درد رباط گرد در دوران بارداری

من باردارم و گاهی درد زیر شکم دارم آیا این موضوع طبیعی است؟ بله. در زمانی که شما باردار هستید، درد در قسمت زیرین شکم کاملا طبیعی است. این موضوع به احتمال زیاد ناشی از این است که همان طور که کودک شما رشد می کند رباط تحت فشار قرار می گیرد. رباط ها بافت های سختی هستند که استخوان ها و بافت ها را به هم متصل می کنند. برخی از رباط ها از اندام ها حمایت می کنند به طوری که آن ها در جای مناسب خود باقی بمانند. رباط گرد، رحم را در محل خود نگه می دارد. شما دو رباط گرد دارید. آن ها از بالای رحم به پایین جلوی شکم و در داخل لگن گسترده شده اند. در آغاز بارداری، رباط گرد کوتاه و ضخیم می باشد. هورمون های بارداری آن ها را انعطاف پذیر تر می سازند به طوری که، هنگامی که کودک شما رشد می کند، آن ها بلند و نازک می شوند. هنگامی که رباط های گرد تحت فشار هستند، آن ها می توانند مانند یک باند الاستیکی کشش پیدا کنند. اگر شما به طور ناگهانی موقعیت خود را تغییر دهید، ممکن است باعث این شود که این رباط ها به سرعت کشیده شوند و در نتیجه احساس درد ضربانی و یا درد شدید برنده ای می کنید. این درد گاهی اوقات شبیه درد گرفتگی به نظر می رسد اما آن ها از احساس گرفتگی ناشی از انقباضات متفاوت هستند. احساس درد رباط گرد در سمت راست بدن نسبت به سمت چپ بدن شایع تر است به ویژه از سه ماهه دوم بارداری به بعد. دلیل این است که، هنگامی که رحم گسترش می یابد و از لگن به بالا کشیده می شود، کمی به سمت راست می چرخد. در نتیجه، رباط سمت راست، بیشتر تحت فشار قرار می گیرد. حرکات ناگهانی، مانند بلند شدن از تخت یا صندلی، سرفه، یا خارج شدن از حمام گرم ممکن است درد را آغاز کند. اگر شما به طور ناگهانی در خواب غلت بزنید ممکن است با درد از خواب بیدار شوید. هم چنین ممکن است در ماه های آخر هنگام ورزش دچار درد رباط گرد در دوران بارداری شوید.

چه زمانی باید با داشتن درد رباط گرد در دوران بارداری به دکتر مراجعه کنم؟

انواع درد ناشی از فشار و کشش رباط گرد طبیعی است. با این حال، اگر شما درد رباط گرد در دوران بارداری را به همراه هر یک از علائم زیر دارید، با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید:

  • درد یا سوزش هنگام مدفوع
  • لکه بینی یا خونریزی
  • تب و لرز
  • ترشحات مایع واژن
  • استفراغ
  • احساس ضعف
درد رباط گرد در دوران بارداری
درد رباط گرد در دوران بارداری

برای تسکین درد رباط گرد در دوران بارداری چه کاری می توانم انجام دهم؟

درد رباط گرد در دوران بارداری بخشی از یک تغییر طبیعی در بدن شماست، بنابراین ممکن است راهی برای جلوگیری یا برطرف کردن آن در طی دوران بارداری وجود نداشته باشد. شما می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • از حالت نشسته و یا درازکش به آرامی و نرمی حرکت کنید. بلند شدن به آرامی در هنگامی که شما تغییر وضعیت می دهید، زمان لازم برای تطابق و حمایت از شما را به ماهیچه ها و رباط ها می دهد.
  • سعی کنید قبل از ایستادن، لگن خود را به وسیله خم کردن پشت، به عقب بچرخانید.
  • از یک کیسه آب گرم و یا کیسه گندم برای گرم کردن نواحی که درد می کنند استفاده کنید.
  • به سمت مخالف طرفی که درد می کند دراز بکشید.
  • دوش آب گرم بگیرید.

ماما یا فیزیوتراپیست شما ممکن است پیشنهادات دیگری نیز داشته باشند.

 آیا درد می تواند ناشی از چیز دیگری باشد؟

درد در قسمت پایینی شکم گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک عفونت ادراری باشد. هم چنین شما می توانید تب و احساس ناخوشی داشته باشید، و یا هنگام دفع، احساس درد کنید. اگر شما در مورد علت درد مطمئن نیستید به پزشک یا ماما مراجعه کنید. او آزمایش ادرار برای علایم عفونت تجویز خواهد کرد. اگر شما روی و یا در اطراف استخوان شرمگاهی خود در جلو احساس درد می کنید، شما ممکن است از اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) رنج می برید. اختلال عملکرد سمفیز پوبیس یک بیماری مرتبط با رباط های لگنی می باشد. اگر شما فکر می کنید که این مشکل تنها برای شماست، با دکتر یا مامای خود مشورت کنید، و از آن ها بخواهید شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهند. علل غیر معمول تر دیگری هم برای درد رباط گرد در دوران بارداری وجود دارد، که ممکن است غیر مرتبط با حاملگی باشد، مانند آپاندیسیت.