درمان آنفولانزای معده به کمک خوراکی ها

از نظر علمی، آنفولانزای معده که به عنوان گاستروانتریت ویروسی نیز شناخته می شود، یک عفونت بسیار مسری است که بر روی معده و روده تاثیر می گذارد. نورویروس که شایعترین ویروس ایجاد کننده این بیماری است، سالانه ۱۹ تا ۲۱ میلیون نفر را در ایالات متحده برای درمان آنفولانزای معده راهی مطب دکتر می کند. علائم اولیه آنفولانزای معده عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • گرفتگی عضلات معده
  • درد شکم

خوشبختانه، برخی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است به درمان آنفولانزای معده کمک کنند، از عوارض بیشتر جلوگیری کنند و باعث شوند که زودتر خوب شوید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به بهترین غذاهایی که افراد مبتلا می توانند استفاده کنند اشاره می کنیم.

درمان آنفولانزای معده به کمک خوراکی ها

یخ

شایعترین عارضه جانبی آنفولانزای معده، کمبود آب بدن است. هنگامی که این ویروس به بدن شما حمله می کند، باعث می شود که بدن همه چیز از جمله آب و مایعات را دفع کند. اگر چه در هنگام بروز این بیماری آبرسانی به بدن بسیار مهم است، اما مصرف بیش از حد و به یک باره آب نیز ممکن است تهوع و استفراغ را بدتر کند.

مکیدن تکه های یخ یک راه عالی برای شروع است. زیرا باعث می شود که خیلی سریع آب را وارد بدن نکنید. این روش ممکن است به شما کمک کند که بتوانید مایعات کافی را در مراحل اولیه آنفلوآنزای معده به بدن برسانید.

مایعات

اسهال و استفراغ علائم اصلی آنفولانزای معده هستند. اگر مایعات از دست رفته بدن جایگزین نشوند، ممکن است به سرعت به کمبود آب مبتلا شوید. مایعات خالص عمدتا از آب و کربوهیدرات ها تشکیل شده اند و هضم راحتی دارند. برخی از بهترین مایعاتی که می توانید برای درمان آنفولانزای معده استفاده کنید عبارتند از:

  • آب
  • آبگوشت
  • چای بدون کافئین
  • آب میوه هایی مانند سیب و انگور
  • نوشیدنی های ورزشی
  • آب نارگیل
  • محلول های آماده آبرسان

به یاد داشته باشید که آب میوه های صنعتی و نوشیدنی های ورزشی قند زیادی دارند. بنابراین مهم است که بیش از حد از این نوشیدنی ها استفاده نکنید. به علاوه، از خوراندن این خوراکی ها به نوزادان و کودکان خردسال، بدون مشورت با پزشک اجتناب کنید، زیرا ممکن است اسهال را بدتر کنند.

نوشیذنی های الکترولیتی

الکترولیت ها گروهی از مواد معدنی دارای بار الکتریکی هستند که در عملکردهای مختلف بدن مانند تنظیم فشار خون و انقباض ماهیچه ها نقش دارند. جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته در طول بیماری برای درمان آنفولانزای معده اهمیت ویژه ای دارد.

در زمان ابتلا به اسهال و استفراغ، متخصصان توصیه می کنند که از محلول های خوراکی آماده، مخصوصا برای نوزادان و کودکان استفاده شود. این محلول ها حاوی نسبت مشخصی از آب، قند و الکترولیت ها هستند و به راحتی هضم می شوند.

نوشیدنی های ورزشی گزینه دیگری برای پر کردن دوباره بدن با مایعات و الکترولیت ها هستند اما معمولا قند زیادی دارند. محققان معتقدند که این نوشیدنی ها ممکن است به اندازه محلول های احیا کننده و آبرسان، در درمان کمبود آب در بزرگسالان موثر نباشد. محلول های آبرسان را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

چای نعناع

چای نعناع ممکن است به کاهش علائم آنفلوآنزای معده کمک کند. در حقیقت، فقط بوییدن نعناع ممکن است تهوع را کاهش دهد. در یک مطالعه تاثیر نعناع بر روی کنترل تهوع بررسی شد. در این مطالعه میزان تهوع در ۲۶ بیماری که تهوع بعد از عمل جراحی را تجربه می کردند، با بوییدن نعناع ۵۸٪ کاهش یافت.

سایر مطالعات نشان داده اند که بوییدن اسانس نعناع ممکن است باعث کاهش اسهال در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود.

بنابر اطلاع به دست آمده از این تحقیقات، اگر می خواهید تهوع ناشی از بیماری را کاهش دهید چند بار در روز از چای نعناع استفاده کنید.

زنجبیل

زنجبیل معمولا برای کاهش حالت تهوع که یکی از نشانه های اصلی آنفولانزای معده است، مفید می باشد. اگر چه پژوهش خاصی در مورد تاثیر زنجبیل بر روی تهوع ناشی از آنفلوانزای معده انجام نشده، اما مطالعات متعدد نشان داده اند که زنجبیل باعث کاهش تهوع ناشی از حاملگی، روش های درمان سرطان و تهوع سفر می شود.

می توانید از زنجبیل تازه به شکل ادویه در غذاها استفاده کنید یا آن را در فرم مکمل از داروخانه تهیه کنید و مصرف کنید. با این حال، ممکن است بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی، مصرف متعادل این ماده باشد. زیرا زنجبیل ممکن است در هنگام مصرف در دوزهای بالا اسهال ایجاد کند. در عوض، سعی کنید ریشه زنجبیل تازه را به سوپ مرف اضافه کرده و میل کنید و یا آن را به صورت چای دم کرده و برای درمان تهوع ناشی از آنفلوآنزای معده مصرف کنید.

سوپ تهیه شده از آب گوشت

درمان آنفولانزای معده به کمک خوراکی ها
درمان آنفولانزای معده به کمک خوراکی ها

متخصصان American College of Gastroenterology توصیه می کنند که در هنگام تجربه اسهال، حتما از سوپ هایی که با آب گوشت تهیه کرده اید استفاده کنید. این سوپ ها حاوی مقدار زیادی آب هستند و می توانند در درمان آنفولانزای معده نقش داشته باشند.

این غذا همچنین یک منبع عالی از سدیم می باشد. سدیم الکترولیتی است که به راحتی با استفراغ مکرر و اسهال خفیف هم در بدن کم می شود. به عنوان مثال، یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) سوپ مرغ معمولی، حدود ۹۰ درصد از آب تشکیل شده و تقریبا ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن (DV) به سدیم را فراهم می کند.

موز، برنج، سیب زمینی و نان تست

موز، برنج، سیب زمینی و نان تست پایه رژیم غذایی BRAT هستند. متخصصان عموما مصرف این خوراکی ها را به افرادی که ناراحتی معده دارند و هر چیزی که می خورند را استفراغ می کنند، توصیه می کنند.

به یاد داشته باشید که رژیم BRAT به تنهایی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم نخواهد کرد. بنابراین در کنار این خوراکی ها سعی کنید از مواد غذایی سهل الهضم ولی مغذی نیز استفاده کنید. با این وجود، موز، برنج، سیب زمینی و نان تست، گزینه های امنی برای شروع مصرف مواد غذایی جامد پس از ابتلا به آنفولانزای معده هستند.

مواد غذایی خشک

برای جلوگیری از تهوع و استفراغ ناشی از آنفولانزای معده، از خوراکی ها خشک مانند غلات، بیسکویت های ساده مانند ترد و یا برنج کته استفاده کنید. از آنجایی که این خوراکی ها ادویه ندارند و کم چرب و کم فیبر هستند، مشکلات شما را بیشتر نمی کنند. این خوراکی ها از کربوهیدرات ساده تشکیل شده اند که به سرعت و به راحتی قابل هضم هستند.

سیب زمینی ساده

غذاهای سهل الهضم مانند سیب زمینی ساده، گزینه های عالی برای درمان آنفولانزای معده هستند. سیب زمینی نرم و کم چرب بوده و از نشاسته های قابل هضم تشکیل شده است. این ماده غذایی با پتاسیم نیز غنی شده است. پتاسیم یکی از الکترولیت های اولیه در بدن است که در طی استفراغ و اسهال دفع می شود.

در واقع فقط ۱ عدد سیب زمینی متوسط ​​(۱۶۷ گرمی) حدود ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را فراهم می کند. از اضافه کردن کره، پنیر و خامه ترش به سیب زمینی پخته اجتناب کنید. زیرا این مواد می توانند اسهال را بدتر کنند. در عوض، سیب زمینی را با نمک مزه دار کرده تا سدیم بدنتان نیز تامین شود.

تخم مرغ

تخم مرغ انتخاب خوبی برای درمان آنفولانزای معده است. اگر تخم مرغ را بدون ادویه و کم چرب درست کنید، می تواند معده را آرام کند. ضمن این که تخم مرغ منبعی عالی از پروتئین است. در هر تخم مرغ بزرگ ۶ گرم پروتئین به همراه ویتامین B و سلنیوم وجود دارد. سلنیوم ماده معدنی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید می باشد.

از سرخ کردن تخم مرغ در روغن و کره یا مصرف آن همراه با بیکین اجتناب کنید. چربی ممکن است اسهال شما را بدتر کند.

مرغ و گوشت کم چرب

هنگامی که مبتلا به آنفولانزای معده هستید، مرغ و گوشت کم چرب می تواند بدن را تقویت کند. فقط باید از سرخ کردن گوشت اجتناب کنید و به جای آن از روش هایی مانند پختن، کباب کردن یا گریل کردن استفاده کنید.

میوه ها

هنگامی که با آنفولانزای معده درگیر هستید، پر کردن مجدد بدن با مایعات یکی از اولویت های مهم است. نوشیدنی ها تنها گزینه مناسب برای هیدراتاسیون نیستند. در واقع، بسیاری از میوه ها حاوی ۸۰ الی ۹۰٪ آب می باشند. این میوه ها عبارتند از:

هندوانه
توت فرنگی
طالبی
هلو

میوه ها همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی مانند پتاسیم و ویتامین A و C هستند.

غذا و نوشیدنی هایی که باید از آن ها اجتناب کنید

برخی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است تهوع، استفراغ، اسهال و دیگر علائم آنفلوانزا را بدتر کنند. بنابراین باید از مصرف آن ها اجتناب کنید. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

  • نوشیدنی های کافئین دار. کافئین کیفیت خواب را کم می کند و ممکن است مانع از بهبودی سریع شود. همچنین قهوه روند هضم را تحریک کرده و ممکن است اسهال را بدتر کند.
  • غذاهای پر چرب و سرخ شده. غذاهای پر چرب هضم سخت تری دارند و ممکن است باعث اسهال، تهوع و استفراغ شوند.
  • غذاهای ادویه دار. غذاهای تند و ادویه دار نیز ممکن است تهوع و استفراغ را در برخی از افراد تحریک کنند.
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین. این مواد غذایی موجب تشدید اسهال به ویژه در کودکان می شود.
  • شیر و محصولات لبنی. هنگامی که مبتلا به آنفلوانزای معده می شوید، هضم لاکتوز (پروتئین موجود در شیر و محصولات لبنی) برایتان سخت می شود.

منابع:

  1. Effect of Dilute Apple Juice and Preferred Fluids vs Electrolyte Maintenance Solution on Treatment Failure Among Children With Mild Gastroenteritis: A Randomized Clinical Trial
  2. Acute gastroenteritis: from guidelines to real life
  3. Acute gastroenteritis
  4. A brief review of current scientific evidence involving aromatherapy use for nausea and vomiting
  5. Ginger: history and use
  6. Effects of ginger on motion sickness and gastric slow-wave dysrhythmias induced by circular vection
  7. A literature review of the effectiveness of ginger in alleviating mild-to-moderate nausea and vomiting of pregnancy
  8. Diarrheal Diseases
  9. Gastroenteritis in children: Part II. Prevention and management
  10. Chemotherapy-Induced Nausea and Vomiting: A Narrative Review to Inform Dietetics Practice
  11. Electrolytes
  12. Selenium, Selenoproteins, and Immunity
  13. Coffee, caffeine, and sleep: A systematic review of epidemiological studies and randomized controlled trials
  14. Nausea: a review of pathophysiology and therapeutics
  15. Post gastroenteritis gluten intolerance