چه چیزی باعث درد مچ پا و التهاب تاندون مچ پا می شود

دردهای مربوط به مچ پا و درد التهاب تاندون مچ پا می توانند با صدماتی مانند رگ به رگ شدن و انجام حرکات ورزشی خاص و یا بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و یا نقرس در ارتباط باشد. در این مطلب می خواهیم علل اصلی درد مچ پا و التهاب تاندون مچ پا را بررسی کرده و تا حد ممکن درمان های مورد نیاز را شرح دهیم.

رگ به رگ شدن مچ پا و شکستگی

رگ به رگ شدن مچ پا یکی از شایع ترین آسیب های اسکلتی عضلانی است. رگ به رگ شدن صدمات وارده به رباط مچ پا هستند. رگ به رگ شدن می تواند در یک یا هر دو بخش درونی و بیرونی مفصل مچ پا رخ دهد. زمانی که یک ضعف عضلانی در مچ پا یا سابقه آسیب قبلی در این منطقه وجود دارد، رگ به رگ شدن رخ می دهد. آسیب های معمول که باعث رگ به رگ شدن می گردند شامل پیچ خوردن مچ پا در حین ورزش و یا پا گذاشتن بر روی یک سطح ناهموار می باشد. در رگ به رگ شدن درد در ابتدا شدید است و تورم فوری در منطقه ایجاد می شود. در نوع حاد این گونه صدمات، ممکن است حتی بیمار با انجام معاینه نیز احساس درد شدیدی کند. برای اینکه مشخص شود این عارضه همراه با شکستگی است یا خیر حتما باید از منطقه عکسبرداری شود. این گونه رگ به رگ شدن که همراه با شکستگی است معمولا در افرادی که استخوان های ظریف داشته و یا مبتلا به پوکی استخوان هستند ایجاد می شود.

درمان رگ به رگ شدن مچ پا

رگ به رگ شدن مچ پا با یخ، استراحت، محدود کردن میزان راه رفتن و تحمل وزن در مچ پا مجروح، قابل درمان است. برای درمان سریع تر پا، کاهش تورم و جلوگیری به آسیب های بیشتر به رباط زخمی توصیه می شود از عصا استفاده کنید. بسته های یخ به کاهش تورم کمک می کند. برنامه های فیزیوتراپی و ترکیب تمرینات تقویت عضلات ساق پا بخشی از روند توانبخشی است.

التهاب تاندون مچ پا

چه چیزی باعث درد مچ پا و التهاب تاندون مچ پا می شود
التهاب تاندون مچ پا

التهاب تاندون مچ پا می تواند در تاندون آشیل، تاندون تیبیال خلفی و یا تاندون پرونئال رخ دهد. این التهاب نیز می تواند بر اثر آسیب ناگهانی در ورزش و یا بیماری های التهابی زمینه ای و یا بیماری هایی مانند آرتریت واکنشی، آرتریت روماتوئید، و اسپوندیلیت انکیلوزان ایجاد شود. تمام اشکال التهاب تاندون مچ پا با درد، تورم و حساسیت به لمس منطقه آسیب دیده همراه است.

درمان های فوری التهاب تاندون مچ پا

درمان فوری التهاب تاندون مچ پا شامل استفاده از عصا و محدود کردن تحمل وزن، استفاده از یخ و استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای کاهش التهاب می باشد. NSAID ها مانند ناپروکسن (Naprosyn) و یا کتوپروفن (Orudis) معمولا برای این منظور استفاده می شود.

بیشتر التهابات شدید می توانید با ارتوپدی نیز درمان شود اما باید توجه کرد، زمانی که التهاب شدید است انجام حرکات ورزشی ممکن است منجر به پارگی تاندون شود. به ویژه در منطقه آشیل. پارگی تاندون آشیل اغلب در بیمارانی که سابقه التهاب تاندون آشیل داشته اند رخ می دهد. زمانی که تاندون آشیل پاره شود، معمولا نیاز به جراحی ترمیم وجود دارد.