درباره بیماری بوتولیسم چه می دانید؟

بوتولیسم یک بیماری جدی است که باعث فلج و شل شدن عضلات بدن می شود. این فرآیند توسط سمی در بدن ایجاد می شود که عموما سم بوتولینوم نامیده می شود. این سم توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم در بدن تولید می شود. بوتولیسم از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود یعنی مسری نیست. این بیماری می تواند در اثر بلعیدن سم یا استنشاق و یا حتی تزریق سم نیز پدید آید. باکتری این بیماریمانند یک موجود زنده در روده یا زخم های بدن رشد می کنند و سم آزاد می شود. سم در واقع باعث فلج عصبی ماهیچه ها می شود. این اتفاق زمانی می افتد که سم وارد سلول های عصبی شده و در نهایت با آزاد سازی استیل کولین باعث تحریک عضلات می شود.

این بیماری اولین بار در سال ۱۷۳۵ بر اثر مسمومیت غذایی و خوردن سوسیس فاسد مشاهده شد و پس از آن تحقیقات بیشماری بر روی سم ها تولید شده این بیماری انجام شد. تا جایی که امروزه از این سم ها برای درمان انحراف چشم یا استرابیسم Strabismus و همچنین برای ترکیبات بوتاکس و کاهش چین و چروک از آنها استفاده می شود.

انواع بیماری بوتولیسم

بر اساس تحقیقات مختلف بیماری بوتولیسم را می تواند با توجه به منبع تولید آن به سه دسته زیر تقسیم نمود:

بوتولیسم در اثر خورن غذاهایی که حاوی سم بوتولینوم است. اخیرا این بیمای به دلیل آلودگی توفو های فله در نیویورک شیوع پیدا کرده است.
بوتولیسم زخم که بر اثر سم تولید شده در داخل یک زخم که با باکتری کلستریدیوم بوتولینوم آلوده شده است ایجاد می شود.
بوتولیسم نوزادان که بر اثر مصرف اسپور توسط نوزاد ایجاد شده که باعث تولید باکتری بوتولینوم می شود. این باکتری پس از تولید، در روده رشد و سم آزاد می کند.

درباره بیماری بوتولیسم چه می دانید؟
بوتولیسم

بوتولیسم چقدر جدی است؟

سم بوتولینوم به عنوان یکی از قوی ترین، مواد کشنده شناخته شده است. به طوری که حدود ۱ نانوگرم آن می تواند منجر به مرگ یک نفر شود. دانشمندان تخمین زده اند که حدود ۱ گرم از سم این بیماری می تواند ۱ میلیون نفر را بکشند. تمام اشکال بیماری بوتولیسم می تواند کشنده باشد و به همین خاطر جز بیماری های اورژانسی محسوب می شود. نوعی از بوتولیسم که در اثر غذا ایجاد می شود می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا حتی مقدار بسیار کمی از مواد غذایی مسموم می تواند منجر به مرگ شود.