درد گوش ناشی از وزش باد می تواند یک تجربه آزاردهنده برای هر کسی، مخصوصا برای یک کودک یا نوجوان آزار دهنده باشد. اوتیت میانی یا همان عفونت گوش میانی، می تواند موجب التهاب گوش خارجی و ایجاد این درد شود. این عفونت که معمولا به نام “گوش شناگران” نیز معروف است، به راحتی درمان می شود. هر چند، درد می تواند تا زمانی که هوا سرد است و بافت گوش میانی هنوز حساس است، باقی بماند. و البته برای بعضی از مردم، انتهای عصب گوش به طور ذاتی در مقابل سرما آسیب پذیر و حساس می باشد. و در نهایت خبر خوب این است که درمان این بیماری آسان است.

اما راه های پیشگیری و درمان درد گوش ناشی از وزش باد چیست؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در این زمینه راهکارهایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

بستن مسیر سرما

حتی در سردترین آب و هوا هم می توانید گوش های خود را گرم نگه دارید. شالگردن یا کلاه در این زمینه کمک کننده است. برای این هدف باید به طور کامل گوش ها را پوشانده و از یک پارچه بادگیر یا چندلایه استفاده کنید تا از وزش باد در روزهای سرد جلوگیری شود.

به عنوان مثال کلاه چولو (chullos) برای جلوگیری از ورود باد به گوش در مناطق کوهستانی و توسط مردم کشور پرو ساخته شده است؛ و الگوهای مختلف بافندگی برای بافتن چنین کلاه هایی وجود دارد که می توانید در اینترنت آن را جستجو کنید.

کلاه چوللو (chullos)
کلاه چولو (chullos)

همچنین فراموش نکنید که شال و روسری را می توان برای بزرگسالان و نوجوانان استفاده کرد؛ اما این موارد می تواند برای نوزادان و کودکان بدون مراقبت و بخصوص در هنگام بازی، خطرناک باشد.

همچنین راه حل دیگر برای دور نگه داشتن باد سرد از گوش به طور مستقیم، استفاده زا یک گلوله کوچک پنبه ای است. توجه کنید که پنبه را خیلی در گوش فرو نکنید و مقداری از آن را نیز بیرون بگذارید که خارج کردنش از گوش ساده باشد. به خاطر داشته باشید که وقتی این کار انجام شود، ممکن است کودکان نتوانند به خوبی بشنوند.

درمان درد گوش ناشی از وزش باد سرد

داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند در این زمینه تسکین دهنده باشند. برای مصرف دوز مناسب این مسکن ها به پزشک یا داروساز مراجعه کنید؛ زیرا داروهای دیگر و همچنین سن و وزن بیمار ممکن است بر میزان مورد نیاز، تاثیر بگذارد.

همچنین ریختن روغن گرم در گوش برای از بین بردن درد بسیار موثر، اما بالقوه خطرناک است. اگر حتی یک قطره روغن در حفره تمپانا بین گوش خارجی و گوش میانی نفوذ کند، می تواند باکتری ها را به گوش میانی منتقل کند و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت گوش می شود.

اما در کل اصل استفاده از گرما برای کاهش درد گوش ناشی از وزش باد درست است. برای حفظ امنیت و بی خطر بودن این کار، به سادگی حرارت از خارج را اعمال کنید.

برای این کار دستمالی را مرطوب کنید و آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس برای یک دقیقه آن را در ماکرویو گذاشته و بعد بگذارید تمام بخار که ایجاد شده خارج شود. سپس آن را محکم محکم کنید و در یک پارچه نرم بپیچید.

حال گوش آسیب دیده را روی پارچه گرم قرار دهید. این کار مقدار زیادی از درد را در ۳۰ دقیقه اول کاهش می دهد.

مراقبت های پزشکی را دنبال کنید

اگر درد پس از مصرف مسکن های ضد درد و استفاده از کمپرس گرم، باز هم تسکین نیابد، نشانه ای است که ممکن است هنوز عفونت وجود داشته باشد. آکادمی جراحان گوش و حلق و بینی امریکا، هشدار می دهد که عفونت گوش می تواند به کاهش شنوایی منجر شود، مگر اینکه سریعا درمان شود.

همچنین اگر درد گوش بعد از هر نوع سقوط یا ضربه به گوش رخ دهد؛ ممکن است به طور کلی علت آن وزش باد و هوای سرد سرزنش نباشد.

در این حالت وضعیت وقتی خطرناک می شود که مایعی روشن و شفاف از گوش خارج شود. این مایع می تواند مایع مغزی نخاعی باشد. در این شرایط حتما و فورا به نزدیکترین مرکز اورژانس بروید؛ چراکه این علامت همیشه باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.