درد زانو در شب ؛ علل و درمان های طبیعی این درد

درد زانو در شب علامتی است که در افراد مبتلا به انواع مختلفی از آرتریت ایجاد می شود. این درد گاهی نیز با مشکلات مربوط به اعصاب موجود در پا ارتباط دارد. درد زانوها می تواند خفیف و یا حاد و مزمن باشد. به طوری که شما را از خواب بیدار کند. درد مزمن شبانه زانو که خواب را مختل می کند، اضطراب و خستگی روزانه را نیز برای شما به همراه دارد.

روش های زیادی برای کاهش این درد وجود دارد. به عنوان مثال گذاشتن یک بطری آب داغ زیر یا روی زانو می تواند با افزایش جریان خون منجر به کاهش درد ناگهانی شود. یا مثلا استفاده موضعی از خمیر زردچوبه که دارای خواص رفع درد است می تواند به درمان درد آرتریت زانو و مفاصل کمک کنند.

بنابراین، اگر درد زانو در شب دارید و این درد خواب شما را مختل کرده است، این مقاله مجله پیام سلامت را بخوانید تا ضمن آشنایی با علل درد زانو در شب، در مورد روش های طبیعی تسکین این درد نیز اطلاعاتی کافی را دریافت کنید.

چرا زانو درد شب ها به سراغتان می آید؟

به گفته دکتر مایکل شافر، متخصص توانبخشی اسکلتی عضلانی در کلینیک کلیولند، راه رفتن و حرکت دادن زانو در طول روز مفاصل را روانکاری می کند. اما زمانی که شب ها زانو بی حرکت می شود، مفاصل متورم شده و درد می گیرند. دکتر شوفر دلیل دیگری نیز برای این درد اعلام کرده است. موقعیت بدن در هنگام خواب و تراز بدن اغلب می تواند در طول شب در زانوها، باسن ها و شانه ها درد ایجاد کند.

علل ایجاد درد زانو در شب

بیایید به جزئیات بیشتر در مورد بعضی از علل شایع درد زانو در شب نگاه کنیم.

استئوآرتریت

استئوآرتریت می تواند در هنگام خواب، درد شدید زانو ایجاد کند. فراوانی و شدت درد زانو به میزان زیادی به شدت استئوآرتریت بستگی دارد.

محققان در مجله HSS گزارش دادند که برخی از مکانیسم ها می توانند درد شبانه زانو را به وجود آورند. برای مثال، آسیب های جزئی وارده به مفصل زانو، آسیب به الیاف عصبی یا التهاب به علت آسیب بافتی می تواند موجب درد زانو در شب شود. بیماران مبتلا به استئوآرتریت، درد شبانه زانو را به صورت درد خفیف، گزارش می کنند.

مجله Arthritis Care & Research در مورد میزان درد شبانه در استئوآرتریت در مفصل ران و کمر آماری را منتشر کرده است. در این آمار مشخص شد که بیش از ۸۱٪ بیماران مبتلا به استئوآرتریت نوعی درد شبانه را تجربه می کنند. این بیماران درد مفصلی در زانوها و باسن را به صورت متناوب و متغیر توصیف کرده اند. با این حال، درد زانو با پیشرفت بیماری این بیماران شدید شد.

متخصصان کلینیک مایو می گویند که سایر نشانه های استئو آرتریت عبارتند از:

  • حساسیت به لمس مفاصل
  • سفتی شدید مفاصل و ناتوانی در حرکت دادن آن ها
  • التهاب مفاصل
  • کاهش انعطاف پذیری و ناتوانی در حرکت دادن مفاصل بدون ایجاد درد

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که می تواند شب ها در زانو و سایر مفاصل درد ایجاد کند.

گزارش منتشر شده در مجله Annals of Rheumatic Disease نشان داد که بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت روماتویید از درد مفصلی شبانه رنج می برند. در این بررسی، نزدیک به ۳۰٪ از بیماران اختلالات خواب را به علت درد در مفاصلشان گزارش کردند. همچنین مشخص شده که در این بیماران مفاصل بیشتر در طول شب حساس و متورم می شود. اگر از آرتریت رنج می برید، توجه به تغذیه تان اهمیت زیادی دارد.

نقرس

نقرس یکی دیگر از بیماری های آرتریتی و التهابی است که می تواند باعث درد شدید شبانه در زانو شود. گرچه نقرس اغلب بر روی انگشت پا تاثیر می گذارد، اما می تواند بر روی سایر مفاصل بدن نیز تأثیر بگذارد.

به گفته دکتر نایانا امباردکار، نقرس می تواند به زانو، مچ پا، آرنج و دست نیز حمله کند. درد ناشی از نقرس می تواند خشن و ناگهانی باشد. به مرور زمان مفاصل می توانند سفت شده و حرکت دادنشان سخت شود.

تحقیق انجام شده توسط دکتر هیون چوی از دانشکده پزشکی هاروارد کشف کرد که نقرس موجب بدتر شدن درد در شب می شود. حدود نیمی از حملات نقرس بین نیمه شب تا ساعت ۸ صبح اتفاق می افتد. محققان نتیجه گرفتند که دانستن این که نقرس موجب درد زانو در شب و درد در سایر مفاصل می شود، می تواند به پیشگیری از ایجاد آن کمک کند.

سایر علائم نقرس عبارتند از:

  • تورم و قرمزی در ناحیه آسیب دیده
  • حساسیت شدید در مفصل که باعث ایجاد حساسیت به لمس می شود
  • در موارد شدبد سردرد و تب

ساییدگی و پارگی

فقط یک سایش و پارگی ساده در مفاصل زانو می تواند موجب درد در هنگام خواب شود. مجله Archives of Gerontology and Geriatrics گزارش داد که درد زانو در طول شب با افزایش سن، افزایش می یابد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا موجب درد فراوان می شود که می تواند در عضلات، مفاصل و بافت های بدن نیز احساس شود. فیبرومیالژی با ایجاد درد مزمن در بدن، خستگی و مشکلات تمرکزی را نیز به همراه دارد. دکتر جوزف بیوندو از مرکز پزشکی تولان می گوید که فیبرومیالژیا می تواند علایم دردناک مشابه با آرتریت روماتوئید ایجاد کند. این درد می تواند در مفصل و یا عضلات نیز احساس شود.

تحقیقات در مورد نحوه تاثیر فیبرومیالژیا روی خواب نشان می دهد که علائم درد مرتبط با فیبرومیالژیا در شب افزایش می یابد. محققان مجله Saudi Medical Journal گزارش داده اند که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب به علت درد دچار اختلال خواب می شوند. این بیماری می تواند به کاهش تحمل درد و افسردگی ناشی از کمبود خواب نیز منجر شود.

علائم دیگر فیبرومیالژیا عبارتند از:

  • درد گسترده ای که می توان احساس سوزش یا درد تیر کشنده ایجاد کند
  • سفتی مفاصل
  • خستگی شدید و کمبود انرژی
  • سردردهای مکرر
  • الگوهای ضعیف در خواب
  • سندرم روده تحریک پذیر

تاندونیت

التهاب تاندون های موجود در زانو می تواند باعث ایجاد تاندونیت شود. این التهاب درد در ناحیه بالا یا پایین زانو ایجاد می کند. تاندونیت اغلب در افرادی که دارای اضافه وزن هستند و گاهی اوقات با ورزش شدید و یا پیری مشاهده می شود.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد گزارش دادند که تاندونیت می تواند درد زانو در شب ایجاد کند. درد در هنگام ورزش کردن بدتر و هنگام استراحت بهتر می شود. در برخی موارد، تاندونیت باعث دردی در زانو می شود که خواب را مختل می کند. دکتر آنتونی بیتلر، می گوید که درد زانو در شب ناشی از تاندونیت می تواند نشانه ی پاره شدن تاندون باشد.

درد زانو در شب در نوجوانان

بسیاری از نوجوانان نیز از این درد رنج می برند. این درد در جلوی یا مرکز زانو احساس شده و اغلب شب ها بدتر می شود. این درد ممکن است به تدریج رخ دهد، و فعالیت بدنی آن را بدتر کند. علائم دیگر درد زانو در نوجوانان عبارتند از:

  • شنیدن صدا از زانو هنگام بالا رفتن از پله ها
  • درد زانو در شب
  • درد هنگام خم شدن زانو
  • درد زانو در طول فعالیت شدید جسمی

درمان های خانگی برای درد زانو در شب

اگر از درد زانو هنگام خواب رنج می برید، می توانید از روش های زیر برای درمان آن استفاده کنید؟

ورزش منظم

دکتر دیوید زلمن در وبسایت WebMD می گوید که درد زانو ناشی از بیماری آرتریت می تواند به وسیله ورزش و کاهش وزن بهتر شود. ورزش منظم می تواند به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کند و باعث تقویت مفصل زانو شود. تمرینات کششی به افزایش انعطاف پذیری زانو کمک کرده و باعث کاهش درد مزمن زانو می شود.

کمپرس گرم

یک راه بسیار موثر و ارزان برای سرعت بخشیدن به درمان درد زانو در شب استفاده از کمپرس گرم است. قرار دادن یک بطری آب گرم روی زانو می تواند به کاهش درد به طور طبیعی کمک کرده و کیفیت خواب را بهبود دهد.

محققان Arthritis Foundation می گویند که گرما گردش خون را به منطقه افزایش می دهد و عضلات زانو را شل می کند. نحوه استفاده از کمپرس گرما برای کاهش درد زانو در شب به شرح زیر است:

  • آب گرم (نه جوش) را در بطری پلاستیکی بریزید.
  • بطری را داخل حوله نازکی بگذارید و ۱۵ دقیقه قبل از خواب برای تسکین درد آن را بر روی زانو بگذارید.
  • اگر درد شدید و مزمن است، می توانید بطری آب گرم را مدت بیشتری روی زانو بگذارید.
  • اگر درد زانو در اواسط شب از خواب بیدارتان کرد، می توانید دوباره از بطری آب گرم استفاده کنید.

عصاره زردچوبه (کورکومین)

زردچوبه دارای خواص رفع درد است که و به کاهش علائم درد زانو ناشی از آرتریت، تاندونیت و یا نقرس کمک می کند.

با توجه به گزارش مجله Medical Food، عصاره زردچوبه (کورکومین) می تواند به کاهش علائم آرتروز مفصلی کمک کند. بسیاری از مطالعات هم نشان داده اند که زردچوبه به کاهش التهاب مفصلی و رفع علائم دردناک کمک می کند. محققان به این نتیجه رسیدند که زردچوبه به عنوان درمان جایگزین برای آرتریت مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

Clinical Interventions in Aging گزارش داده است که مکمل زردچوبه می تواند به درمان بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو کمک کند. در واقع، در این مطالعه مشخص شد که زردچوبه در کاهش درد زانو مانند ایبوپروفن عمل کرده و عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.

در آزمایشات مشخص شد که مصرف ۲ گرم عصاره زردچوبه در روز در کاهش علائم درد زانو ناشی از بیماری آرتریت موثر است.

دیگر درمان های طبیعی

ژلاتین

نتایج یک مطالعه نشان داد که افزودن مکمل ژلاتین به رژیم غذایی می تواند برای افراد مبتلا به استئوآرتریت خفیف زانو مفید باشد.

در این مطالعه، ۱۷۵ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو به دو دسته تقسیم شدند و طور تصادفی به هر گروه مکمل ژلاتین یا دارونما داده شد. افرادی که مکمل حاوی ۱۰ گرم ژلاتین را به همراه کلسیم و ویتامین C مصرف کردند، در کاهش درد، سفتی و دامنه حرکت تغییر قابل توجهی را شاهد بودند.

دانه کنجد

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه تبریز در ایران بر روی اثر کنجد بر روی علائم استئوآرتریت زانو در افراد ۵۰ ساله در عرض ۲ ماهه متمرکز شد. نتایج این تحقیق در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ در The International Journal of Rheumatic Diseases منتشر شد.

اگر چه این مطالعه کوچک بود، اما نویسندگان معتقدند که دانه کنجد ممکن است یک درمان مؤثر برای استئوآرتریت زانو باشد. در این تحقیق مشخص شد که مصرف ۴۰ گرم دانه کنجد در روز همراه با داروهای استاندارد درمانی در بیماران نسبت به بیمارانی که در گروه کنترل از ۵۰۰ میلی گرم تیلنول دو بار در روز همراه با ۵۰۰ میلی گرم گلوکوزامین یک بار در روز استفاده می کردند، باعث کاهش درد شد.

زنجبیل

The Journal Arthritis and Rheumatism یک مطالعه ۶ هفته ای را در سال ۲۰۰۱ منتشر کرد. در این مطالعه مشخص شد که بیمارانی که دو بار در روز از عصاره زنجبیل استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما استفاده می کردند، در هنگام ایستادن و پس از پیاده روی درد کمتری داشتند.

روش های جلوگیری از درد زانو در شب

اگر درد مزمن زانو شما را از خواب بیدار می کند، گام های بسیاری برای جلوگیری از علائم آن وجود دارد. با چند اقدام پیشگیرانه، می توانید از بروز درد شدید در زانو جلوگیری کنید. به گفته دکتر April Chang-Miller، که متخصص روماتولوژی است، اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از درد زانو در شب انجام دهید عبارتند از:

  • از تخت، بالش و پتو راحت استفاده کنید.
  • تختی را انتخاب کنید که فضای زیادی برای تغییر موقعیت بدن در خواب را در اختیارتان قرار دهد.
  • قبل از خواب، برای آرامش مفاصل و عضلات دوش آب گرم بگیرید.
  • قبل از خواب از مصرف نوشیدن محرک هایی مانند الکل یا قهوه اجتناب کنید.
  • زیر پای خود بالش بگذارید.
  • حداقل ۳ ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.