درد پایین عضله ساق پا

درد پاها یک علامت رایج است و اغلب اوقات جدی نیست. معمولا این درد پس از ایستادن، قدم زدن یا دویدن به مدت طولانی به سراغ بدن می آید. دردی که در این موارد ایجاد می شود معمولا ناشی از عضلات پا و تاندون هایی است که عضلات را به استخوان ها وصل می کنند. با این حال، گاهی اوقات درد ممکن است به رگ های خونی پاها یا حتی استخوان ها مربوط باشد. اگرچه در پاها مانند دیگر قسمت های بدن، ساختارهای زیادی وجود ندارد، اما درد در ناحیه خاصی از پاها ممکن است به دلایل و بیماری ها خاصی مربوط باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ما در مورد علل و بیماری هایی که موجب درد پایین عضله ساق پا می شوند صحبت خواهیم کرد.

بخش های مختلف پا

ما اغلب پا را به عنوان اندام تحتانی می شناسیم. این برداشت از نظر فنی نادرست است. اندام تحتانی از سه قسمت تشکیل شده است:

  • ران پا
  • ساق پا
  • کف پا

در مورد درد پا اولا مهم است که بدانید کدام ارگان ها یا سازه ها در این منطقه دچار مشکل شده اند. اکثر ما وقتی ساقمان درد می کند تصور می کنیم که ماهیچه های آن دچار گرفتگی شده اند. درست است که عضلات ساق پا در قسمت پشتی پا برجسته تر هستند، اما تاندون های آن تا پاشنه پا ادامه دارند. استخوان هایی که در جلوی پا احساس می شوند نیز از دیگر ساختارهایی هستند که به ماهیچه وصلند و ممکن است علت درد باشند.

بنابراین بخش هایی که در ساق پا وجود دارند عبارتند از:

  • استخوان ها
  • ماهیچه ها و تاندون ها
  • رابط ها
  • رگ های خونی
  • عصب
  • گره های لنفاوی و عروق لنفاوی

علل درد پایین عضله ساق پا

علل مختلفی برای درد عضله ساق پا وجود دارد. اما منظور ما از درد پایین عضله ساق پا دردی است که درست بالای پاشنه احساس می شود. مشکلاتی که ممکن است این درد را ایجاد کنند گاها موجب کبودی، تورم یا خارش پوست همراه با درد می شوند. با این حال، وجود مشکلات عمیق تر در پا ممکن است علامت دیگری به غیر از درد نداشته باشند.

آسیب دیدگی

هر گونه آسیب دیدگی پاها باعث درد می شود. وارد آمدن ضربه به قسمت پایین پا ممکن است در طول ورزش های تماسی، زمین خوردن یا سایر حوادث مانند تصادف با اتومبیل رخ دهد.

با توجه به ماهیت تروما، آسیب تنها ممکن است سطحی باشد. در این صورت علائم در پوست و بافت بیرونی زیر پوست ایجاد می شوند. گاهی اوقات آسیب دیدگی عمیق و گسترده بوده و شامل تاندون ها، عضلات، اعصاب، رگ های خونی و استخوان ها می شود. آسیب های ناشی از تماس با موارد شیمیایی نیز می توانند موجب درد شوند.

عفونت ها

برخی از عفونت هایی که در بخش های دیگر بدن ایجاد شده اند ممکن است بر اندام های تحتانی تاثیر  بگذارند. با این حال، سلولیت عفونتی است که اغلب باعث درد پایین عضله ساق پا می شود. سلولیت عفونتی است که در بافت زیر پوست ایجاد می شود. وقتی که باکتری به بافت زیر جلدی وارد می شود، تکثیر شده و این عفونت را ایجاد می کند.

سلولیت می تواند جدی و حتی کشنده باشد. البته اگر به سرعت درمان نشود. به طور مشابه، عفونت های عمیق تر نیز می توانند جدی باشند. سایر قسمت های پا که احتمالا آلوده می شوند عبارتند از:

  • رگ های خونی، به ویژه سیاهرگ ها
  • استخوان ها

ماهیچه ها و تاندون ها

فشار زیادی به عضلات و تاندون ها نیز از علل شایع درد پایین عضله ساق پا است. ماهیچه ها و تاندون های این بخش از بدن باید در هنگام ایستادن، راه رفتن و یا حرکت دادن بدن ثابت و محکم باشند. التهاب ناشی از فشار یا فعالیت شدید ممکن است حتی یک پارگی جزئی در عضلات یا تاندون ها به وجود آورد.

ایستادن بیش از حد و یا طولانی مدت، زیاد راه رفتن، دویدن بدون آمادگی جسمانی و فعالیت بدنی فراتر از آنچه که عضلات و تاندون ها می توانند آن را تحمل کنند، عامل ایجاد فشار هستند. ایجاد تاندونیت در ماهیچ ساق پا نیز عارضه رایجی است. یکی از انواع تاندونیت که احتمالا باعث درد پایین عضله ساق پا می شود، التهاب تاندون آشیل است.

رباط ها

رگ به رگ شدن یک اصطلاح عمومی برای توصیف کشیدگی بیش از حد رباط ها است. پیچ خوردگی مچ پا نیز زمانی رخ می دهد که پاها از ناحیه مفصل مچ یک چرخش ناگهانی داشته باشد. در این شرایط رباط هایی که مفاصل مچ پا را ثابت نگه می دارند، حرکت غیر طبیعی دارند.

رگ به رگ شدن نیز عارضه شایعی است که آسیب دیدگی ناشی از آن معمولا در عرض چند روز خود به خود خوب می شود. در این موارد رباط ها کشیده شده اما پاره نمی شوند. با این حال، اگر فشار کمی قوی تر باشد ممکن است منجر به پارگی جزئی رباط ها شود. در رگ به رگ شدن های شدید، رباط به طور کامل پاره می شود. پارگی رباط بسیار دردناک است و همراه با آن تورم و کبودی شدید به وجود می آید.

درد پایین عضله ساق پا
درد پایین عضله ساق پا

استخوان ها

درد استخوان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. تروما (آسیب دیدگی) یکی از علل احتمالی درد استخوانی است و اگر شدت آن زیاد باشد حتی باعث شکستن استخوان ها نیز می شود. یکی دیگر از علل احتمالی، عفونت استخوانی است که در علم پزشکی به نام استئومیلیت شناخته می شود. گاهی امکان تومور استخوانی نیز وجود دارد. حضور تومور در استخوان ممکن است درد ایجاد کند. تومور گاهی در خود بافت استخوان شکل می گیرد و گاهی نیز به گسترش سرطانی که در دیگر نقاط بدن شکل گرفته است، مربوط می شود.

رگ های خونی

وجود برخی از مشکلات در رگ های خونی می تواند بر روی عضلات پشت ساق پا تاثیر بگذارد و باعث درد پایین عضله ساق پا شود. دو مورد از این مشکلات عبارتند از:

  • تنگ شدن رگ ها
  • لخته شدن خون در رگ ها

بیماری شریان محیطی بیماری است که در آن سرخرگ های موجود در پاها تنگ می شوند. در این شرایط بیمار در طول فعالیت بدنی درد شدیدی را در پا، به ویژه در عضلات ساق پا احساس می کند.

یکی دیگر از مشکلات رگ های خونی که موجب درد پایین عضله ساق پا می شود، ترومبوز ورید عمقی (DVT) است. این بیماری بیماری است که در آن لخته شدن خون در رگ های عمیق پا سبب بازگشت خون می شود. خطر لخته شدن خون و ورود این لخته به ریه ها وجود دارد. ورود لخته خون به ریه ها می تواند عوارض بالقوه کشنده ای که ناشی از آمبولی ریوی هستند را ایجاد کند.

اعصاب

درد عصبی (نورالژی) ممکن است در صورت تحریک شدگی اعصاب و یا آسیب دیدگی آن ها رخ دهد. به این شرایط نوروپاتی محیطی گفته می شود. در نوروپاتی محیطی، فشار بیش از حد روی یک عصب، باعث ایجاد علائم می شود. فشرده شدن ریشه عصبی که در قسمت پشتی پاها وجود دارد یا فشرده شدن بخشی از اعصای در طول مسیر عصبی، علت درد پایین عضله ساق پا است.

یکی دیگر از مشکلات عصبی که ممکن است این درد را ایجاد کند، نوروپاتی دیابتی است. این عارضه زمانی رخ می دهد که دیابت کنترل نشده، به اعصاب آسیب می رسانند. در مراحل اولیه این بیماری درد و سوزش وجود دارد، اما اگر عصب به شدت آسیب دیده باشد، احساس بی حسی به وجود می آید.

منابع:

Pain Below Calf Leg Muscles – Causes and Conditions