آشنایی با داروهایی که فشار خون را افزایش می دهند

فشار خون به معنی اندازه گیری نیرویی است که خون را بر روی دیواره عروق خونی حرکت می دهد. به گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا، فشار خون مطلوب، فشار سیستولیک (فشاری که در زمان انقباض قلب اندازه گیری می شود) کمتر از ۱۲۰ میلی متر بر روی جیوه است و فشار دیاستولیک (فشاری که در زمان شل شدن قلب اندازه گیری می شود) کمتر از ۸۰ میلی متر بر روی جیوه است. عوامل بسیاری از جمله رژیم غذایی و ورزش وجود دارند که می توانند بر روی فشار خون تاثیر بگذارند. بسیاری از داروها نیز می توانند باعث افزایش فشار خون شوند. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با داروهایی که فشار خون را افزایش می دهند آشنا شوید.

داروهایی که فشار خون را افزایش می دهند

استامینوفن

استامینوفن داروی ضد درد و کاهش دهنده تب است که بدون نیاز به تجویز پزشک در دسترس می باشد. استامینوفنی که نیاز به نسخه پزشک دارد شامل استامینوفن کدئین (یک نوع داروی مخدر است)، اکسی کدون یا هیدروکودون می باشند. یک مطالعه منتشر شده توسط محققان Arthritis Foundation نشان داد که بیمارانی که به طور منظم استامینوفن مصرف می کنند، یعنی ۶ تا ۷ روز در هفته از این دارو می خورند، خطر ابتلا به فشار خون بالا در آن ها ۳۴ درصد بیشتر می شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، که به نام NSAID ها نیز شناخته می شوند، داروهایی هستند که برای کاهش درد، کاهش تب و کاهش التهاب استفاده می شوند. NSAID ها به عنوان داروهای بدون نیاز به نسخه در نظر گرفته می شوند. نمونه هایی از NSAID ها عبارتند از:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

این نوع از داروها برای درمان بیماری های مختلف مانند آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و درد قاعدگی استفاده می شوند.

NSAID ها بدن را مجبور به حفظ مایعات می کنند. این کار باعث می شود که بر روی فشار خون تاثیر ایجاد شود. مایع بیشتر به این معنی است که حجم بالایی از خون در بدن وجود دارد. برای پمپ این میزان افزایش حجم خون، قلب باید به شدت کار کند. Arthritis Foundation گزارش می دهد که بیمارانی که ۶ تا ۷ روز در هفته NSAID مصرف می کنند ۳۸ درصد بیشتر از فشار خون بالا رنج می برند.

داروهای ضد افسردگی

یکی از داروهایی که فشار خون را افزایش می دهند داروهای ضد افسردگی می باشد. داروهای ضد افسردگی مانند ونلافاکسین، بوپروپیون، دزیپرامین و فنلزین، سطح مواد شیمیایی خاصی در مغز، از جمله نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین را تغییر می دهند. اگر چه متخصصان کلینیک Mayo گزارش می دهند که علت افزایش فشار خون ناشی از داروهای ضد افسردگی ناشناخته است، اما شواهد نشان می دهد که این داروها عاملی برای افزایش فشار خون هستند.

قرص های پیشگیری از بارداری

قرص های ضد بارداری داروهایی هستند که حاوی هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون می باشند. این داروها با تغییر سطح هورمون ها در بدن، تولید پروتئین های تولید مثل که برای بارداری و حفظ آن مهم هستند را قطع می کنند.

اگر چه بسیاری از افراد بر این باورند که فشار خون بالا در مردان نسبت به زنان رایج است، اما متخصصان انجمن قلب آمریکا (AHA) گزارش می دهند که تقریبا نیمی از افراد بالغ که از فشار خون بالا رنج می برند، زنان هستند. متخصصان AHA همچنین تایید می کنند که استفاده از قرص های خوراکی ضد بارداری، به خصوص در افرادی که اضافه وزن دارند و یا کسانی که سیگار می کشند، می تواند فشار خون را افزایش دهد.

ضد احتقان ها

داروهای ضد احتقان مثل سودوافدرین، فنیل افرین و اکسی متازولین، داروهایی هستند که اغلب برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می شوند. با توجه به اعلام پزشکان درمانگاه Mayo، این داروها باعث تنگ شدن رگ های خونی می شوند، بنابراین فشار خون افزایش پیدا می کند.