معرفی داروهای درمان آلزایمر

متاسفانه بیماری آلزایمر درمان قطعی ندارد. اما داروهای زیادی وجود دارد که برای درمان آلزایمر مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) می باشد. این داروها به جلوگیری از بیماری و یا کاهش سرعت توسعه شناختی علائم AD کمک می کنند. این علائم شامل کاهش میزان حافظه و مشکلات ذهنی است. برای مطالعه بیشتر در مورد داروهایی که امروزه در دسترس هستند و داروهایی که برای فهم اثر بخشی شان هنوز هم تحقیقاتی بر روی آن ها در حال انجام است ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید. در ادامه به معرفی داروهای درمان آلزایمر پرداخته ایم.

داروهای درمان آلزایمر

داروهای درمان آلزایمر که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند

در زیر نمونه هایی از رایج ترین داروهای تجویز شده برای جلوگیری و یا کاهش سرعت توسعه علائم AD را معرفی کرده ایم. چگونگی تاثیر این داروها می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همه این داروها نیز در طول دوره درمان تاثیر یکسانی ندارد. متاسفانه با پیشرفت بیماری، تاثیر داروهای درمان آلزایمر نیز کمتر می شود.

دونپزیل (Aricept): این دارو برای به تاخیر انداختن و یا کاهش سرعت علائم خفیف، متوسط ​​و شدید AD استفاده می شود.

گالانتامین (Razadyne): این دارو برای جلوگیری یا کند کردن علائم خفیف تا متوسط ​​AD مورد استفاده قرار می گیرد. گالانتامین به شکل قرص، کپسول و یا محلول خوراکی (مایع) در دسترس است.

ممانتین (Namenda): این دارو گاهی اوقات با Aricept، اکسلان، یا Razadyne تجویز می شود. ممانتین برای به تاخیر انداختن و یا کاهش سرعت علائم متوسط ​​تا شدید مورد استفاده است. این دارو نیز به شکل قرص، کپسول و یا محلول خوراکی (مایع) در دسترس است.

ریواستیگمین (Exelon): این دارو برای جلوگیری یا کند کردن علائم خفیف تا متوسط ​​AD به کار برده می شود.

ممانتین و دونپزیل (Namzaric): این کپسول در درمان آلزایمر متوسط تا شدید استفاده می شود. برای افراد خاصی که به مواد تشکیل دهنده دونپزیل واکنش های بد نشان می دهند از این دارو تجویز می شود.

داروهای درمان آلزایمر که دانشمندان در حال تحقیق بر روی آن ها هستند

AD یک بیماری پیچیده است و محققان هنوز هم به طور کامل نمی دانند که چگونه باید آن را درمان کنند. با این حال علاوه بر داروهای ذکر شده در بالا که موجب کاهش علائم می شوند، در حال تلاش و تحقیق بر روی داروهایی با ترکیبات جدید هستند.  هدف از این محصولات جدید کاهش علائم AD و یا حتی برعکس کردن روند بیماری است.

برخی از داروهای درمان آلزایمر امیدوار کننده ترین از سایر داروها می باشند. این داروها عبارتند از:

آدوکانوماب: این دارو ذخیره یک پروتئین به نام بتا آمیلوئید را در مغز هدف قرار می دهد. این پروتئین به شکل خوشه ای، یا برجسته در اطراف سلول های مغزی در افراد مبتلا به AD مشاهده می شود. این پلاک ها از انتقال پیام بین سلول های مغز جلوگیری می کنند. و همین موضوع باعث بروز علائم آلزایمر می شود.

سولانزوماب: این دارو یکی دیگر از داروی ضد آمیلوئید است. مطالعات نشان می دهد که سولانزوماب می تواند به کاهش سرعت زوال شناختی در افراد خاص مبتلا به AD منتهی شود. این دارو برای افرادی که پلاک های آمیلوئیدی را دارند اما هنوز علائمی مانند کاهش حافظه یا مشکلات ذهنی از خود نشان نمی دهند کاربرد دارد.

انسولین: تحقیقات بر روی تاثیر مصرف انسولین در بینی، در مبارزه با فراموشی در حال انجام است. این بررسی ها به پرسش این پاسخ می دهند که آیا استفاده از اسپری بینی انسولین می تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد؟ تمرکز این تحقیقات بر روی افرادی است که علائم خفیف دارند.