روش های درمان سردرد ناشی از اضطراب

بسیاری از علائم اضطراب برای بسیاری از افرادی که در معرض این عارضه هستند، قابل تحملند. اگر چه اغلب افراد می توانند برخی از نشانه های ناشی از اضطراب مانند ناراحتی معده، تکان خوردن ماهیچه ها و تعریق را تحمل کنند، اما اضطراب مداوم می تواند بدن را خسته کند. از طرفی برخی از علائم اضطراب به راحتی قابل تحمل نیستند و می توانند زندگی روزمره شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. سردرد اضطرابی در لیست این علائم ناشی از اضطراب قرار دارد. این نوع سردرد ناشی از اضطراب نسبتا رایج است و معمولا بسیار ناراحت کننده می باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به روش های درمان سردرد ناشی از اضطراب اشاره کنیم.

چگونه می توانیم بفهمیم که سردرد اضطرابی داریم؟

سردردهای اضطرابی معمولا در افرادی که بیشتر در معرض استرس هستند ایجاد شده و به شکل درد مبهم توصیف می شوند. این درد اغلب یک احساس خفیف است که محل دقیق آن مشخص نمی شود. این سردرد ها معمولا به آرامی شروع می شوند و تمایل دارند به مرور زمان بدتر شوند. درد ناشی از اضطراب در هر دو طرف سر، پیشانی، پشت گردن و یا شقیقه ها احساس می شود.

علل احتمالی ایجاد سردرد اضطرابی چیست؟

انقباض عضلات گردن و سر باعث ایجاد سردرد اضطرابی می شود. چنین انقباضاتی می تواند ناشی از برخی از فعالیت ها، عوامل استرس زا یا مواد غذایی خاص باشد. رانندگی طولانی مدت و یا تماشای صفحه نمایش کامپیوتی برای مدت زمان طولانی می تواند موجب سردرد تنشی در برخی افراد شود. این در حالی است که برای برخی سرما می تواند علت ایجاد این عارضه باشد.

سایر عوامل موثر بر سردرد اضطرابی عبارتند از:

  • مصرف الکل
  • خستگی
  • استرس احساسی
  • وضعیت بد بدن در زمان نشستن
  • مصرف کافئین
  • ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی
  • سیگار کشیدن
  • ابتلا به عفونت سینوسی
  • خستگی چشم

درمان سردرد ناشی از اضطراب

روش های استاندارد زیادی برای درمان سردرد ناشی از اضطراب وجود دارد. اما بسیاری از متخصصان معتقدند که تنها راه کاهش این نوع سردردها، کنترل افسردگی و اضطراب می باشد. تینول، داروهای خارج از نسخه ای است که معمولا در تسکین درد موثر است. می توانید برای درمان سردرد ناشی از اضطراب تا زمانی که عوارض جانبی مضری را مشاهده نکردید، از این دارو استفاده کنید. یادتان نرود که وقتی بدن دچار کم آبی شده و خشک می شود، سردرد بیشتر احساس می شود. بنابراین سعی کنید در طول دوره ای که درد دارید بیشتر آب مصرف کنید.

استرس، تماشای صفحه نمایش های دیجیتال برای مدت زمان طولانی و نور کم می تواند موجب ایجاد فشار در چشم شود. همان طور که گفتیم فشار چشم عامل مهمی برای ایجاد سردرد ناشی از اضطراب است. بنابراین، خاموش کردن چراغ ها و بستن چشم ها به مدت طولانی استراتژی دیگری است که می تواند برای مقابله با سردرد تنشی مفید باشد.

سردرد اضطرابی سردردی است که در مقایسه با سایر علائم اضطراب، به سادگی رفع نمی شود. بنابراین ممکن است حتی پس از استراحت نیز این درد را احساس کنید. بنابراین در کنار استراحت، استرس خود را نیز کاهش دهید.

روش های درمان سردرد ناشی از اضطراب
روش های درمان سردرد ناشی از اضطراب

سایر گزینه های درمان سردرد ناشی از اضطراب

از گزینه های زیر می توانید برای تسکین درد استفاده کنید:

  • در حالی که چشم ها را برای چند دقیقه بسته اید، شقیقه های خود را ماساژ دهید. این کار ممکن است فشار را تا حدودی کاهش دهد.
  • دوش گرفتن با آب گرم همیشه خوب است. این کار می تواند فشار در سر را کاهش دهد. زیرا آب گرم عضلات بدن را شل می کند.
  • از یکی از اطرافیان خود بخواهید که کمی پیشانی، پشت گردن و شقیقه هایتان را ماساژ دهد. زیرا ماساژ تنش عضلانی را در کمر و گردن تسکین می دهد.

روش های دیگری که ممکن است برای درمان سردرد ناشی از اضطراب توسط دکتر توصیه شوند عبارتند از:

  • شرکت در کلاس های مدیریت استرس برای یادگیری تکنیک هایی که به شما کمک می کنند تنش را از بین ببرید و با استرس مقابله کنید، بسیار مفید است.
  • بیوفیدبک، روش آرام سازی است که به شما در مدیریت استرس و درد کمک می کند.
  • مشاوره درمانی یا درمان شناختی رفتاری که به شما در شناسایی موقعیت هایی که موجب تنش، استرس و اضطراب می شود، کمک می کند.
  • طب سوزنی، یک درمان جایگزین است که از ورود سوزن های بسیار نازک در مناطق خاص از بدن برای کاهش تنش و استرس استفاده می کند.

اگرچه این درمان ها تسکین درد را کامل تضمین نمی کنند، اما مقداری از فشار های وارده روی سر را کاهش می دهند. جالب است بدانید که برای برخی از افراد انجام کارهای روزمره موجب کاهش فشاری می شود که در سر احساس می کنند. در حالی که برخی با وجود این سردرد حتی نمی توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

روش های جلوگیری از سردرد اضطرابی

شناخت عوامل موثر بر روی ایجاد سردرد، راه خوبی برای جلوگیری از وقوع آن در آینده می باشد. زیرا همان طور که می دانید اضطراب و سردرد معمولا به واسطه عوامل خاصی ایجاد می شوند.

علت سردرد تنشی را می توانید با یادداشت برداری در زمان هایی که سردرد دارید، شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر موقعیتی را که سبب استرس می شود به علاوه وعده های غذایی و نوشیدنی مصرف شده و فعالیت هایی که انجام داده اید را نیز برای شناسایی عامل درد ثبت کنید. پس از انجام این کار در عرض چند ماه می توانید علت ایجاد کننده این نوع سردرد را به راحتی شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر غذای خاصی را در دو روزی که به صورت مشابه سردرد دارید مصرف کرده اید، این غذا ممکن است عاملی برای ایجاد سردرد اضطرابی در شما باشد.

همچنین برای جلوگیری از این نوع سردرد، مهار اضطراب نیز مهم است. نیکوتین، کافئین و الکل می توانند اضطراب شما را بدتر کنند. بنابراین، در صورتی که احساس اضطراب و نگرانی دارید، از مصرف بیش از حد قهوه یا الکل یا کشیدن سیگار به شدت اجتناب کنید. در نظر داشته باشید که برخی از داروهای سردرد نیز دارای کافئین هستند. ورزش منظم می تواند به شما در بهبود احساساتتان کمک کند.