روش های درمان بیماری های خودایمنی در خانه و به کمک طب سنتی

بیماری های خود ایمنی عبارتند از شرایط مختلفی که موجب می شوند سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول های سالم حمله کند، زیرا این سیستم نمی تواند تفاوت این سلول ها را از مهاجمان خارجی مانند باکتری ها تشخیص دهد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با روی های خانگی و سنتی درمان بیماری های خودایمنی بیشتر آشنا شوید.

علت دقیق این مشکل هنوز ناشناخته است. گاهی اوقات بیماری های خود ایمنی زمانی رخ می دهند که یک میکرو ارگانیسم یا دارو باعث تغییر رفتار سلول های ایمنی بدن می شود. هنگامی که این سلول ها سلول های بیشتری تولید می کنند، به سلول های سالم خود حمله کرده و باعث بیماری های خود ایمنی می شوند.

گاهی اوقات سیستم ایمنی به یک ارگان خاص حمله می کند. به عنوان مثال، سیستم ایمنی بدن ممکن است به تیروئید حمله کند. در این حالت به این بیماری بیماری گریوز گفته می شود.

اگر سیستم ایمنی به دستگاه گوارش حمله کند، ممکن است به یکی از بیماری های کرون یا کولیت اولسراتیو مبتلا شوید. در سایر موارد، بیماری به یک پروتئین خاص در سراسر بدن حمله می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید یا اسپوندیلیت انکولیوز ایجاد می شود.

التهاب عارضه مهم و اغلب ناخوشایند جانبی این بیماری های خودایمنی است.

درمان بیماری های خودایمنی

زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که آنزیم های تقویت کننده التهاب را در بیماریهای خودایمنی مانند آرتروز، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو سرکوب می کند. در مطالعه ی که در سال ۲۰۰۵ در Digestive Diseases and Sciences منتشر شده، ۵ بیمار مبتلا به بیماری کرون و ۵ بیمار مبتلا به کولیت اولسراتیو کورکومین خالص مصرف کردند. بیماران مبتلا به کولیت توانستند وابستگی خود را به دارو کاهش دهند. بیماران مبتلا به بیماری کرون نیز کاهش شدت بیماری را شاهد بودند.

  • ۱ فنجان شیر و ½ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به جوش آورید.
  • اجازه دهید چند دقیقه بجوشند.
  • این نوشیدنی را هر روز قبل از خواب بنوشید.
  • به جای آن می توانید از ۵۰۰ میلی گرم مکمل زردچوبه ۳ بار در روز استفاده کنید. با این حال، ابتدا با پزشک مشورت کنید.
  • علاوه بر این، اضافه کردن زردچوبه به غذا نیز راه مناسبی برای درمان بیماری های خودایمنی است.

زنجبیل

خواص ضد التهابی موجود در زنجبیل نیز می تواند در مقابله و درمان بیماری های خود ایمنی کمک کننده باشد. این خاصیت کمک می کند تا التهاب که یکی از مشکلات رایج در بیماری های خودایمنی است، کم شود.

  • یک تا یک و نیم فنجان آب و ۱ قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید.
  • کمی آب لیمو و عسل برای بهبود طعم و مزه به آن اضافه کنید.
  • این چای را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.
  • از طرفی زنجبیل را به آشپزی خود نیز اضافه کنید.

روغن نارگیل

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در نشریه Pharmaceutical Biology منتشر شده است گزارش می دهد که روغن نارگیل خواص ضد التهابی و ضد درد زیادی دارد. این خاصیت باعث می شود که روغن نارگیل در درمان بیماری های خودایمنی التهابی مثل کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و اسپوندیلیت موثر باشد.

مطالعات سال ۲۰۰۸ منتشر شده در مجله Scandinavian Journal of Gastroenterology می گوید که بیماران مبتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو با افزایش قارچ در دستگاه گوارش که سبب بدتر شدن التهاب می شود، مواجه هستند.

روغن نارگیل حاوی اسید لاوریک است که در برابر این بیماری های التهابی و عوامل افزایش دهنده باکتری ها در این بیماری ها مبارزه می کند. علاوه بر این، روغن نارگیل شامل اسید های چرب است که باعث افزایش سوخت و ساز بدن در بیماران مبتلا به تیروئید هشیموتو می شود.

  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در روز برای مبارزه با التهاب استفاده کنید.
  • علاوه بر این برای کاهش درد آرتریت و اسپوندیلیت، به صورت موضعی منطقه آسیب دیده را ۲ یا ۳ بار در روز برای روان شدن و کاهش سفتی ماساژ دهید.
  • پس از ماساژ، یک پد گرم را برای تسکین بیشتر روی محل درد بگذارید.

آلوئه ورا

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله Journal of Autoimmune Diseases and Rheumatology منتشر شده است، آلوئه ورا حاوی لوپئول و اسید سالیسیلیک است که دارای اثر ضد درد (تسکین دهنده درد) و همچنین برخی ترکیبات شیمیایی مانند اسیدهای چرب که دارای اثر ضد التهابی در آرتریت هستند، می باشد.

علاوه بر این، آلوئه ورا کمک می کند تا متابولیسم بدن تنظیم شود. از این رو، ممکن است در درمان بیماری گریوز و تیروئید هشیموتو موثر باشد.

  • ژل داخل یک برگ گیاه آلوئه را خارج کنید.
  • یک لیوان آب و ۲ قاشق غذا خوری ژل آلوئه و همان مقدار آبلیمو را در یک مخلوط کن بریزید.
  • ترکیب را به مدت ۱ دقیقه مخلوط کنید.
  • این محلول را به صورت روزانه بنوشید.

توجه: از آنجا که مصرف آلوئه ورا ممکن است باعث ناراحتی روده و اسهال شود، بهتر است برای تعیین میزان آلوئه که می توانید هر روز مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

آناناس

آناناس شامل یک دسته از آنزیم ها به نام برملائین است که دارای خواص ضد التهابی فوق العاده بوده ماده ای برای درمان بیماری های خودایمنی محسوب می شود.

در سال ۲۰۰۵، مطالعه ای در Clinical Immunology منتشر شده که در آن دو بیمار مبتلا به کولیت اولسراتیو که بیماری آن ها با درمان های پزشکی معمول درمان نشده بود شرکت کردند. هنگامی که این بیماران روزانه بروملین خالص مصرف کردند، شاهد بهبودی بیماری خود بودند.

برملائین موجود در آناناس همچنین دیگر بیماری های خود ایمنی التهابی مانند آرتروز روماتوئید و اسپوندیلیت نخاعی را تسکین می دهد.

  • هر روز چند تکه آناناس را ابتلا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشانید و سپس استفاده کنید.
  • به همین ترتیب، ۱ عدد آناناس و ۱۵ عدد ریشه زردچوبه را در آبمیوه گیری بریزید.
  • آب به دست آمده را ۳ بار در روز بنوشید تا التهاب کاهش پیدا کند.

نکته: اگر زخم معده دارید و یا داروهای رقیق کننده خون (آسپرین و وارفارین) استفاده می کنید، از عصاره آناناس یا عصاره برملائین استفاده نکنید. زیرا این ماده می تواند با این داروها تداخل داشته باشد.

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب ضروری با خواص ضد التهابی است. این ماده درد و سفتی مفصلی را کاهش می دهد و حتی وابستگی به دارو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را کم می کند. مطالعات سال ۲۰۰۰ منتشر شده در The Journal of Rheumatology نشان می دهد که مصرف روزانه مکمل ماهی و روغن آن علائم را در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش می دهد.

بیماران مبتلا به اسپوندیلیت نخاعی نیز می توانند از آن بهره مند شوند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶ که نتایج آن در Surgical Neurology منتشر شده اعلام کرد که روغن ماهی یک درمان ضد التهابی سالم برای کمر درد و گردن درد است.

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در World Journal of Clinical Cases منتشر شده، استفاده از روغن ماهی همچنین دارای مزایای ضد التهابی در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است.

  • هر روز ۱ تا ۲ قاشق چای خوری روغن ماهی مصرف کنید.
  • یا روزانه یک کپسول روغن ماهی ۵۰۰ میلی گرمی مصرف کنید.
  • برای آرتریت روماتوئید و درد اسپوندیلت، می توانید ۵ قطره روغن ماهی را به وان حمام پر از آب گرم اضافه کنید و ۳ بار در هفته بدنتان را در آن خیس کنید.

فلفل هندی

فلفل کایین حاوی مواد کاهش دهنده درد به نام کپسایسین است. هنگامی که فلفل کایین مصرف می کنید یا آن را به صورت موضعی استفاده می کنید، کپسایسین از فعالیت شیمیایی که مسئول ارسال سیگنال های درد به مغز است، در بدن شما جلوگیری می کند.

به همین دلیل، فلفل کایین برای آرتریت روماتوئید و درد اسپوندیلیت نخاعی موثر است. همچنین گردش خون را به طور کلی بهبود داده و سفتی مفاصل را کم می کند.

  • ۱ قاشق چای خوری فلفل کایین و همان مقدار  عسل را با هم مخلوط کنید.
  • روزانه ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری از این ترکیب را استفاده کنید.
  • می توانید یک قاشق چای خوری فلفل کایین را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را روزانه بخورید.

علاوه بر این، در صورتی که مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید و درد اسپوندیلیت دارید طبق دستور زیر عمل کنید:

  • ۲ قاشق غذاخوری فلفل کایین را در ½ فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • مخلوط را روی مفاصل آسیب دیده ۲ یا ۳ بار در روز برای تسکین ماساژ دهید.

توجه: اگر چه فلفل ماده ضد التهابی است، اما کپسایسین آن نفوذپذیری روده را افزایش می دهد و باعث می شود که باکتری ها راحت تر به داخل روده وارد شوند. بنابراین مصرف آن ممکن است برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون مضر باشد.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز برای درمان بیماری های خودایمنی مفید است. این ماده حاوی ویتامین B5 (پانتووتنیک اسید) است که به کاهش تورم و التهاب کمک می کند. کلسیم، منگنز، پتاسیم و فسفر در آن درد مفاصل را کم می کند. سرکه سیب  همچنین سوخت و ساز بدن را تسریع می دهد، و در نتیجه روش اثبات شده و مفیدی برای افراد مبتلا به بیماری گریوز است.

  • یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب داغ مخلوط کنید.
  • ۱ تکه ریشه زنجبیل به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد.
  • ۱ قاشق چای خوری عسل ارگانیک را در آن مخلوط کنید.
  • دو بار در روز از این محلول استفاده کنید.

دارچین

گرچه این دارو به عنوان دارو مفید برای دیابت و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای درمان بیماری های خودایمنی نیز مفید است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Food and Function منتشر شده نشان می دهد که دارچین سریلانکایی یکی از قوی ترین انواع دارچین و ماده موثر ضد التهابی در درمان بیماری های مزمن مانند آرتریت روماتوئید است.

علاوه بر این، دارچین حاوی خواص ضد باکتریایی قدرتمندی است که فعالیت بیش از حد باکتری ها که در کولیت اولسراتیو و بیماران کرون مشاهده شده و التهاب را تشدید می کنند را کاهش می دهد.

  • ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین و کمی عسل ارگانیک را در لیوان آب گرم مخلوط کنید و روزانه آن را بنوشید.
  • به علاوه برای تسکین آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت، ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را در ۵ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید.
  • سپس آن را روی مناطق آسیب دیده ۲ یا ۳ بار در روز بمالید.

روغن پونه کوهی

خواص ضد التهابی روغن پونه کوهی نیز برای درمان بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت مفید است.

  • با استفاده از یک قطره چکان، ۳ یا ۴ قطره روغن پونه کوهی را در یک لیوان آب مخلوط کنید.
  • ۳ بار در روز این نوشیدنی را استفاده کنید.
  • علاوه بر این برای آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت، ۱ یا ۲ قطره از این روغن را در ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را بر روی قسمت های آسیب دیده بدن بمالید.

توجه: با توجه به ماهیت بسیار قوی این روغن، قبل از مصرف آن برای درمان بیماری های خودایمنی با پزشک خود مشورت کنید.