فواید دارچین برای مو

دارچین یک ادویه بسیار محبوب است، به خصوص در فصل پاییز و زمستان. دارچین در واقع یک درخت گرمسیری و همیشه سبز است که پوست و برگی را تولید می کند که برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برگ های این درخت با بخار مخلوط می شوند تا یک روغن مفید برای پوست تولید شود. پوست این درخت نیز پودر شده و به عنوان ادویه و اهداف دارویی استفاده می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد خواص و فواید دارچین برای مو و نحوه استفاده از آن صحبت می کنیم.

صدها نوع دارچین وجود دارد اما دارچین کاسیا بیشتر در کانادا و ایالات متحده استفاده می شود.  دومین نوع محبوب درخت دارچین، دارچین سیلان است. این گونه بیشتر در آسیا، مکزیک و اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. دو نوع دیگر دارچین سایگون و دارچین Korintje وجود دارد. هرچند تنها حدود ۱۰ درصد افراد در سراسر جهان از این دو نوع دارچین استفاده می کنند.

انواع دارچین به طور کلی خواص یکسانی دارند اما ممکن است برای اهداف مختلف و بسته به آنچه مورد نیاز است استفاده شود. به عنوان مثال، انواع محبوب تر دارچین، مانند دارچین کاسیا بسیار ارزان است و بیشتر به دلیل طعم تندی که دارد استفاده می شود. این نوع دارچین همچنین مقدار زیادی ماده مغذی به نام کومارین دارد که خون را رقیق می کند و می تواند باعث کاهش وزن یا افزایش متابولیسم بدن شود. با این حال، مصرف بیش از حد کومارین باعث آسیب کبدی می شود.

از سوی دیگر، مصرف دارچین سیلان به خاطر مزایای فراوانی که دارد بسیار محبوب است. این نوع دارچین، از نسبت به دارچین کاسیا ملایم تر و کمی شیرین تر است اما عطر قوی تری دارد. سطح کومارین آن بسیار پایین تر از دارچین کاسیا است. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و یا افرادی که دارچین را در رژیم غذایی روزانه خود جای داده اند، دارچین سیلان را به جای دارچین کاسیا انتخاب می کنند.

آیا دارچین برای بدن مفید است؟

خوشبختانه این ادویه برای افرادی که طعم دارچین را دوست دارند، بسیار مفید است. البته، همانطور که ذکر شد، مزایایی خاص این ادویه بیشتر به نوع دارچینی که مصرفی می کنید بستگی دارد. با این حال، دارچین حاوی خواص بسیار و سودمندی است. این خواص عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک
  • ضد قارچ
  • ضد قارچی
  • ضد اسهال
  • ضد میکروبی
  • ضد اسپاسم (این خاصیت به این معنی است که این ادویه می تواند برای رفع اسپاسم عضلانی استفاده شود).

دارچین همچنین یک ماده آنتی اکسیدانی قوی است. این به این معنی است که می تواند از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند. وجود رادیکال های آزاد در بدن ممکن است به بیماری های مزمن منجر شود. رادیکال های آزاد همچنین به ایجاد پیری زودرس و مشکلات شناختی و فیزیکی کمک می کنند.

این ادویه خواص ضد التهابی قابل توجهی نیز دارد و می تواند به جلوگیری از سرطان های مختلف و اختلالات خود ایمنی کمک کند. برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که دارچین در تنظیم قند خون و کاهش سطح کلسترول بد نقش دارد. هر چند برای تایید این ادعا به تحقیقات علمی بیشتری نیاز است.

مصرف دارچین در حد متعادل عموما بی ضرر است، چرا که این ادویه هیچ عارضه جانبی منفی شناخته شده ای ندارد. با این حال، ممکن است برای افرادی که قبلا با مشکلات کبدی مواجه بودند، مشکل ساز باشد. البته، اگر به این ماده حساس هستید نیز باید از مصرف دارچین اجتناب کنید. اگر از این حساسیت خبر ندارید، برای مصرف این ادویه به طور گسترده، به خصوص برای اهداف دارویی، با پزشک مشورت کنید.

استفاده از دارچین برای مو

به طور کلی، دارچین برای مو بسیار مفید است. اما استفاده از آن به شکل خوراکی تنها راه بهره مندی از خواص آن نیست. با وجود بسیاری از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها در این ادویه، استفاده موضعی از دارچین برای پوست و مو خواص فراوانی دارد.

از لحاظ تاریخی، دارچین از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا کنون استفاده می شد. در آن زمان ها، این همه شامپو، نرم کننده و سایر محصولات شیمیایی که امروزه در دسترس ما قرار دارد، استفاده نمی شد. در عوض، این افراد به مواد طبیعی و ترکیبات موجود در زمین برای درمان های دارویی و آرایشی خود متکی بودند. به طور خاص، دارچین برای افزایش رشد مو و درمان ریزش مو بسیار مفید است.

فواید دارچین برای مو
فواید دارچین برای مو

استفاده از دارچین برای رشد مو

دارچین از لحاظ جسمی و شیمیایی بر روی مو تاثیر می گذارد. مزایای اصلی این ماده در توانایی آن برای ترویج گردش خون نهفته است. گردش خون تحریک شده، باعث رشد مو می شود. احساس سوزن سوزن شدن که ممکن است هنگام مصرف دارچین تجربه شود نشانه فیزیکی از این تحریک است.

دارچین همچنین پوست را لایه برداری کرده و باعث می شود فولیکول های مو آزاد و رشد مو تحریک شود.

شما می توانید از دارچین به روش های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می توانید پودر دارچین را با عسل و روغن پایه ترکیب کنید تا نوعی خمیر را برای استفاده موضعی روی پوست سر در اختیار داشته باشید.

ماسک موی دارچین و عسل

ریزش مو ممکن است در هر سنی ایجاد شود. بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه، هزینه های زیادی را صرف خرید محصولات شیمیایی می کنند. این محصولات تجاری وعده می کنند که میهایتان را  به سطح طبیعی باز می گردانند. یکی از درمان های رایج طب طبیعی برای ریزش مو، ترکیب دارچین و عسل برای تحریک پوست و افزایش رشد مو است.

هنگامی که این مخلوط را به شکل ماسک استفاده می کنید، می تواند به گردش خون بهتر در پوست کمک کند و موجب افزایش جریان خون ورودی به فولیکول های مو شود. این ادویه غنی از مواد مغذی است و به همین دلیل می تواند پوست سر را تقویت کرده و رشد موهای جدید را افزایش دهد.

اکثر افراد، در زمان استفاده موضعی؛ به دارچین واکنش نشان نمی دهند. با این حال، ممکن است این روش استفاده باعث ایجاد سوزش در برخی از افراد شود. بنابراین قبل از مصرف این ماسک مقداری از آن را روی پوست آرنج تست کنید. با فرض اینکه هیچ واکنشی به این ادویه ندارید، باید هر هفته یک بار از درمان خانگی زیر استفاده کنید. به این ترتیب ممکن است موهای شما بیشتر رشد کند و ضخیم تر شود.

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری دارچین
  • یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی با کیفیت
  • یک فنجان روغن زیتون

روش تهیه

  • عسل و دارچین را به خوبی در یک کاسه مخلوط کنید.
  • روغن زیتون را به آرامی اضافه کنید تا خمیر یکدستی تشکیل شود.
  • موها را شانه کنید و لایه ای مناسب از خمیر را روی پوست سر بمالید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام پوست سر خود را با یک لایه از این ماسک پوشانده اید.
  • حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید.
  • سپس موهای خود را با آب گرم و شامپو ملایم شستشو دهید.

نباید انتظار داشته باشید که با یک بار استفاده از دارچین برای مو ها به نتیجه دلخواه برسید. اما با استفاده از این روش آن هم یک بار در هفته اطمینان حاصل خواهید کرد که پوست سر تمام مواد مغذی ضروری برای رشد مو را در اختیار دارد. این کار از ریزش مو نیز جلوگیری می کند.

دارچین برای روشن کردن موها

شما می توانید از دارچین به جای مواد شیمیایی روشن کننده مو مانند پودر دکلره استفاده کنید. بسیاری از محصولات تجاری می توانند اثر بسیار مضری روی موهای شما داشته باشند. از طرفی در حالی که نتایج حاصل از دارچین ممکن است کمتر نمایان باشد، اما این روش عوارض کمتری دارد.

فواید دارچین برای مو
فواید دارچین برای مو

مواد لازم

  • دو قاشق چایخوری دارچین
  • یک فنجان عسل با کیفیت
  • یک قاشق چای خوری آب لیمو
  • یک فنجان شامپو نرم کننده

روش تهیه

  • همه ی مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه خوب مخلوط کنید.
  • اجازه دهید چند دققیه این مواد با هم استراحت کنند تا پراکسید هیدروژن موجود در عسل فعال وشد.
  • مهم است که آزمایش پوستی انجام دهید تا مطمئن شوید که به دارچین حساس نیستید.

روش استفاده

  • موهای خود را بشویید و با حوله خشک کنید.
  • زمانی که هنوز موها خیس است مخلوط دارچین را روی مو بمالید.
  • اگر مخلوط کمی غلیظ است، آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود و به همه جای مو برسد.
  • مخلوط را کاملا روی موها و پوست سر ماساز دهید.
  • بگذارید مخلوط حداقل ۳ تا ۴ ساعت یا ترجیحا یک شب روی سر بماند. از کلاه رنگ یک بار مصرف برای پوشش دادن موهای خود استفاده کنید و یک حوله روی بالش قرار دهید.
  • سپس باید موهای خود را کاملا بشویید. هم عسل و هم دارچین بسیار چسبناک هستند. ابتدا موهای خود را آب بکشید و سپس شامپو کنید.  ممکن است نیاز داشته باشید که چندین بار موهای خود را شامپو کنید.
  • چندین بار این پروسه را تکرار کنید تا اثر دلخواه خود را دریافت کنید.
  • برای رسیدن به نتیجه دلخواه درمان را سه تا چهار بار تکرار کنید.

در کنار این که استفاده از دارچین برای مو اثرات ناخوشایند مواد شیمیایی را ندارد، برای سلامت موهای شما نیز مفید است. بنابراین تکرار آن به موها آسیب نمی رساند.

استفاده از روغن دارچین برای مو

روغن دارچین نیز گزینه دیگری برای استفاده از این ادویه جهت مراقبت از مو است. روغن دارچین غلظت بسیار بالایی از آنتی اکسیدان ها را در اختیار شما قرار می دهد و درست مانند خود ادویه برای موها مفید است.

این آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه با رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و درمان آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک کنند استفاده از روغن این ادویه، ممکن است  ساده تر باشد، زیرا شما می توانید آن را با شامپو خود مخلوط کنید یا به طور مستقیم روی موهای مرطوب خود بمالید.