بهترین درمان های خانگی برای خارش و خشکی پوست سر

خارش و خشکی پوست سر (scalp pruritus) می تواند سبب عدم زیبایی و سلامت مو و ایجاد شوره سر گردد. اگر اکثر مواقع باید پوست خشک سر خود را بخارانید و یا اگر اغلب تکه های مرده پوست (شوره) را بر روی لباس خود پیدا می کنید، این موضوع می تواند خجالت آور و ناراحت کننده شود. بیماری هایی مانند درماتیت سبورئیک، عفونت های قارچی و ویروس، تغییرات هورمونی، استرس ، استفاده بیش از حد از مواد پاک کننده مو، و یا حتی شپش سر همگی می توانند باعث خارش و خشکی پوست سر شوند. در اغلب موارد، درمان علت زمینه ای خارش پوست سر و مطمئن شدن از این که پوست سر به خوبی مرطوب است می تواند خارش و خشکی پوست سر را درمان کند.

دلایل خارش و خشکی پوست سر

برای این که بدانید که چگونه پوست سر بسیار خشک و خارش دار را درمان کنید، مهم است که بدانید که چه چیزی باعث به وجود آمدن نشانه های آن شده است. اگر عفونت قارچی باعث خارش روی پوست سر است، شما نیاز به استفاده از یک درمان ضد قارچ برای از بین بردن عفونت دارید. به عنوان مثال، مجله PLOS پاتوژن می گوید که قارچ مالاسزیا مسئول بسیاری از موارد شوره سر، اگزمای آتوپیک و درماتیت سبورئیک می باشد و همگی آن ها می توانند سبب خارش و خشکی بر روی پوست گردند. دکتر هانزا دی. بارگاوا در WebMD می گوید که پسوریازیس در پوست سر می تواند باعث خارش و دانه هایی بر روی آن گردند، با این حال، این دانه ها مشابه شوره سر نیستند. او هم چنین می گوید که رژیم غذایی ضعیف و استرس می تواند پوست سر شما را خشک و خارش دار کند. با این حال، آن ها ممکن است تنها دلایل این موضوع نباشند. بنابراین، مهم نیست چه چیزی باعث خارش سر شما و رنج بردن از خشکی پوست سر شده است، بسیاری از داروهای خانگی موثر وجود دارند که می توانند علائم شما را درمان کنند. اجازه دهید به بعضی از بهترین درمان های طبیعی برای کمک به از بین بردن خارش و خشکی پوست سر بپردازیم.

درمان های خانگی برای خارش و خشکی پوست سر

روغن درخت چای

یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان خارش پوست سر و موهای خشک، روغن درخت چای است. هم چنین این روغن به شما کمک می کند تا از شوره سر خلاص شوید. روغن درخت چای شامل بسیاری از خواص ضد قارچ و ضد التهاب است که می تواند عفونت های قارچی که باعث پوسته پوسته شدن پوست، خارش و خشکی بر روی پوست سر می شوند را از بین ببرد. بسیاری از مطالعات بر روی روغن درخت چای نشان داده است که این روغن دارای طیف گسترده فعالیت ضد میکروبی می باشد و می تواند درماتیت سبورئیک که باعث شوره سر می شود را درمان کند. یک مطالعه که در مجله آکادمی درماتولوژی آمریکا منتشر شده نشان داد که شامپو حاوی ۵٪  روغن درخت چای به دلیل فعالیت های ضد قارچ، یک راه موثر برای درمان شوره سر است.  استفاده از روغن درخت چای برای تهیه یک شامپو ضد شوره سر و جلوگیری از خارش و خشکی پوست سر که توسط یک عفونت قارچی به وجود می آید، بسیار آسان است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که ۸ الی۱۰ قطره از روغن درخت چای را به هر ۸ اونس از شامپو طبیعی مورد علاقه خود اضافه کنید. موهای خود را به صورت عادی با شامپو روغن درخت چای بشویید تا زمانی که شوره سر به طور کامل از بین برود. شما هم چنین می توانید برخی از روغن های ضروری دیگر را با روغن درخت چای برای کمک به مرطوب نگه داشتن پوست سر و جلوگیری از خشکی مخلوط کنید. به عنوان مثال، دانشگاه مریلند گزارش می دهد که روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد قارچ می باشد و می تواند به کاهش ضایعات پوست خشک و پوسته پوسته کمک کند. برای تهیه یک شامپو برای درمان خارش و خشکی پوست سر ۶ قطره از روغن درخت چای و ۴ قطره از روغن اسطوخودوس را در ۸ اونس شامپو بریزید. موهای خود را به طور مرتب با شامپو بشویید تا پوست سر خود را مرطوب و بدون خارش نگه دارید.

سرکه سیب (ACV)

سرکه سیب طبیعی به دلیل فعالیت های ضد باکتری و توانایی اش در متعادل کردن سطح PH پوست، یک درمان عالی برای خارش پوست سر می باشد. پوست سر سالم باید سطح pH حدود ۴ تا ۵ داشته باشد و بسیاری از محصولات مراقبت از مو اسیدهای طبیعی مو را حذف می کنند و مو را بیشتر قلیایی می کنند. این امر می تواند باعث شود پوست سر خشک و خارش دار گردد. سرکه سیب (ACV) حاوی مقدار بالایی از اسید استیک می باشد که مطالعات نشان داده است، می تواند اکثر باکتری ها را از بین ببرد. سرکه سیب هم چنین به متعادل نگه داشتن سطح PH پوست سر کمک می کند که باعث می شود خارش کمتر شود و شوره سر از بین برود. برای تهیه مخلوط سرکه سیب برای درمان خارش و خشکی پوست سر ، بایستی کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک فنجان آب و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. (اگرموهای شما چرب است، شما می توانید میزان سرکه سیب را افزایش دهید).
  • موهای خود را مانند همیشه شامپو کنید.
  • مخلوط سرکه سیب را بر روی تمامی قسمت های مو خود اسپری کنید، مطمئن شوید که شما ریشه را اسپری می زنید و سپس آن را بر روی پوست سر خود را ماساژ می دهید.
  • ۵ دقیقه  صبر کرده و سپس با آب گرم موهای خود را بشویید.
  • موهای خود را به صورت عادی خشک کنید.
  • درمان مو با سرکه سیب را ۱ – ۲ بار در هفته برای جلوگیری از خارش پوست سر و براق نگه داشتن مو و بدون هیچ شوره ای، تکرار کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل توانایی آن برای التیام پوست آسیب دیده، به عنوان یک ماده شناخته شده است. اگر پسوریازیس علت خشکی پوست سر و خارش باشد، شما می توانید آلوئه ورا را به عنوان یک درمان خانگی موثر برای خلاص شدن از علائم استفاده کنید. پسوریازیس پوست سر حتی می تواند منجر به ریزش مو به دلیل خارش بیش از حد منطقه آسیب دیده شود. از آن جا که آلوئه ورا یک مرطوب کننده عالی برای پوست است، شما با خیال راحت می توانید از آن برای رهایی از خارش پوست سر خشک استفاده کنید. کاربرد موضعی آلوئه ورا می تواند علائم پسوریازیس را درمان کند و سبب کاهش التهاب در پوست سر شود. در کتاب طب گیاهی، بیومولکولار و جنبه های بالینی گفته شده است که آلوئه ورا در درمان بیماران مبتلا به پسوریازیس متوسط با موفقیت استفاده شده است. اگر شما از خشکی پوست سر و خارش ناشی از درماتیت سبورئیک رنج می برید، باید آلوئه ورا را به طور مستقیم برای تسکین خارش پوست و خلاص شدن از شر شوره سر به پوست سر بمالید. مجله پزشکی طبیعی گزارش داد که آلوئه ورا یک درمان موثر برای درماتیت سبورئیک است و می تواند به کاهش خارش کمک کند. برای درمان خارش و خشکی پوست سر و شوره آن با آلوئه ورا، کارهای زیر را انجام دهید:

  • ژل آلوئه ورا خالص را به پوست سر خود بمالید.
  • به مدت ۱۵ – ۲۰ دقیقه آن را در همان حالت بگذارید.
  • موهای خود را با شامپو طبیعی بشویید.
  • برای گرفتن بهترین نتایج و برای حفظ رطوبت پوست سر و عدم خارش، از ماسک مو آلوئه ورا را ۱ – ۲ بار در هفته استفاده کنید.

آب لیمو

آب لیمو نیز می تواند به درمان خارش و خشکی پوست سر به دلیل محتوای اسیدی بالایش کمک کند. آب لیمو مشابه روش سرکه سیب عمل می کند به دلیل این که سطح PH پوست سر را کاهش می دهد و می تواند به کاهش خارش کمک کند. همه کاری که شما باید انجام دهید ماساژ ۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه بر روی پوست سر می باشد. موها را قبل از شستشو با آب گرم در همان حالت برای چند دقیقه بگذارید. سپس ۱ قاشق چای خوری آب لیمو را با یک فنجان آب مخلوط کنید و موهای خود را با مخلوط بشویید. این کار را روزانه تا زمانی که خشکی و خارش به طور کامل از بین رفته باشند، تکرار کنید. لطفا  دقت کنید که استفاده منظم  از آب لیمو برای شستشو می تواند موهای شما را لطیف کند.

روغن زیتون

اگر شما می خواهید موهای براق زیبا و یک پوست سر سالم داشته باشید، شما باید از درمان فوق العاده روغن زیتون برای خارش و خشکی پوست سر استفاده کنید. روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی است و شامل خواص ضد باکتری است که می تواند بسیاری از عفونت های پوست را درمان کند. برای به دست آوردن تسکین از خارش پوست سر و خشکی، شما باید مقداری روغن زیتون را گرم کرده و ۱ تا ۲ قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کنید. روغن زیتون را به طور مساوی و یکنواخت بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. سر خود را با یک حوله بپوشانید و روغن را به مدت سی دقیقه بر روی موهای خود نگه دارید. پس از آن، موها را کاملا با شامپو شستشو دهید تا چربی اضافی از بین برود و موهای مرطوب با یک درخشش طبیعی به دست آید. روغن زیتون هم چنین یک درمان خانگی ایمن برای خشکی پوست سر در نوزادان و کودکان نوپا می باشد. شما باید مقدار کمی از روغن زیتون را بر روی پوست سر فرزند خود مالیده و آن را برای ۱۵ – ۲۰ دقیقه بر روی موهای کودک نگه دارید تا اثر مرطوب کنندگی کار کند. سپس یک شانه با دندانه های ظریف و یا یک برس نرم را برای حذف تکه های پوست مرده از مو استفاده کنید. برای کمک به کاهش روغن، مقداری از شامپوی ملایم نوزاد را بر روی مو بمالید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با آب گرم بشویید.

بهترین درمان های خانگی برای خارش و خشکی پوست سر
بهترین درمان های خانگی برای خارش و خشکی پوست سر

روغن نارگیل

مشابه روغن زیتون، روغن نارگیل یک درمان خانگی بسیار عالی برای خلاص شدن از خشکی پوست سر و خارش است. و هم چنین دارای خواص ضد باکتری می باشد. نشان داده شده است که روغن  نارگیل هم چنین باعث نابود کردن قارچ مالاسزیا که علت شوره سر می باشد، می گردد. برای استفاده از روغن نارگیل برای درمان خارش و خشکی پوست سر موارد زیر را انجام دهید:

  • موهای خود را به صورت عادی بشویید، اما آن را مرطوب نگه دارید.
  • ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در یک کاسه گرم کرده و روغن نارگیل را به تمام پوست سر خود ماساژ دهید.
  • موهای خود را در یک حوله بپیچید و ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید.
  • روغن را از مو شستشو دهید و سپس به صورت عادی موهای خود را شامپو کنید تا چربی اضافی برطرف شود.
  • روغن نارگیل را یک یا دو بار در هفته برای حفظ پوست سر خود از هر گونه خارش و خشکی، استفاده کنید.

شما هم چنین می توانید روغن کرچک را با روغن نارگیل به نسبت ۱ به ۱ ترکیب کنید. برای اینکه روغن نارگیل به عنوان یک درمان ضد خارش پوست سر حتی موثرتر عمل کند، شما می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. این امر به عاری نگه داشتن پوست سر از هر نوع عفونت که می تواند باعث خارش سر گردد، کمک می کند.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا نیز می تواند برای کمک به تسکین علائم خشکی پوست سر و خارش استفاده شود. روغن جوجوبا هم چنین می تواند برای درمان دیگر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و ترک خوردن پوست استفاده شود. در واقع، وب سایت WebMD گزارش می دهد که بسیاری از افراد از  روغن جوجوبا بر روی پوست سر خود برای باز کردن فولیکول های مو جهت تحریک رشد مجدد مو استفاده می کنند. اگر شما می خواهید با استفاده از روغن جوجوبا از خارش پوست سر رهایی پیدا کنید، شما باید به آرامی ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را در یک کاسه گرم کنید. روغن را بر روی تمام سر خود ماساژ دهید و سپس مو های خود را در یک حوله گرم بپیچانید و سی دقیقه صبر کنید. موهای خود را با شامپو طبیعی مورد علاقه خود آب کشی کنید. از ماسک مو گرم روغن جوجوبا  برای مرطوب کردن موهای خود و رهایی از خارش پوست سر و خشکی سر استفاده کنید.

عسل

عسل یکی از بهترین مواد طبیعی برای بسیاری از مشکلات پوستی، از جمله خارش و خشکی پوست سر می باشد. مطالعات زیادی بر روی اثرات ضد میکروبی عسل انجام شده است و آن ها در یافته اند که عسل می تواند باکتری ها و قارچ هایی را که باعث خارش پوست می شوند را از بین ببرد. به عنوان مثال، یک مطالعه که در مجله اروپایی تحقیقات پزشکی منتشر شد نشان داد که هنگامی که از عسل یک بار در هفته به عنوان ماسک مو بر روی پوست سر استفاده شد، علائم درماتیت مزمن سبورئیک بهبود یافت. این به این معنی است که عسل می تواند به کاهش خارش، پوسته پوسته شدن، و شوره سر زمانی که شما از آن به عنوان یک ماسک مو استفاده می کنید، کمک کند. برای ایجاد یک ماسک مو عسل برای درمان خارش و خشکی پوست سر موارد زیر را انجام دهید:

  • موهای خود را بشویید و آن را مرطوب باقی بگذارید.
  • عسل خام را با مقداری آب گرم رقیق کنید (حدود ۹۰٪ عسل ۱۰٪ آب).
  • به مدت ۲ تا ۳ دقیقه عسل را به پوست سر ماساژ دهید.
  • موهای خود را در یک حوله گرم بپیچانید و به مدت ۲ ساعت صبر کنید.
  • درمان ماسک عسل را یک بار در هفته تکرار کنید و شما متوجه خواهید شد که پس از چند هفته نشانه های خارش پوست سر و خشکی به طور کامل از بین رفته است.

یوگا، تای چی و انواع دیگر ورزش ها

اگر شما به دلیل پسوریازیس دچار خارش پوست سر شده اید ، می توانید ورزش های یوگا یا تای چی را برای بهبود علائم خود امتحان کنید. بنیاد ملی پسوریازیس گزارش می دهد که یوگا و تای چی به شما برای کنترل تنفس خود و مدیریت استرس بهتر کمک می کند. این امر جریان خون را به مناطقی که توسط پسوریازیس آلوده شده اند بهبود می بخشد.

از مواد شیمیایی بر روی موهای خود استفاده نکنید

بسیاری از محصولات مو حاوی مواد شیمیایی مختلف است که می توانند پوست سر را تحریک، باعث واکنش های آلرژیک، قرمزی و خارش پوست سر گردند. با استفاده از محصولات طبیعی و یا شامپوهای خانگی و نرم کننده می توانید تحریک و خارش پوست سر را از بین ببرید. به جای استفاده از شامپوهای تجاری شما به راحتی می توانید از صابون کاستیای طبیعی برای تهیه شامپو خود استفاده کنید.