درمان بیماری لارنژیت یا التهاب حنجره به روش سنتی

لارنژیت یا التهاب حنجره در نتیجه اجاد التهاب در تاره های صوتی رخ می دهد. و التهاب تاره های صوتی نیز ناشی از فشار بیش از حد روی تارهای صوتی و یا یک بیماری عفونی یا باکتریایی است.

شایع ترین علامت لارنژیت صدای خش دار و یا ضعف در صدا است. در مواردی از لارنژیت بیمار به طور کلی توان ایجاد صدا را ندارد و نمی تواند حرف بزند. این بیماری اغلب با گلو درد و سرفه خشک همراه است.

در اغلب موارد لارنژیت بیماری حادی نیست و پس از چند روز خود به خود بهبود می یابد. اما استفاده از درمان های طبیعی شما را سریعتر از شر التهاب و درد و  مشکل در صدا، راحت می کند.

لارنژیت معمولا از چند روز تا دو هفته طول می کشد. اگر بیماری شما بعد از این مدت بهبود نیافت، برای جلویگری از مزمن شدن آن حتما با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

در اینجا ۱۰ روش درمانی خانگی برای التهاب حنجره معرفی می شود.

سرکه سیب

سیب سرکه طبیعی دارای خواص ضد میکروبی است که در مبارزه با عفونت موثر بوده و در نتیجه می تواند برای درمان التهاب حنجره استفاده شود. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب (ترجیحا فیلتر نشده) و یک قاشق غذاخوری عسل را در نصف فنجان آب مخلوط کنید. برای اثر بیشتر می توانید مقداری فلفل هندی نیز به این نوشیدنی اضافه کنید. این نوشیدنی را دوبار در روز استفاده نمایید.

همچنین می توانید با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان اب گرم و غرغره کردن چند باره آن در طول روز، به ستکین لارنژیت کمک کنید.

شربت پیاز

شربت پیاز نوعی خلط طبیعی ایجاد می کند و در درمان التهاب حجره موثر است. برای استفاده زا پیاز در ردمان لارنژیت، ۳ یا ۴ پیاز متوسط را در ۴ فنجان آب بجوشانید. تا زمانی که محلول غلیظ شده و مانند شربت قوام یابد. سپس ۵ قاشق غذاخوری از این شربت را در یک لیوان آب گرم، به همراه یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آبلیمو مخلوط کنید. سپس به اراموی نوش جا نمایید.

زنجبیل

زنجبیل تازه به دلیل آرام کردن التهاب غشای مخاط گلو، برای التهاب حجره مفید است. ریشه زنجیبل تازه را در یک ظرف درب بسته و در آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس بگذارید در دمای محیط خنک شود. به این محلول می توانید مقداری آبلیمو و عسل (برای شیرین شدن) نیز اضافه کنید. این محلول را چای زنجبیل می نماند که می توانید روزانه چند بار آن را بنوشید.

همینطور می توانید روزانه چند آبنبات زنجبیل را میک بزنید. یا چند برش نازک از ریشه زنجبیل تازه را میل کنید.

آب نمک گرم

غرغره کردن آب نمک گرم موجب از بین رفتن باکتری ها و بهبود التهاب تارهای صوتی حجره می شود. همچنین در تسکین گلودرد نیز موثر است.

نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم هم زده و چند بار در روز غرغره کنید.

آبلیمو

ماهیت اسیدی آبلیمو باعث کشتن باکتری ها و ویروس های حنجره می شود. و در نرم و لطیف کردن حنجره و کاهش التهاب آن موثر است.

آب یک لیموی تازه را در یک لیوان آب گرم بگیرید و نصف قاشق چای خوری نمک دریا (اگر نبود نمک طعام) به آن اضافه کنید. این محلول را چند بار در روز غرغره کنید.

سیر

سیر نیز دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و ضد ویروس است. از سوی یک خلط آور طبیعی است. در نتیجه می تواند در بهبود لارنژیت موثر باشد.

یک حبه سیر خام را کاملا در دهان جویده و سپس به ارامی ببلعید. در روشی دیگر یک حبه سیر تازه را ریز ریز کرده و در مقدرا مساوی از سرکه سیب و آب جوشانده شده بریزید. سپس بگذارید ۴ ساعت باقی بماند. بعد مقدرای عسل خام را به ان اضافه کرده و محلول حاصل را در یخچال یا فریزر نگه دارید. ۱ تا ۳ قاشق چای خوری از این شربت را هر ۶ الی ۸ ساعت یک بار استفاده کنید.

پوست درخت نارون لغزنده

پوست درخت نارون لغزنده دارای موسیلاژ است. این ماده زمانی که با آب مخلوط می شود حالت زله ای پیدا می کند. موسیلاژ تسکین دهنده سوزش گلو و التهاب است.

این زل را چند بار در روز می توانید مصرف کنید. قرص این ژل نیز در بازار یافت می شود. همینطور فراموش نکنید این دستور برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

عسل

عسل نیز می تواند رد ستکین درد های گلو ناشی از تحریک تارهای صوتی حنجره موثر باشد. ساده ترین راه استفاده از عسل خوردن یک قاشق از عسل چند نوبت در روز است. همینطور می توانید چای گیاهی تهیه شده از عسل و لیمو را تجربه کنید. برای این کار یک و نیم قاشق آبلیمو را با دو قاشق غذاخوری عسل خام در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. برای اثرگذاری بیشتر به این چای می توان مقداری کمی فلفل قرمز نیز اضافه کرد. این چای را دو تا سه بار در روز بنوشید.

روغن اوکالیپتوس

ضد ویروس های طبیعی و خواص ضد باکتریایی، اوکالیپتوس را داروی مفید برای درمان لارنژیت و التهاب حنجره کرده است.

بهترین راه استفاده از روغن اوکالیپتوس استنشاق بخار آن است. برای این کار چند قطره روغن اوکالیپتوس را در یک ظرف بزرگ اب جوش ریخته و و با پوشاندن سر خود با یک حوله، ۱۰ دقیقه بخور گرم اوکالیپتوس را تجربه کنید.

شما همینطور می توانید زا قرص و شربت سرفه که دارای اوکالیپتوس است نیز استفاده کنید.

شیرین بیان

شیرین بیان یکی دیگر از درمان های موثر برای کمک به تسکین سوزش گلو است. این ویژگی شیرین بیان ناشی از خواص ضد ویروسی و ضد التهابی آن است. شیرین بیان هیمنطور یک خلط آور طبیعی است.

یک قاشق چای خوری از ریشه شیرین بیان خشک را در یک فنجان آب برای حدود پنج دقیقه بجوشانید. یان جوشانده را تا سه نوبت در روز مصرف کنید.

همینطور می توانید قرض شرین بیان را نیز تهیه کرده و صمرف نمایید.

فراموش نکنید که شیرین بیان برای زنان باردار و شیرده، افراد مبتلا به فشار خون بالا، و بیماران قلبی، کبدی و کلیوی، توصیه نمی شود.

نکات اضافه درباره درمان لارنژیت یا التهاب حنجره

  1. به آرامی سخن بگوید. فریاد نزنید و تا جای ممکن به تارهای صوتی خود فشار نیاورید.
  2. به حنجره خود با روزه سکوت استراحت بدهید.
  3. نیازی به پاکسازی گلوی خود ندارید. پس تعمدا و برای خروج خلط ها سرفه نکنید.
  4. آب کافی بنوشید و از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید.
  5. سیر نکشید و رد محل هایی که دود سیگار هست نمانید.
  6. مراقبت عفونت های تنفسی فوقانی باشید.
  7. هوای خانه را با دستگاه بخور یا گذاشتن کتری آب روی گاز، مرطوب نگه دارید.

در نهایت اگر بیش از دو هفته زا بیماری شما گذشت و بهبود نیافتید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.