درد استخوان از علائم تا علل ایجاد آن

درد استخوان به حساسیت شدید، درد یا ناراحتی های دیگر در یک یا چند استخوان می گویند. این درد از درد عضلات و مفاصل متفاوت است زیرا به این که فرد در حال حرکت است یا نه ارتباطی ندارد بلکه معمولا به بیماری هایی که عملکرد طبیعی یا ساختار استخوان را تحت تاثیر قرار می دهند، مرتبط است.

علت درد استخوان

بسیاری از بیماری ها و شرایط می توانند به درد استخوان منجر شوند. این موارد عبارتند از:

صدمه

آسیب یک علت شایع درد استخوان است. به طور معمول، این درد زمانی رخ می دهد که تروما، مانند تصادف با اتومبیل یا زمین خوردن، ایجاد می شود. تاثیر این صدمات خود را به شکل شکستگی استخوان نشان می دهد.

کمبود مواد معدنی

برای قوی ماندن استخوان های شما نیاز به انواع مواد معدنی و ویتامین ها، از جمله کلسیم و ویتامین D دارید. کمبود کلسیم و ویتامین D اغلب به پوکی استخوان منجر می شود که رایج ترین نوع بیماری استخوان است. افراد در مراحل پایانی پوکی استخوان، اغلب درد استخوان دارند.

سرطان متاستاتیک

این اصطلاح به سرطانی گفته می شود که در جای دیگری از بدن شروع شده اما به سایر نقاط بدن، از جمله استخوان، گسترش می یابد. سرطان سینه، ریه، تیروئید، کلیه و پروستات در میان سرطان هایی هستند که معمولا به استخوان گسترش می یابند.

سرطان استخوان

سرطان استخوان توصیفی است برای سلول های سرطانی که در استخوان شکل می گیرند. سرطان استخوان بسیار نادرتر از سرطان متاستاتیک استخوان است. این بیماری می تواند زمانی که سرطان ساختار طبیعی استخوان از بین می برد یا مختل می کند، منجر به درد استخوان شود.

بیماری هایی که جریان خون به استخوان را مختل می کنند

برخی از بیماری ها مانند کم خونی سلول داسی شکل، در روند جریان خون به استخوان دخالت می کنند. بدون منبع ثابت از خون، بافت استخوان می میرد. این باعث درد قابل توجهی در استخوان ها و تضعیف آن ها می شود.

عفونت

عفونت هایی که از استخوان ناشی شده یا به آن ها گسترش می یابند، می توانند یک بیماری جدی شناخته شده به نام استئومیلیت ایجاد کنند. این عفونت استخوان می تواند سلول های استخوان را از بین برده و باعث درد استخوان شوند.

سرطان خون

لوسمی سرطان مغز استخوان است. مغز استخوان، مسئول تولید سلول های استخوان است. افراد مبتلا به لوسمی اغلب درد استخوان را به خصوص در پاها تجربه می کنند.

علائم درد استخوان چه هستند؟

قابل توجه ترین علامت درد استخوان دردی است که حتی در حالت سکون نیز وجود دارد اما علائم دیگر به علت خاص درد شما بستگی دارد. این علائم عبارتند از:

علت درد استخوان سایر علائم همراه
صدمه کبودی، تورم و یا تغییر شکل  استخوان
کمبود مواد معدنی درد عضلات و بافت، اختلالات خواب، گرفتگی عضلات، خستگی و یا ضعف
پوکی استخوان کمر درد، خمیده شدن و کاهش قد در طول زمان
سرطان متاستاتیک طیف وسیعی از علائم وجود دارد که به جایی که سرطان گسترش یافته بستگی دارد که شامل سردرد، درد قفسه سینه، شکستگی استخوان، تشنج، سرگیجه، زردی، تنگی نفس و تورم در شکم می باشد.
سرطان استخوان افزایش شکنندگی استخوان، توده در زیر پوست، بی حسی یا سوزش (از زمانی که توموری عصب را تحت فشار قرار می دهد)
اختلال در جریان خون درد مفاصل، از دست دادن عملکرد مفاصل و ضعف
عفونت قرمزی، وجود رگه در محل عفونت، تورم، گرمی در محل عفونت، کاهش دامنه حرکت، تهوع و از دست دادن اشتها
سرطان خون خستگی، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، تعریق شبانه و کاهش وزن بدون علت

درد استخوان از علائم تا علل ایجاد آن
درد استخوان از علائم تا علل ایجاد آن

درد استخوان در دوران بارداری

درد استخوان لگن یک اتفاق معمول برای بسیاری از زنان باردار است. این درد گاهی اوقات به نام درد کمربند لگنی مربوط به بارداری (PPGP) نامیده می شود. علائم آن شامل درد در استخوان شرمگاهی و سفتی و درد در مفاصل لگن می باشد.

PPGP معمولا کند است و پس از زایمان از بین می رود. اما درمان زودرس می تواند علائم را کاهش دهد. گزینه های درمان عبارتند از:

  • کایروپرکتیک برای حرکت صحیح مفاصل
  • ورزش درمانی
  • آب درمانی
  • ورزش برای تقویت عضلات کف لگن

در حالی که PPGP یک بیماری مشترک است اما هنوز هم غیر طبیعی است. پس در صورتی که باردار هستید و درد استخوان دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد استخوان چگونه درمان می شود؟

زمانی که دکتر علت درد استخوان را تعیین کرد، شروع به درمان علت زمینه ای می کند. علاوه بر تجویز مسکن درد، ممکن است توصیه به استراحت نیز برای فرد بیمار مفید باشد.

اگر پزشک علت دقیق درد را تشخیص ندهد و به عفونت مشکوک شود، مصرف آنتی بیوتیک را آغاز می کند. در این حالت حتما باید دوره مصرف دارو را تکمیل کنید. حتی اگر ظرف چند روز علائمتان بهبود یابد. کورتیکواستروئیدها نیز معمولا برای کاهش التهاب استفاده می شوند. گزینه های درمانی دیگر برای درد استخوان عبارتند از:

مسکن ها

داروهای مسکن در میان معمول ترین داروهای تجویزی برای کاهش درد استخوان هستند. اما آنها بیماری های زمینه ای را درمان نمی کنند. ایبوپروفن (ادویل) و یا استامینوفن (تیلنول) در میان داروهای مسکن از همه بیشتر استفاده می شوند. علاوه بر این داروهای تجویزی مانند پاراستامول یا مرفین ممکن است برای درد متوسط یا شدید استفاده شود.

آنتی بیوتیک ها

اگر علت درد عفونت باشد، آنتی بیوتیک قدرتمند برای کشتن میکروبی که موجب عفونت شده است، تجویز می شود. این آنتی بیوتیک ها ممکن است شامل سیپروفلوکساسین، کلیندامایسین یا وانکومایسین باشند.

مکمل های غذایی

افرادی که پوکی استخوان دارند باید سطح ویتامین D و کلسیم بدن خود را به حد نرمال برسانند. در این حالت پزشک مکمل های تغذیه ای برای درمان کمبود مواد معدنی را تجویز می کند. این مکمل ها به صورت مایع، قرص و یا به صورت جویدنی در دسترس هستند.

درمان سرطان

درمان درد استخوان ناشی از سرطان مشکل است. در واقع برای تسکین درد، باید سرطان درمان شود. درمان های موثر و شایع سرطان عبارتند از جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی (که می تواند درد استخوان را افزایش دهد). بیس فسفونات ها یک نوع دارو است که به جلوگیری از آسیب استخوان و درد استخوان در افراد مبتلا به سرطان استخوان متاستاتیک کمک می کند.

عمل جراحی

در صورتی که عفونت قدیمی در بدن وجود داشته و موجب درد استخوان شود ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن بخشی از استخوان باشد. همچنین عمل جراحی گاهی برای ترمیم شکستگی یا برداشتن تومور ناشی از سرطان انجام می شود. جراحی ترمیمی ممکن است در موارد شدید که در آن باید مفاصل جایگزین شود، نیز به کار برده شود.

چگونه می توان از درد استخوان جلوگیری کرد؟

تقویت و سلامت استخوان ها باعث می شود که جلوگیری از درد استخوان ساده شود. برای حفظ سلامت استخوان ها، به یاد داشته باشید که باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • ورزش منظم
  • مصرف کلسیم و ویتامین D
  • اجتناب از مصرف الکل و سیگار

علاوه بر این موارد باید بتوانید از مواردی که موجب ایجاد صدمه می شوند جلوگیری کنید. به عنوان مثال در خانه از فرش های شل که به سادگی سر می خورند استفاده نکنید و نور خانه را به خوبی تنظیم کنید. اگر ورزش های سنگین و آسیب زننده مثل بوکس و هاکی انجام می دهید حتما از محافظ های مخصوص در لباس خود استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب بیماری های جدی علت درد استخوان هستند. پس حتی اگر درد خفیف استخوان داشتید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این درد یک وضعیت اضطراری را نشان دهد. اگر شما تجربه درد استخوان با علت ناشناخته داشتید که در عرض چند روز بهبود نمی یافت، با دکتر خود مشورت کنید.

اگر درد استخوان با کاهش وزن و اشتها و یا خستگی عمومی همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد استخوان که ناشی از آسیب باشد باید به سرعت توسط پزشک معاینه شود. این آسیب ها بدون درمان مناسب، می توانند باعث شوند استخوان در موقعیت های نادرست جوش بخورد و مانع از حرکت ها درست استخوان در آینده شود. همچنین زخم ایجاد شده توسط این آسیب ها مستعد عفونت هستند.