تخلیه آن نیز محکم فین نکنید. دمیدن تهاجمی در بینی منجر به خون دماغ می شود.
  • زمانی که عطسه می کنید سعی کنید دهانتان باز باشد.
  • از قرار گرفتن در هوای خشک اجتناب کنید. اگر در زمستان هستید و از سیستم های گرمایشی مانند شوفاژ استفاده می کنید حتما در خانه دستگاه بخور نصب کنید و از محرک هایی مانند دود سیگار دور شوید.
  • اگر بینیتان خشک شد از روان کننده بینی استفاده کنید. برخی از پزشکان توصیه می کنند که از وازلین برای چرب کردن بینی استفاده کنید. اما برخی از پزشکان استفاده از روان کننده های تهیه شده بر پایه آب را توصیه می کنند. اسپری و یا قطره های شور بینی نیز محصولات خوبی برای مرطوب کردن بینی هستند.
  • از استفاده بیش از حد از دارو ها و اسپری های بینی یا ضد احتقان ها اجتناب کنید. این محصولات می توانند باعث خشکی و تحریک بیشتر بینی شوند.