درد شقیقه راست (درد گیجگاه سمت راست) ؛ علل و روش های درمان این نوع سردرد

سردردی که در شقیقه راست احساس می شود، بر روی بسیاری از افراد تأثیر می گذارد و منبع اصلی ایجاد کننده سردرد است. احساس درد در یک طرف سر موجب تهوع، خستگی یا حتی اختلالات بینایی نیز می شود. درد شقیقه راست معمولا به شکل درد تیر کشنده احساس می شود. این درد حتی می تواند فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

خوشبختانه علت سردردی که تنها روی شقیقه راست تأثیر می گذارد، به ندرت چیز نگران کننده ای را نشان می دهد. مسدود شدن سینوس ها، اضطراب، استرس و کمبود خواب از علل عمده درد شقیقه راست هستند. بسیاری از افرادی که از سردردهای خوشه ای یا میگرن رنج می برند نیز ممکن است متوجه شوند که دردشان فقط بر روی سمت راست یا سمت چپ سرشان تاثیر می گذارد.

در هر صورت ما تصمیم داریم تا در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علل و روش های درمان درد شقیقه راست با شما صحبت کنیم.

علائم همراه با درد شقیقه راست

احساس درد یا فشار در پشت چشم راست و روی گیجگاه معمولا به این معنی است که شما علائم دیگر درد شقیقه راست را تجربه خواهید کرد.

پزشکان کلینیک مایو می گویند سردردهایی که بر روی یک طرف سر تاثیر می گذارند می توانند یکی از علائم زیر را ایجاد کنند:

  • احساس گرفتگی خفیف تا شدید در شقیقه چپ یا راست
  • سردردی که با تکان دادن سر بدتر می شود
  • مشکلات بینایی مانند داشتن نقاط کور و یا دیدن الگوهای زیگ زاگ
  • افزایش حساسیت به نور
  • دردی که به گردن سرایت می کند
  • آبریزش از بینی و گرفتگی بینی
  • مشکلات خواب
  • درد تپشی در پشت یکی از چشم ها

آیا باید نگران درد شقیقه راست باشیم؟

مهم است که به دلیل هر گونه سردرد مداوم به پزشک مراجعه کنید. زیرا سردرد ماندگار می تواند نشانه ای از مشکل جدی باشد.

پزشکان کلینیک کلیولند می گویند که اکثر سردردها به علت مشکلات عصبی یا عروقی که سیگنال های درد را به مغز ارسال می کنند، رخ می دهند. این مشکلات اغلب نتیجه سبک زندگی مانند خستگی، اجتناب از صرف غذا، استرس یا نوشیدن بیش از حد الکل است.

اگر سردرد شدیدی را به یک باره تجربه می کنید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. این نوع سردردهای شدید معمولا با سایر مشکلات عصبی مانند سفتی گردن، ناتوانی در صحبت کردن و یا تغییرات شخصیت همراه است.

انواع درد شقیقه راست

سردرد خوشه ای

یکی از دلایل درد شقیقه راست سردرد خوشه ای است.

دکتر دانت C. تیلور، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید که درد ناشی از سردرد خوشه ای معمولا شدید است و در پشت یکی از چشم ها رخ می دهد. بعضی افراد درد سردرد خوشه ای را با جمله “انگار کسی در سرم حفاری می کند” توصیف می کنند. سردرد خوشه ای معمولا بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می کشد.

سایر نشانه های سردرد خوشه ای می تواند شامل هر یک از علائم زیر باشد:

  • قرمزی چشم
  • تعریق آن طرف از صورت که سردرد در آن جا احساس می شود
  • پایین آمدن پلک
  • درد ماندگار که هنگام تکان دادن سر بدتر نمی شود

معلوم نیست علت سردرد خوشه ای چیست. با این حال، دکتر تیلور می گوید که هیپوتالاموس ممکن است در چرخه عود سردرد خوشه ای دخیل باشد.

میگرن

پزشکان کلینیک مایو می گویند که معمولا میگرن بعد از علائم هشدار دهنده به نام Aura پیش می آید. در طول این مدت، ممکن است سوزن سوزن شدن پوست سر و مشکلات بینایی را تجربه کنید. همانطور که میگرن پیشرفت می کند، درد پیشانی شدید شده و در یک طرف سر بیشتر می شود. این نوع سردرد می تواند تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

سایر علائم میگرن عبارتند از:

  • تاری دید
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • گیجی
  • افزایش حساسیت به نور یا صدا

سردرد تنشی

سردرد تنشی یکی از رایج ترین دلایل سردرد است که می تواند باعث ایجاد احساس فشار در سر شود.

با توجه به گزارش مجله Orofacial Pain، درد شقیقه راست اغلب با سردرد تنشی همراه است. با این حال، سردرد تنشی معمولا در شقیقه راست تاثیر می گذارد. درد سردرد تنشی از درد میگرنی و سردرد خوشه ای متفاوت است، زیرا احساس خستگی ایجاد نمی کند. در بعضی موارد سردرد تنشی دلیل سردرد مزمن است.

پزشکان National Institutes of Health می گویند که سردرد تنشی معمولا توسط گرفتگی عضلات گردن، سر، صورت یا پوست سر ایجاد می شود. این گرفتگی می تواند نتیجه استرس بیش از حد، کمبود خواب یا افسردگی باشد.

سردرد اضطرابی

اضطراب می تواند سردردی را ایجاد کند که تنها بر روی یکی از شقیقه ها تاثیر می گذارد و موجب درد یک طرفه می شود.

به گفته دکتر روانپزشک اسمیت بانداری، اختلالات اضطرابی و سردرد اغلب با هم ارتباط دارند. دکتر بانداری توضیح می دهد که تغییرات در سطح سروتونین در مغز می تواند منجر به اضطراب و افزایش تعداد دفعات ابتلا به سردرد شود. سردرد خوشه ای، میگرن یا سردرد تنشی از جمله دردهایی است که با اضطراب ایجاد می شوند.

سردرد یخی

درد ناگهانی تیز و تکان دهنده در شقیقه راست می تواند به این معنی باشد که شما سردرد یخی را تجربه می کنید. در مجله Current Pain and Headache گزارش شده است که احساس درد در یکی از شقیقه ها، یک نشانه کلاسیک از سردرد یخی است. این سردرد ها می تواند با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و سرگیجه همراه باشد.

درد شقیقه راست ناشی از سبک زندگی

گرسنگی. مجله BMC Research Notes گزارش داد که گرسنگی و اجتناب از صرف غذا می تواند تا ۳۰٪ از موارد میگرن را تشکیل دهد.

استرس. استرس اغلب می تواند باعث میگرن هایی شود که در یک طرف سر درد ایجاد می کنند. مجله Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry گزارش داد که استرس علت شناخته شده میگرن است. با این حال، در بعضی موارد، سردرد خوشه ای نیز می تواند در هنگام استرس عاطفی بر بیماران مبتلا به میگرن تأثیر بگذارد.

کمبود فعالیت بدنی. به گفته محققان آلمانی، بی تحرکی می تواند عامل دیگری باشد که سبب میگرن های تکراری و سردردهای تنشی می شود. با این حال گزارش های متناقضی در مورد ارتباط دقیق بین فعالیت بدنی و فراوانی سردرد وجود دارد.

الکل. بیدار شدن از خواب با سردرد یک نشانه شایع از مصرف الکل است. محققان موسسه جان هاپکینز گزارش دادند که مصرف الکل می تواند باعث حملات میگرنی در برخی افراد شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدنی های سنگین تر می توانند باعث ایجاد سردردهای بدتری از نوشیدنی های سبک تر شوند.

سیگار کشیدن. یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث درد شقیقه راست شود سیگار کشیدن است. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به میگرن را افزایش می دهد.

علل ثانویه درد شقیقه راست

سردرد ثانویه سردردی است که ناشی از یک بیماری دیگر مانند عفونت سینوسی یا آنفولانزا می باشد. اغلب سردردهای ثانویه می توانند باعث ایجاد درد در یکی از شقیقه ها شوند.

عفونت های سرماخوردگی یا آنفولانزا

سرماخوردگی یا آنفلوانزا اغلب باعث ایجاد سردرد شدید می شوند که احساس فشار شدیدی در سر به وجود می آورد.

پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا گزارش می دهند که سردرد بیشتر جزء علائم آنفلوآنزا است نه سرماخوردگی. در این شرایط ممکن است تب، درد عضلانی، خستگی، و آبریزش بینی نیز داشته باشید.

مسدود شدن سینوس ها

التهاب سینوس راست می تواند عاملی برای ایجاد درد شقیقه راست باشد. سینوزیت می تواند ناشی از عفونت ویروسی، باکتریایی، آلرژی یا پولیپ بینی باشد.

در این شرایط درد در پشت یک یا هر دو چشم شروع شده و مخاط بدن سینوس ها را مسدود می کند. دکتر Melissa Conrad Stöppler، در eMedicineHealth گزارش می دهد که سردرد سینوسی می تواند علایم شبیه به درد میگرن را ایجاد کند. شقیقه ها نیز ممکن است منعکس کننده درد باشند و هنگام حرکت دادن سر رو به جلو، ممکن است درد شدید تر شود.

سایر علائم مسدود شدن سینوس ها شامل موارد زیر هستند:

  • آبریزش بینی
  • غلیظ شدن و سبز یا زرد شدن مخاط بینی
  • لرز
  • درد بدن
  • خستگی عمومی

سعی کنید در بخار روغن اوکالیپتوس تنفس کنید تا از شر علائم سینوزیت به طور طبیعی رها شوید.

آرتریت تمپورال (آرتریت سلول غول پیکر)

درد مداوم د در یکی از شقیقه ها می تواند علامتی از آرتریت تمپورال باشد. سرخرگ های تمپورال در هر دو طرف سر شما و پشت شقیقه ها قرار دارند و باعث سردرد می شوند. پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد می گویند که التهاب شریان های تمپورال می تواند موجب درد شقیقه راست یا چپ شود.

اگر دچار سردردی شده اید که از بین نمی رود و بیش از ۵۰ سال سن دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا بیماری را تحت درمان قرار دهید.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

درد مزمن در اطراف شقیقه راست یا چپ همراه با درد فک می تواند نشانه ای از اختلال مفصل گیجگاهی فکی باشد. این مفصل فک شما را به جمجمه متصل می کند.

بر اساس گزارش مجله Pain Research and Management، درد یکی از شقیقه ها شایع ترین نشانه TMD است. درد معمولا در سمتی از سر که در آن اختلال عملکردی در این مفصل وجود دارد احساس می شود. در برخی از افراد، TMJ می تواند باعث میگرن شود و باعث درد در پشت گردن شود.

علل عصبی درد شقیقه راست

التهاب اعصابی که در پایه جمجمه قرار دارند ممکن است دلیلی برای درد خفیف تا شدید سر باشد که می تواند یک طرف سر و یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

نورالژی اکسیپیتال

درد شدید سر که احساس برق گرفتگی را در شقیقه، گردن یا پشت ایجاد می کند ممکن است از التهاب عصب اکسیپیتال در سر ناشی شود.

طبق نظر دکتر دانته تیلور در MedicineNet، نورالژی اکسیپیتال باعث اختلال در درد می شود. گاهی اوقات درد در یک طرف سر می تواند احساس سوزش نیز داشته باشد. گاهی اوقات نیز تیز و تیر کشنده است. این درد اغلب از پشت گردن شروع می شود و  به سمت پیشانی می رود.

علل دیگر درد شقیقه راست

سردرد ناشی از فشار ایجاد شده توسط جسم خارجی. دکتر Abouch Krymchantowski در Medscape می گوید که سردرد ناشی از جسم خارجی زمانی رخ می دهد که چیزی بر روی پیشانی و یا پوست سر فشار وارد می کند. این درد اغلب مربوط به کلاه ایمنی و عینک ایمنی می باشد. این درد زیاد شدید نیست اما در سرتان احساس فشار ایجاد می کند.

سردرد های Nummular. درد مداوم در یک ناحیه کوچک در یک طرف سر می تواند سردرد Nummular محسوب شود. مجله Expert Review of Neurotherapeutics گزارش می دهد که این نوع سردرد می تواند متناوب یا مزمن باشد. درد معمولا به یک ناحیه از سر که به اندازه یک سکه بزرگ است محدود می شود و گسترش پیدا نمی کند.

سکته مغزی. دکتر P. Cuhna در MedicineNet می گوید علائم سکته مغزی ممکن است به میگرن شبیه باشد. میگرن و سکته مغزی می توانند سردرد شدیدی را در یک طرف سر ایجاد کرده و منجر به بی حسی صورت شوند. با این حال، علائم سکته مغزی معمولا ناگهانی ایجاد می شود.

تومور مغزی. اگر چه بسیاری از افراد مبتلا به سردرد شدید در مورد تومور مغزی نگران هستند، اما دکتر Kaisorn Chaichana از موسسه جانس هاپکینز می گوید که احتمال اینکه سردرد ناشی از تومور باشد بسیار نادر است. اگر سردرد دائمی همراه با تشنج، تورم چشم یا اختلال گفتاری دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درد شقیقه راست و درد گردن

درد شقیقه راست
درد شقیقه راست

بعضی از علل درد شقیقه راست که به گردن نیز سرایت می کنند از پایه جمجمه ناشی می شوند. دو نوع از رایج ترین علل درد شقیقه راست و گردن درد عبارتند از:

  • سردرد ناشی از ستون فقرات
  • نورالژی اکسیپیتال

درمان های طبیعی برای درد شقیقه راست

گاهی اوقات تنها چیزی که برای تسکین درد شقیقه راست نیاز دارید خواب کافی و کاهش اضطراب است. با این حال، برخی از موثرترین راه های طبیعی برای درمان سردرد عبارتند از:

  • ماساژ روغن اسطوخودوس، نعناع و بابونه روی شقیقه ها
  • حمام کردن با آب گرم
  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی شقیقه. گرما کمک خواهد کرد تا عضلات سفت شده شل شوند. سرما نیز کمک می کند تا عصب تحریک شده و التهاب تسکین پیدا کند.
  • نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای برای از بین بردن میگرن. دکتر اریکا اوبرگ می گوید که سردرد اغلب به کافئین پاسخ می دهد
  • مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

داروهای درمان سردرد به همراه عوارض جانبی ناشی از مصرف آن ها

سردرد پشت چشم ؛ ۱۱ علت و ۷ راهکار برای کاهش این درد

بهترین اسانس ها و روغن های گیاهی برای درمان سردرد و راه های استفاده از آنها

[/quote]

آمار جالب در مورد افرادی که این درد را تجربه کرده اند

افرادی که درد را در نزدیکی شقیقه تجربه کرده اند، تجربه موارد زیر را نیز داشته اند:

  • ۱۰٪ سردرد
  • ۷٪ سرماخوردگی
  • ۴٪ تهوع

مدت زمان حضور این نوع سردرد و علائم مرتبط با آن در افراد مختلف به شرح زیر است:

  • ۵۳٪ کمتر از یک روز
  • ۲۸٪ کمتر از یک هفته
  • ۷٪ بیش از یک ماه

افرادی که این سردرد را دارند، اغلب علائمشان با علائم زیر ترکیب می شود:

  • ۵۰٪ سینوزیت باکتری حاد
  • ۳۷٪ اختلال در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (Tmj)
  • ۱۲٪ سردرد تنشی

آیا ماساژ شقیقه این درد را تسکین می دهد؟

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد ماساژ دادن شقیقه ها یک راه عالی برای کاهش سردرد است. ماساژ گیجگاه و گردن موثر ترین ماساژ منطقه ای برای از بین بردن سردرد است.

چه زمانی به دلیل درد شقیقه راست باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خوشبختانه، اکثر انواع سردرد که فقط در یک طرف پیشانی تاثیر می گذارند، ناشی از شرایط جدی نیستند. این درد اغلب نتیجه میگرن یا کمبود خواب است.

با این حال، بیماری هایی مانند مننژیت، انسفالیت یا تومورها می توانند سردرد شدید را به دنبال داشته باشند که نیازمند مراقبت های فوری پزشکی هستند. دکتر لارنس نیومن می گوید که در صوت داشتن شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرد شدید به طور ناگهانی رخ می دهد و باعث بی حسی صورت می شود.
  • همراه با سردرد، سفتی گردن، بثورات و استفراغ دارید.
  • پس از ضربه به سر و گردن، سردرد خفیف تا شدید دارید.
  • سردردتان موجب اختلال در بینایی می شود.
  • در الگوی سردرد تغییر وجود دارد.
  • در هفته بیش از ۳ بار سردرد می گیرید.
  • داروهای مسکن سردرد را تسکین نمی دهد.
  • سردرد در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد می کند.

منابع:

  1. Head Injury
  2. Scalp Anatomy
  3. Headaches in Adults
  4. Cluster Headache Causes, Symptoms, Pain Relief, and Cures
  5. Influence of Temple Headache Frequency on Physical Functioning and Emotional Functioning in Subjects with Temporomandibular Disorder Pain
  6. Onset of cluster headache triggered by emotional effect
  7. Ice Pick Headache
  8. Association between lifestyle factors and headache
  9. Lifestyle factors and risk of migraine and tension-type headache. Follow-up data from the Nord-Trøndelag Health Surveys 1995-1997 and 2006-2008
  10. Flu Symptoms & Complications
  11. Temporomandibular Disorders and Headache: A Retrospective Analysis of 1198 Patients
  12. ?What’s that constant headache pain in the temples
  13. Occipital Neuralgia (Headache) Symptoms, Causes, and Treatment for Pain Relief
  14. Headache
  15. Migraine vs. Stroke Symptoms, Types, Causes, and Treatment
  16. ۱۷Natural Home Remedies for Headaches, and Foods that Trigger Them
  17. When to Call the Doctor About Your Migraine or Headaches