آشنایی کلی با داروهای درمان نارسایی پیشرفته کلیه

کلیه ها در بیماران مبتلا به بیماری نارسایی پیشرفته کلیه، دیگر مواد زاید و مایعات اضافی را از بدن دفع نمی کنند. این بیماران برای زنده ماندن نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارند. به طور کلی داروهای درمان نارسایی پیشرفته کلیه شامل داروهای فشار خون، داروهای کاهش دهنده فسفر، داروهای کم خونی و ویتامین D هستند. داروهای درمان نارسایی پیشرفته کلیه در هر بیمار متفاوت و مختص به آن فرد است. اما برای آشنایی کلی با این داروها تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

داروهای درمان نارسایی پیشرفته کلیه

داروهای فشار خون

کلیه ها فشار خون را کنترل می کنند. زمانی که این اندام دچار نارسایی می شود، دیگر نمی تواند این عملکرد را به درستی انجام دهد. بنابراین، اکثر بیماران مبتلا به بیماری کلیوی نیاز به مصرف داروهای فشار خون دارند. اثبات شده است که همه انواع داروهای فشار خون که در کاهش فشار خون موفق هستند برای بیماری نارسایی پیشرفته کلیه نیز مفید می باشند. رایج ترین داروهای فشار خون تجویزی شامل آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا ACE و داروهای مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین یا ARBs ها هستند.

آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین نه تنها فشار خون را کاهش می دهند، بلکه باعث کند شدن سرعت کاهش عملکرد کلیه ها نیز می شوند. دیورتیک ها نیز معمولا برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند. احتباس آب در بدن افراد مبتلا به بیماری نارسایی پیشرفته کلیه رایج است. این فرایند منجر به تورم بازوها و پاها می شود. دیورتیک ها به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کنند.

داروهای کاهش دهنده فسفر

هایپرفسفاتمی (فزونی فسفر در بدن)، بیماری است که در بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه رایج است. بالا رفتن سطح فسفر در بدن استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در نشریه بین المللی کلیه،  سطح بالای فسفر هم چنین خطر مرگ را افزایش می دهد. داروهای کاهش دهنده فسفر، با جذب فسفر از مواد غذایی هضم شده می تواند برای درمان بیماران کلیوی مناسب باشد. انواع مختلفی از این داروها وجود دارند. بعضی از آنها حاوی کلسیم هستند و بعضی از آنها  کلسیم ندارند. داروهای کاشه دهنده فسفر جدیدتر مانند سولامر و لانتانیم عوارض جانبی کمتری دارند اما بسیار گران تر هستند.

داروهای کم خونی

تقریبا تمام بیماران مبتلا به بیماری نارسایی پیشرفته کلیه، کم خونی دارند. عدم وجود گلبول های قرمز، منجر به کم خونی می شود. کم خونی ناشی از بیماری نارسایی پیشرفته کلیه با داروهایی به نام اریتروسیت ها یا ESAs درمان می شوند. اریتروسیت ها از هورمون طبیعی اریتروپویتین که به بدن در ساخت سلول های قرمز خون کمک می کند تقلید می کنند. بدن برای ساخت گلبول های قرمز نیاز به آهن اضافی دارد. بیماران مصرف کننده داروهای اریتروسیت نیاز به آهن اضافی دارند. این داروها ممکن است درصورتی که بدن بیمار به اندازه کافی آهن نداشته باشد، به درستی عمل نکنند.

ویتامین دی

اختلالات ویتامین دی در بیماران مبتلا به بیماری نارسایی پیشرفته کلیه وجود دارد. این اختلالات می تواند به بیماری استخوان منجر شود. در شرایط عادی مردم ویتامین دی  را از خورشید دریافت می کنند. کلیه ها ویتامین دی را به یک نوع فعال تبدیل می کنند که بدن می تواند از آن استفاده کند. کلیه های آسیب دیده این کار را انجام نمی دهند و بیماران مبتلا به بیماری نارسایی پیشرفته کلیه ممکن است نیاز به مصرف ویتامین دی  فعال شده داشته باشند. طبق گفته پزشکان بخش نفرولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، سنت لوییس، کنترل ویتامین دی در بیماران مبتلا به بیماری نارسایی پیشرفته کلیه به زنده ماندن آن ها کمک می کند.