درد نخاع سینه ‌ای یا توراسیک

درد نخاع سینه ای می تواند علل گوناگونی داشته باشد. نخاع توراسیک از ۱۲ مهره تشکیل شده است که توسط دیسک ها جدا شده و به دنده متصل می شوند. چندین بیماری می تواند درجه های مختلف و انواع درد را در نخاع توراسیک ایجاد کند. کشیدگی و پیچ خوردگی رباط شایع ترین و بی خطرترین آسیب ها هستند، اما گاهی دردناک ترین آسیب ها می باشند. دیگر بیماری های کمتر رایج اما جدی تر مانند تومورها گاهی اوقات باعث درد زیاد نمی شوند. با این مطلب پیام سلامت همراه باشید.

پیچ‌خوردگی مفاصل

کشیدگی یا پیچ خوردگی مفاصل در نخاع توراسیک شایع ترین منبع درد هستند و می توانند شدیدترین نوع درد نیز باشند. دو نوع مفصل می توانند این درد را ایجاد کنند، مفصل فاست (مفاصل بین مهره ای)، که مهره ها را به یکدیگر متصل می کنند؛ و مفاصل دنده ای مهره ای را به رگ های مربوطه متصل می کنند. درد مفصل فاست معمولا شدید است و توانایی حرکت فرد را محدود می کند در حالی که درد مفاصل دنده ای مهره ای اغلب به عنوان درد شدید و منقطع (تیر کشیدن) توصیف می شود. پیچ خوردگی شدید، در ناحیه چپ، مفاصل دنده ای مهره ای، اغلب علایمی مشابه یک حمله قلبی را ایجاد می کند.

اسپوندیلوزیس

اسپوندیلوزیس، از نوع سایش و پارگی آرتروز ستون فقرات، در میان بزرگسالان ۴۵ سال و بالاتر دیده می شود. مراحل اولیه اسپوندیلوزیس در نخاع توراسیک سبب ایجاد سفتی کتف شما می شود و گاهی اوقات در اطراف قفسه سینه شما ایجاد می شود. این سختی معمولا صبح ها تشدید می شود، اما با انجام فعالیت فیزیکی کمتر می شود. مراحل بعدی آرتریت می تواند اعصاب در این قسمت ستون فقرات را تحریک کند و یک درد سوزشی مکرر، ایجاد کند.

شکستگی ها

درد عمیق، ناخوشایند و پایدار می تواند ناشی از شکستگی ستون فقرات قفسه سینه باشد. پوکی استخوان به علت کاهش تراکم استخوان شایع ترین دلیلی است که منجر به شکستگی فشرده می شود. آسیب ناشی از یک سقوط جدی یا تصادف اتومبیل می تواند منجر به شکستگی هر قسمت از ستون فقرات قفسه سینه شود، که می تواند موجب درد شدید، به ویژه همراه با سرفه و عطسه شود.

ناهنجاری ستون فقرات

اسکولیوز انحنای جانبی غیر طبیعی ستون فقرات است، که بیشتر در ناحیه توراسیک تاثیر می گذارد. این بیماری اغلب در دختران نوجوان رخ می دهد و علل ایجاد آن ناشناخته است. درد اسکولیوز می تواند، بسته به درجه تغییر شکل و انعطاف پذیری منطقه آسیب دیده از عدم وجود درد تا درد شدید دسته بندی شود. اگر دچار تغییر شکل شدید باشید، درد قفسه سینه و سفتی می تواند با یک نفس کشیدن ساده ایجاد شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک اختلال التهابی مزمن ستون فقرات است که بیشتر مردان بالغ جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال می تواند در ناحیه توراسیک تاثیر بگذارد و سفتی پیشرونده ایجاد کند. همجوشی ستون فقرات می تواند در مراحل پایانی رخ دهد که اغلب درد را متوقف می کند.

سایر بیماری ها

عفونت ستون فقرات، استئومیلیت، یک بیماری جدی است که در صورت عدم مصرف آنتی بیوتیک می تواند تهدید کننده زندگی باشد. استافیلوکوک ها شایع ترین نوع باکتری هایی است که استخوان را عفونی می کند و باعث تخریب استخوان و درد شدید و مداوم می شود.

سرطان خطرناک ترین بیماری تهدید کننده زندگی ستون فقرات است. این بیماری اغلب یک درد مبهم و متناوب ایجاد می کند که با پیشرفت بیماری ثابت و شدید می شود. سرطان پیشرفته می تواند از مناطق دیگر مانند پستان، ریه و پروستات به ستون فقرات قفسه سینه گسترش یابد.