درمان آکنه با قرص ضد بارداری یاسمین

طبق آکادمی درماتولوژی آمریکا، آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که تقریبا در هر نقطه از پوست بروز پیدا می کند. این بیماری معمولا در زمان بلوغ شروع می شود؛ اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، آکنه اغلب در دوران قاعدگی دختران نوجوان و زنان بالغ را تحت تاثیر قرار می دهد. در این موارد، متخصصین پوست ممکن است قرص های جلوگیری از بارداری یاسمین را برای جلوگیری از شیوع بیماری آکنه مرتبط با هورمون، تجویز کنند. در این مطلب پیام سلامت به بررسی درمان آکنه با قرص ضد بارداری یاسمین می پردازیم.

اهمیت

به گفته محققان کلینیک مایو، آکنه به طور کلی از سه عامل متضاد ایجاد می شود. اول، غدد سباسه پوست ( غدد کوچک زیر سطح پوست که چربی خاصی را به نام سبوم تولید می کنند)، شروع به تولید بیش از حد سبوم می کنند. سپس پوست، خود را از سلول های مرده پر می کند و این سلول ها موجب غلبه بر فولیکول ها و منافذ پوست می شوند. در نهایت، باکتری هایی که به طور معمول در پوست زندگی می کنند، شروع به رشد سریع تر می کنند که منجر به عفونت، تورم و درد و در نهایت ایجاد آکنه می شوند.

عملکرد

با توجه به نظر کلینیک مایو، آکنه اغلب به وسیله تغییر سطوح هورمون، نوسان پیدا می کند. در واقع، هورمون هایی به نام آندروژن، متعلق گروهی که شامل تستوسترون هستند؛ غدد سباسه را برای افزایش تولید چربی تحریک می کنند. البته اکثر زنان مبتلا به آکنه سطح هورمون های غیرطبیعی ندارند؛ بلکه دارای غدد سباسه ای هستند که بخصوص به نوسانات آندروژن و  استروژن (هورمون “زنانه”) حساس هستند. به نظر می رسد قرص های ضد بارداری یاسمین برای کاهش آکنه توسط هورمون ها از طریق کاهش مقدار چربی پوست، مورد استفاده قرار می گیرد.

اثرات

اداره غذا و داروی ایالات متحده، قرص ضد بارداری یاسمین را که شامل ترکیبی از استروژن و پروژسترون است؛ برای درمان آکنه تایید نمی کند. با این حال، بسیاری از بیماران گزارش می دهند که با مصرف این دارو به درمان آکنه خود کمک کرده اند؛ و چندین مطالعه پزشکی نیز این موضوع را مطرح کرده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله “تحقیقات دارویی بالینی” انجام شده است، بیماران تحت درمان با یاسمین را با نوع دیگری از داروی ضد بارداری خوراکی مقایسه کرده و دریافتند که آکنه در بیماران مصرف کننده قرص یاسمین درمان شده است. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۴ در مجله “کورتیس” منتشر شد؛ گزارش می دهد که در درمان آکنه با یاسمین افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط درمان شده یا میزان آکنه آنها کاهش یافته است.

دوره زمانی

درمان آکنه با قرص ضد بارداری یاسمین یک شبه آکنه را درمان نمی کند. در واقع، درمان آکنه با قرص ضد بارداری یاسمین یک راه حل درازمدت است. در مطالعه پزشکی که در “کورتیس” منتشر شد، بیماران به مدت ۶ ماه تحت درمان با قرص یاسمین قرار گرفتند. محققان کلینیک مایو می گویند که بیماران ممکن است تغییرات مثبت را تا زمانی که چندین ماه قرص ضد بارداری یاسمین را مصرف نکنند، متوجه نمی شوند.

ملاحظات

متخصصین پوست معتقد هستند که قرص های ضد بارداری مانند یاسمین خط دوم دفاع در برابر آکنه هستند. آکادمی درماتولوژی آمریکا می گوید در اغلب موارد پزشکان شروع به درمان داروهای موضعی مانند بنزوئیل پراکسید و چندین داروی دیگر می کنند. علاوه بر این، این آکادمی هشدار می دهد که یاسمین و سایر قرص های کنترل بارداری برای همه مناسب نیستند. به عنوان مثال بیمارانی که سیگار می کشند و یا بیشتر از ۳۵ سال دارند ممکن است به درمان های جایگزین برای آکنه بهتر پاسخ دهند.