درد زیر بغل چپ و علل شایع ایجاد کننده آن

درد زیر بغل چپ که به نام axilla نیز شناخته می شود می تواند علل متعددی داشته باشد. این علل گاهی به عضله و گاهی نیز به بزرگ شدن غدد لنفاوی مربوط است. از آنجا که ما در طول روز زیاد از بازوهایمان استفاده می کنیم، درد زیر بغل چپ می تواند فعالیت های روزانه ما را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از افراد در مورد این درد نگران هستند؛ زیرا تصور می کنند که ممکن است به قلبشان مربوط باشد. از طرفی یک توده دردناک زیر بغل چپ می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

پوست زیر بغل بسیار حساس است و تراشیدن، عفونت های پوستی یا بثورات زیر بغل به راحتی می تواند باعث شدید شدن درد و تحریک شود. همچنین رشد موی زیر پوستی می تواند یک توده دردناک در زیر بغل ایجاد کند یا یک عفونت ویروسی باعث تور غدد لنفاوی شود. خوشبختانه، بیشتر علل درد زیر بغل، بی ضرر هستند و درد و ناراحتی هنگامی که مسئله اساسی حل می شود، از بین می رود.

عضلات، اعصاب و رباط های زیادی نیز در زیر بغل شما وجود دارند که بازوها را انعطاف پذیر و قوی نگه می دارند. فشار آمدن به عضلات زیر بغل یا درد عصبی می توانند موجب درد و یا تیر کشیدن ناحیه دست و یا قفسه سینه شود.

در این مقاله مجله پیام سلامت، در مورد آنچه که می تواند موجب ایجاد درد زیر بغل چپ شود صحبت خواهیم کرد. در بسیاری از موارد، می توانید درمان های خانگی مفیدی را نیز برای کاهش این درد امتحان کنید. شما همچنین یاد خواهید گرفت که چه زمانی علائم درد زیر بغل در سمت چپ نشان دهنده مشکل جدی تر است.

علائم درد زیر بغل چپ

درد زیر بغل چپ معمولا علائم دیگری نیز دارد که می تواند به تشخیص علت ریشه ای درد کمک کند.

به عنوان مثال، عفونت ویروسی می تواند تب، آبریزش بینی و بزرگ شدن غدد زیر بغل را ایجاد کند. بیماری التهابی پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس سبب بروز خارش و قرمز شدن ناحیه می شود.

سایر علائم درد زیر بغل چپ عبارتند از:

  • درد، ضعف، یا کم تحرک شدن دست چپ به دلیل آسیب دیدن عضله یا عصب
  • قرمزی، برآمدگی های کوچک و سوزش پوستی که ناشی از اپیلاسیون یا تراشیدن مو است
  • دردناک شدن غدد زیر بغل که ترشحات چرک مانند دارد
  • وجود یک کیست یا گره لنفاوی بزرگ شده که ممکن است با درد همراه باشد
  • درد تیرکشنده که مانند برق به دست و قفسه سینه می زند
  • تورم بازو و شانه
  • سوزش سردل ناشی از ریفلاکس اسید

البته، طبیعی است که احساس اضطراب را با درد زیر بغل داشته باشد. از آنجا که درد قفسه سینه که به بازوی چپ و فک گسترش می یابد می تواند علائمی از حمله قلبی باشد، نباید هرگز این نوع درد را نادیده بگیرید.

علل درد زیر بغل چپ

بیایید به جزئیات بیشتری در مورد علل مختلف درد زیر بغل چپ و آنچه که می توانید برای از بین بردن این درد به طور طبیعی انجام دهید نگاهی کنیم.

کشیدگی عضله یا تاندون

کشیدگی یک ماهیچه یا تاندون در بازوی چپ می تواند موجب درد شدید در زیر بغل و شانه شود.

محققان کلینیک کلیولند می گویند که عضله دو سر در بازوی شما قرار دارد. جراحات ناشی از استفاده بیش از حد از دست می تواند سبب وارد آمدن آسیب به بازو یا سینه شود. در موارد شدید،  آسیب می تواند یکی از تاندون های زیر بغل را پاره کند.

طبق گفته پزشکان American Academy of Orthopedic Surgeons، آسیب های ناشی از فشارهای تکراری شایع ترین علت تاندونیت عضله دو سر است. سایر علائم عبارتند از:

  • درد زیر بغل که در هنگام بلند کردن یا پرتاب شیئی شدیدتر می شود
  • درد در استخوان بازو چپ
  • احساس سوزش در شانه

معمولا، استراحت و استفاده از کمپرس سرد می تواند به حل درد ناشی از کشیدگی عضله کمک کند.

تحریک شدن پوست یا بثورات

پوست زیر بغل بسیار حساس است و محیط تاریک و مرطوبی دارد. این به معنای است که این محل، محل خوبی برای ایجاد بثورات یا التهابات پوستی رایج است. التهاب، عفونت های باکتریایی و یا عفونت های قارچی به راحتی می توانند روی پوست زیر بغل تاثیر گذاشته و باعث درد و خارش شوند.

پسوریازیس

این بیماری پوستی اغلب باعث بروز درد در زیر بغل مردان و زنان می شود. طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، برخی از انواع پسوریازیس معمولا روی زیر بغل تاثیر می گذارند. این بیماری باعث التهاب و لکه های قرمز پوستی در زیر بغل می شود.

عفونت مخمر

عفونت های مخمری یا قارچی می توانند باعث بروز بثورات دردناک شوند. دکتر Denise M.Aaron در MerckManuals می گوید که عفونت مخمر پوستی همچنین می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خارش و تورم این ناحیه شود. در این شرایط مهم است که زیر بغل خود را به اندازه کافی خشک کرده و از پماد ضد قارچی برای از بین بردن عفونت استفاده کنید.

شما می توانید مخلوطی از روغن نارگیل و روغن درخت چای را به عنوان یک کرم ضد قارچ طبیعی برای مالیدن روی پوست زیر بغل  استفاده کنید یا سرکه سیب را به عنوان یک روش موثر خانگی برای درمان عفونت مخمر زیر بغل استفاده کنید.

عفونت باکتریایی پوست

دکتر DerSarcissian در WebMD گزارش می دهد که عفونت های باکتریایی می توانند فولیکول های موی زیر بغل را تحت تاثیر قرار داده و منجر به درد شدید و قرمزی پوست این ناحیه شوند. گاهی اوقات عفونت می تواند عمیق تر شود و باعث ایجاد لخته قرمز ملایم در زیر بغل شود.

شما می توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا از بروز بثورات باکتریایی خلاص شوید، خارش را کاهش داده و آسیب پوستی را بهبود بخشید.

اگزما

به گفته پروفسور آمانا اوکلی، متخصص پوست در نیوزیلند، درماتیت (اگزما) می تواند باعث ایجاد یک پلاک قرمز دردناک در زیر بغل شود. این بثورات قرمز زیر بغل ممکن است باعث پوسته پوسته شدن پوست شوند.

عنبر سائل دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش شدت علائم اگزما کمک کند.

اینترتریگو

اینترتریگو یا همان عرق سوز شدن یک بیماری پوستی التهابی است که معمولا باعث بروز بثورات تحریک کننده می شود. عرق سوز شدن پوست زیر بغل می تواند این وضعیت را تشدید کند و حتی عفونت ثانویه به وجود آورد.

جو دو سر و نقره کلوئیدی را با آب خمیر کنید و به  پوست  زیر بغل خود بمالید تا خارش و تحریک کم شود.

اصلاح زیر بغل

اگر به طور منظم موهای زیر بغل خود را اصلاح می کنید، ممکن است متوجه شوید که سوزش و تورم در یک یا هر دو ناحیه زیر بغل وجود دارد.

مجله International Journal of Cosmetic Science نشان داد که از بین بردن موهای زائد زیر بغل می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند، زیرا اصلاح پوست را تحریک می کند. محققان دریافته اند که علائمی مانند قرمزی و درد زیر بغل پس از اصلاح شایع است.

Hidradenitis suppurativa

اگر غدد بزرگ و درد زیر بغل چپ وجود داشته باشد، می تواند به این معنی باشد که شما از بیماری به نام hidradenitis suppurativa رنج می برید.

متخصصین پوست می گویند که این بیماری می تواند باعث ایجاد توده های جوش مانند در زیر بغل شود. اغلب، این توده ها دردناک هستند و گاهی اوقات ماده ای شبیه به مایع از آنها تخلیه می شود. مدیریت علائم این بیماری می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، متخصصین پوست توصیه می کنند که از یک رژیم ضد التهابی اطاعت کنید و وزن اضافی خود را کاهش دهید تا درد کمتر شود.

درد زیر بغل چپ و علل شایع ایجاد کننده آن
درد زیر بغل چپ و علل شایع ایجاد کننده آن

بیماری عروق بازو (بیماری عروق محیطی)

درد مداوم در زیر بغل می تواند شاخصی برای تشخیص بیماری شریان محیطی (PAD) باشد که بر روی بازو تاثیر می گذارد.

PAD شرایط بیماری را تشریح می کند. در این بیماری شریان های کوچک تنگ می شوند و جریان خون کاهش می یابد. وقتی که این بیماری بر روی شریان های ناحیه زیر بغل و بازو تاثیر می گذارد، به آن بیماری عروق بازو گفته می شود. پزشکان دانشگاه ایالتی اوهایو می گویند که علائم بیماری شریانی بازو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی یا درد در یک یا هر دو دست
  • احساس سوزش در بازوی آسیب دیده
  • کاهش حس دست
  • آبی رنگ شدن یا سرد شدن یک یا هر دو دست

مراقبت از سیستم قلبی عروقی بهترین راه برای جلوگیری از PAD و علائم مرتبط با آن است. این اقدامات به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و بهبود گردش خون نیز کمک می کنند.

درد تیرکشنده شدید در زیر بغل

بعضی از شرایط می توانند درد تیرکشنده در زیر بغل ایجاد کنند.

نورالژی اینترکوستوبراچیال (درد عصب زیر بغل)

زیر بغل دارای یک سری اعصاب است که بین بازوی چپ و راست و رگ ها وجود دارد و به نام شبکه عصبی بازویی شناخته می شود. وارد آمدن آسیب به اعصاب زیر بغل می تواند سبب تیرکشیدن شدید زیر بغل و سینه شود.

طبق گزارش مجله Regional Anesthesia and Pain Medicine، آسیب عصبی در زیر بغل شما اغلب نتیجه عمل جراحی انجام شده بر روی قفسه سینه می باشد. آسیب عصبی ناحیه زیر بغل ممکن است موجب خارش و سوزشی شود که ناگهان تیز و دردناک می شود.

آسیب دیدن شبکه بازویی

 احساسی مانند شوک الکتریکی در زیر بغل که در زمان حرکت دادن بازو رخ می دهد ممکن است به علت آسیب دیدن شبکه بازویی باشد.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که این آسیب در میان ورزشکاران رایج است. درد شدید و تیرکشنده در زیر بغل چپ یا راست ممکن است فقط چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد.

وارد آمدن آسیب جدی به این شبکه می تواند منجر به درد شدید و احتمالا عدم توانایی استفاده از بازو شود. درمان آن نیز به میزان قابل توجهی به شدت آسیب عصبی بستگی دارد.

علل درد زیر بغل چپ در زنان

عللی که می تواند فقط در زنان درد زیر بغل چپ را به وجود آورند عبارتند از:

  • درد پستان
  • سرطان پستان

علل درد زیر بغل چپ در مردان و زنان

این علل می تواند هم در مردان و هم در زنان درد زیر بغل چپ ایجاد کنند:

  • ایجاد کیست در زیر بغل
  • تورم غدد لنفاوی زیر بغل
  • رشد موی زیر پوستی

علل درد زیر بغل و شانه چپ

در رفتن شانه

اگر شانه چپ در رفته باشد، شکی نیست که درد شدیدی در بازو و شانه سمت چپ ایجاد می شود.

به گفته پزشکان American Academy of Orthopedic Surgeons، در رفتن شانه ها می تواند رباط ها یا تاندون ها را پاره کند. معمولا هنگامی که بازو به جای خود باز می گردد، درد شدید از بین می رود.

برای جلوگیری از آسیب دائمی به شانه و بازو، مهم است که توصیه های پزشکتان را در مورد توانبخشی رعایت کنید. این درمان معمولا نیاز به محدود کردن حرکت بازو و سپس تقویت عضلات بازو دارد.

دلایل درد زیر بغل چپ و قفسه سینه

درد شدید در زیر بغل که باعث درد قفسه سینه می شود می تواند با اندام های داخلی و یا بیماری های مرتبط به بازوی ارتباط داشته باشد.

ریفلاکس اسید (سوزش سر دل)

ریفلاکس مزمن زمانی رخ می دهد که مایع اسیدی معده وارد مری می شود. به گفته دکتر Sabrina Felson در WebMD، احساس سوزش می تواند به بازوها نیز گسترش پیدا کند و باعث درد شانه یا درد گردن شود.

سعی کنید از آنتی اسیدهای طبیعی برای کاهش سوزش سر دل و علائم ریفلاکس اسید استفاده کنید. به عنوان مثال، مصرف یک لیوان آب با ½ قاشق چای خوری جوش شیرین می تواند به خنثی کردن اسید در سیستم گوارش شما کمک کند.

زونا

درد شدید سوزشی در زیر بغل همراه با بثورات ضعیف می تواند نشانه ای از زونا باشد. زونا توسط ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می شود و بر روی انتهای عصب زیر پوست تاثیر می گذارد.

درد بازوی مرتبط به قلب

قلب در سمت چپ سینه قرار دارد و بیشتر دردهای مربوط به آن به سمت بازوی چپ و زیر بغل گسترش می یابد.

نشریه Informed Health Online می گوید که درد قلبی ناشی از بیماری قلبی، آنژین، یا حمله قلبی سبب درد شدید قفسه سینه می شود. این درد ها ممکن است مقطعی باشند و به سمت زیر بغل چپ و پایین بازوی چپ بتابند. درد قلب می تواند به فک، گردن، یا شانه نیز گسترش یابد.

چه زمانی باید به دلیل درد زیر بغل چپ به پزشک مراجعه کنیم؟

  • توده ای در زیر بغل احساس می کنید که پس از ۲ هفته  از بین نرفته است.
  • درد با سوزش در بازو و یا بی حسی همراه است.
  • جوش دردناک یا آبسه در زیر بغل دارید.
  • در پستان توده ای ایجاد شده است.
  • درد زیر بغل شدید است و بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد.
  • احساس فشار در قفسه سینه به بازوی چپ گسترش می یابد.