داروهای مسکن و بیماری های کلیوی ؛ آیا این دو با هم در ارتباط هستند؟

کلیه ها مسئول دفع آب و مواد زائد بدن به شکل ادرار هستند. بنابراین هر چیزی که مصرف می کنیم می تواند به طور مستقیم بر روی کلیه ها تاثیر بگذارد. پس باید حواسمان به موادی که می خوریم و می نوشیم باشد. این موضوع برای افرادی که به بیماری های کلیوی مبتلا هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین خاطر در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به طور اختصاصی در مورد مصرف داروهای مسکن و بیماری های کلیوی صحبت خواهیم کرد.

داروهای مسکن و بیماری های کلیوی

داروهای ضد درد یا همان داروهایی که برای کاهش درد تجویز می شوند، می توانند کلیه ها را به روش زیر تحت تاثیر قرار دهند:

دوزهای نرمال برخی از داروهای ضد درد از جمله ایبوپروفن، آسپرین و همه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) و همچنین اندومتاسین ممکن است عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی را بدتر کنند. این تغییر معمولا در صورتی برگشت پذیر است که مصرف دارو قطع شود.

آیا آسپیرین با دوز کم (۱۵۰ میلی گرم یا کمتر) بر روی عملکرد کلیه تاثیر می گذارد؟

بعضی از داروهای ضد درد (معمولا آسپرین یا پاراستامول) ممکن است سبب التهاب آلرژیک کلیه (نفریت حاد بینابینی) شود که به طور ناگهانی اتفاق می افتد و می تواند همراه با خارش پوست و دفع سنگین پروتئین در ادرار باشد. این یکی از عوارض نسبتا نادر اما تقریبا جدی و مهم است. به طوری که ممکن است حتی کشنده باشد. این به این معنی است که بیمارانی که چنین شرایطی را دارند باید از مصرف مسکن ها اجتناب کنند.

مصرف بیش از حد داروهای ضد درد در طول چندین سال یکی از علل شناخته شده برای برخی از بیماری های کلیوی است. هنوز به طور کامل مشخص نیست که کدام یک از داروهای ضد درد باعث ایجاد این عارضه می شود. اما موردی که با مصرف آن بیشتر ممکن است شاهد عوارض جانبی باشید ترکیبی از آسپیرین و فناستین می باشد. مصرف فناستین در بسیاری از کشورها از جمله انگستان و ایالات متحده منسوخ شده به همین دلیل بروز این عوارض در این کشورها رو به کاهش است.

دوزهای بسیار بالا آسپیرین یا پاراستامول نیز می تواند باعث نارسایی حاد کلیه شود. مسمومیت با پاراستامول معمولا باعث نارسایی کبدی می شود که ممکن است با نارسایی حاد کلیه همراه باشد. اما گاهی اوقات نیز نارسایی کلیوی به تنهایی اتفاق می افتد.

ممکن است برخی در مورد مصرف دوزهای زیاد آسپرین و ارتباط آن با بیماری های کلیوی دچار اضطراب شده باشند. این در حالی است که گاهی مصرف دوز کم اما طولانی مدت این دارو منجر به برخی از درجات بیماری های کلیوی می شود. یک مطالعه که در جولای سال ۲۰۰۱ در مجله American Medical Association منتشر شده است نشان می دهد که در حالی که تحقیقات بیشتری برای تایید همه این ادعاها لازم است، اما یافته ها اثبات کرده اند که استفاده از داروهای مسکن در حد اعتدال، برای افرادی که سابقه بیماری کلیوی ندارند، بعید است که عوارضی را به همراه داشته باشد.

چند نکته مهم در مورد داروهای مسکن و بیماری های کلیوی

داروهای مسکن و بیماری های کلیوی
داروهای مسکن و بیماری های کلیوی

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

بیماری کلیوی ناشی از دیابت ؛ علائم، تشخیص و درمان

فشار خون و بیماری های کلیوی ؛ ارتباط این دو بیماری با هم چیست؟

عوارض جانبی مصرف بیش از حد مسکن ها (داروهای ضد درد)

[/quote]

هنگام مصرف داروهای ضد درد برای تسکین درد، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • داروهای ضد درد را فقط زمانی استفاده کنید که واقعا به آن ها نیاز دارید و تحمل درد برایتان دشوار است. به خصوص اگر سابقه بیماری های کلیوی دارید.
  • داروهای بدون نیاز به نسخه مانند آسپرین یا پاراستامول را بیش از حد مصرف نکنید.
  • حتما قبل از مصرف دارو بروشور آن را به دقت بخوانید.
  • اگر بیماری کلیوی دارید، قبل از مصرف داروهای ضد درد، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت مشکوک بودن به بیماری کلیوی، با متخصص مشورت کنید.

منابع:

  1. Interstitial Nephritis
  2. Analgesics and kidney disease