درد مزمن بعد از سزارین و کاهش آن با شیردهی

همه والدین و پزشکان می دانند که تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد بعد از زایمان است. زیرا معتقدند که شیر مادر حاوی آنزیم ها و موادی است که نه تنها بر روی سلامت جنین تاثیر می گذارد بلکه می تواند در توانایی بدن مادر نیز تاثیر گذار باشد. اما تحقیقات جدید توانسته اند تا نتایج به مراتب کامل تری را ارائه کنند. دانشمندان دریافتند که تغذیه با شیر مادر می تواند درد مزمن بعد از سزارین را کاهش دهد.

ارتباط شیردهی و کاهش درد مزمن بعد از سزارین

در نتایج این تحقیقات آمده است که مادرانی که نوزاد خود را حداقل ۲ ماه بعد از زایمان با شیر خود تغذیه می کنند، نسبت به مادرانی که از شیر خشک برای تغذیه فرزندشان استفاده می کنند، درد کمتری را در محل جراحی احساس خواهند کرد.

دکتر Carmen Alicia Vargas Berenjeno و همکارانش در بیمارستان Universitario Nuestra Señora de Valme در اسپانیا که بر روی تاثیر تغذیه با شیر مادر بر روی درد مزمن بعد از سزارین کار می کردند، به تازگی نتایج تحقیقات خود را در کنگره Euroanaesthesia که در سال ۲۰۱۷ در ژنو سوئیس برگزار شده است، منتشر کرده اند.

از طرفی دستور العمل هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است، اعلام می کند که نوزادان برای بهره مندی از رشد و نمو مطلوب باید حداقل ۶ ماه به صورت انحصاری از شیر مادر استفاده کنند. با توجه به گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۶ توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) فقط ۵۱٫۸ درصد از مادران در ایالات متحده، به این توصیه عمل می کنند. در واقع کمی بیش از نیمی از مادران ترجیح می دهند که نوزادشان را با شیر مادر تغذیه کنند.

اما مطالعه جدید که بر روی تاثیر شیردهی بر روی کاهش درد مزمن بعد از سزارین انجام شده است ممکن است برخی از مادران را برای شیردهی تشویق کند.

ارتباط درد مزمن بعد از سزارین با مدت زمان شیردهی

دکتر Berenjeno و همکارانش با تجزیه و تحلیل داده ها جمع آوری شده از ۱۸۵ مادری که بین ماه های ژانویه ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶ سزارین شده اند، یافته ها خود را ارائه کرده اند. این محققان در ۲۴ ساعت پس از سزارین آنها، سطح درد مزمن در محل عمل، و شیوه تغذیه با شیر مادر و همچنین میزان اضطراب در طول شیردهی را مورد سنجش قرار دادند. این سنجش دوباره ظرف ۷۲ ساعت بعد از سزارین و در ۴ ماه پس از آن نیز انجام گرفت.

۸۷ درصد از مادرانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، در ابتدا نوزادان خود را با شیر مادر تغذیه می کردند. ۵۸ درصد این مادران حداقل ۲ ماه به شیردهی ادامه دادند. از بین این مادران تنها حدود ۱۱٫۴ درصد آن ها تجربه درد مزمن بعد از سزارین را داشتند.

محققان دریافتند که میزان درد مزمن در مادرانی که با شیر مادر نوزادانشان را تغذیه می کنند، با توجه به افزایش مدت شیردهی، کاهش پیدا می کند.

بر اساس این نتایج، فقط ۸ درصد از مادرانی حداقل ۲ ماه کودکانشان را شیر می دادند، درد مزمن را در ۴ ماه بعد از سزارین، در محل جراحی تجربه کردند. در مقایسه ۲۳ درصد از مادرانی که زیر ۲ ماه شیردهی داشتند، در طی ۴ ماه بعد از عمل درد را تجربه کردند.

این نتایج بعد از در نظر گرفتن عوامل مداخله گر مانند سن مادر نیز به قوت خود باقی مانده بود.

اضطراب در طی شیردهی ممکن است خطر ابتلا به درد مزمن بعد از سزارین را تحت تاثیر قرار دهد

در تحقیقات بیشتر، تیم پژوهشی دریافت که مادرانی که شیردهی داشتند با خطر کمتری برای ابتلا به درد مزمن در ۴ ماه پس از سزارین مواجه بودند. محققان دریافتند که بیش از نیمی از مادران شیرده، اضطراب کمتری را گزارش داده و بر این باورند که درد شکم شان پس از عمل کمتر شده است.

بر همین اساس نویسندگان این پژوهش نتایج تحقیقات خود را این چنین بیان می کنند:

“این نتایج مقدماتی نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر به مدت بیش از ۲ ماه بدن مادر را در برابر درد مزمن بعد از سزارین محافظت کرده و این سد محافظ با افزایش زمان شیردهی بیش از ۲ ماه، سه برابر قوی تر می شود. بر همین اساس مطالعه ما دلیل دیگری برای تشویق زنان برای شیردهی است. ضمن این که این امکان نیز وجود دارد که اضطراب در طی شیردهی، احساس درد را در محل جراحی، در طی ۴ ماه بعد از عمل تحت تاثیر قرار دهد.”