۵ روش طبیعی برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای

سندرم درد پیچیده منطقه ای (CRPS) اغلب پس از وارد آمدن آسیب به اندام ایجاد می شود. این سندم باعث می شود که درد ناشی از آسیب اصلی بسیار شدید و طولانی تر از حد معمول باشد. معمولا درد فقط در اندام آسیب دیده ایجاد می شود، اما گاهی اوقات می تواند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد. در افراد مبتلا پوست آسیب دیده می تواند بسیار حساس باشد و به کوچکترین لمس، ضربه و یا حتی تغییر در درجه حرارت واکنش شدید نشان دهد. منطقه آسیب دیده می تواند سفت شده و یا تورم، تغییر رنگ و یا تغییر درجه حرارت را نشان دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به ۵ روش ساده برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای اشاره می کنیم.

آیا سندرم درد پیچیده منطقه ای می تواند از بین برود؟

در بیشتر موارد، این درد به مرور زمان از بین خواهد رفت. با این حال، در بعضی موارد علائم ممکن است هرگز ناپدید نشوند و بیمار ممکن است برای مدت زمان طولانی با اسن سندرم درگیر باشد. هرچند با کمک متخصصان پزشکی، می توانید نشانه های این بیماری را مدیریت کنید.

علائم و نشانه های CRPS

اگر موارد زیر را تجربه کرده باشید ممکن است CRPS داشته باشید:

  • سوزش، سوزن سوزن شدن یا احساس خستگی در اندام آسیب دیده پس از آسیب.
  • دوره های زمانی که درد در آن بدتر می شود.
  • احساسات عجیب در اندام آسیب دیده. به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید که اندام شما کوچکتر یا بزرگتر از دیگر اندام تان شده است. یا ممکن است احساس کنید که
  • کنترل خود را بر روی اندام آسیب دیده از دست داده اید.
  • تغییراتی در مو و ناخن اندام آسیب دیده ممکن است رخ دهد.
  • داشتن مشکل برای حرکت دادن اندام آسیب دیده.
  • تغییرات متناوب پوست. به عنوان مثال، در برخی موارد ممکن است گرم و خشک باشد، و در برخی از افراد می تواند آبی رنگ شده و سرد باشد.
  • مشکل برای خوابیدن
  • افسردگی و اضطراب، که می تواند به دلیل فشار زندگی با درد مزمن رخ دهد.

دو نوع سندرم درد پیچیده منطقه ای وجود دارد که معمولا به نوع ۱ و نوع ۲ تقسیم می شوند:

سندرم درد پیچیده منطقه ای نوع ۱: این نوع از سندرم اغلب به عنوان دیستروفی سمپاتیک رفلکسس یا RSDS شناخته می شود. نوع ۱ این بیماری در ۹۰ درصد مبتلایان به CRPS مشاهده می شود. CRPS نوع ۱ پس از آسیب دیدن یک عضو ایجاد می شود و به طور مستقیم بر روی عصب تاثیر نمی گذارد.

سندرم درد پیچیده منطقه ای نوع ۲: این نسخه از CRPS پس از آسیب دیدگی مستقیم عصب موجود در اندام اتفاق می افتد.

علل و عوامل خطر ایجاد سندرم درد پیچیده منطقه ای

همانطور که قبلا نیز در این راهنما اشاره شد، شایع ترین علت سندرم درد پیچیده منطقه ای آسیب دیدگی است. صدماتی که می تواند باعث این سندرم شوند عبارتند از:

  • شکستگی ها
  • کشیدگی ها
  • آسیب دیدگی بافت نرم (مانند سوختگی، کبودی یا بریدگی)
  • بی تحرکی اندام
  • عمل جراحی

اما چرا برخی افراد CRPS را تجربه می کنند؟ اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد علت این موضوع ژنتیک است، اما تحقیقات بیشتری باید برای تایید این ادعا انجام شود. این بیماری می تواند در نتیجه سکته مغزی نیز رخ دهد. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که مغز کمبود خون و اکسیژن دارد. این کمبود می تواند بر روی بقیه بدن تاثیر بگذارد و منجر به CRPS شود.

همچنین ارتباطاتی نیز میان سلامت قلب و سندرم درد پیچیده منطقه ای وجود دارد. برخی افراد مبتلا؛ درد حملات قلبی را از خود نشان می دهند. در حالی که این درد در واقع با CRPS مرتبط است که از اندام هایی که تحت تاثیر بیماری قرار گرفته اند، به قفسه سینه سرایت کرده است.

روش های تشخیص CRPS

معمولا تشخیص علائم سندرم درد منطقه ای پیچیده است زیرا هیچ تستی وجود ندارد که بتواند آن ها را تشخیص دهد. اگر با علائم ذکر شده در بالا به پزشک مراجعه کرده اید، لازم است که احتمال بسیاری از بیماری های دیگر را رد کنید. به همین دلیل خیلی مهم است که به زودی به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است علت بیماری شما سندرم درد پیچیده منطقه ای نباشد. اگر این کار را انجام دهید، می توانید درمان را بسیار سریع شروع کنید.

آزمایش هایی نظیر آزمایش خون برای رد کردن عفونت، اسکن MRI برای رد کردن مشکلات مرتبط با استخوان ها یا بافت ها یا اشعه ایکس برای رد کردن مشکل استخوانی یا مفصلی معمولا توصیه می شود.

یادتان نرود که فیبرومیالژیا با CRPS فرق دارد. زیرا درد در این بیماری اغلب گسترده است. در حقیقت، زندگیکردن با فیبرومیالژیا باعث می شود که همه جای بدن شما همیشه احساس درد دارد. این علامت با علائم سندرم درد پیچیده منطقه ای متفاوت است. در مربوط به سندرم درد پیچیده منطقه ای معمولا شامل یک اندام خاص است.

روش های متعارف درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای

اگر با علائم CRPS زندگی می کنید، درمان هایی وجود دارد که می توانید به حل این علائم کمک کند تا شما با درد کمتری زندگی کنید. هیچ درمان خاصی برای افراد مبتلا به سندرم درد پیچیده ناشی از آسیب دیدگی، وجود ندارد، زیرا این افراد به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می گیرند. دکتر ابتلا علائم شما را مورد بررسی قرار می دهد و برخی از گزینه های زیر را برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای توصیه می کند:

۵ روش طبیعی برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای
۵ روش طبیعی برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای

فیزیوتراپی

این روش درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای یک گزینه عملی برای بسیاری از مبتلایان CRPS است. فیزیوتراپی کمک می کند تا عملکرد اندام آسیب دیده به حالت عادی باز گردد و درد از طریق تقویت عضلات کاهش پیدا کند. این روش درمانی با ضعف اندام ها نیز مبارزه می کند، بنابراین به محض شروع این درمان، علائمتان بهتر خواهد شد. فیزیوتراپی که برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای استفاده می شود شامل فیزیوتراپی و کار درمانی است.

درمان روانشناختی

زندگی با هر نوع درد مزمنی از لحاظ روانی بر روی شما تأثیر می گذارد، بنابراین منطقی است که این عامل را در زمان درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای در نظر بگیرید. این مشکلات اغلب به صورت درمان رفتاری شناختی یا CBT حل می شوند. این درمان ها به شما کمک می کنند تا درد خود را مدیریت کنید.

دارو

دارویی که در این شرایط برای شما تجویز می شود بستگی به ماهیت درد شما و آنچه که پزشک تصور  می کند برای شما بهتر است، دارد. در بسیاری از موارد، از داروهای ضد درد استفاده می شود که برای کنترل درد مفید هستند. گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی مانند آمیتریپتیلین نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا به کاهش علائم درد مرتبط به مغز کمک می کند. استروئیدها نیز اغلب گزینه دیگری هستند که به منظور کمک به درمان درد استفاده می شوند.

روش های طبیعی برای درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای

مصرف منیزیم

مشکلی که در درمان دردهای مزمن وجود دارد این است که داروهای مسکن تجویز برای آن ها همیشه عوارض جانبی دارند. اگر نگران مصرف داروهای تسکین دهنده درد هستید، جایگزین طبیعی آن ها منیزیم است. این ماده معدنی می تواند به کاهش سیگنال های درد ارسالی به مغز کمک کند. این به این معنی است که با استفاده از منیزیم ضمن کم کردن عوارض جانبی مسکن ها، می توانید احساس درد را نیز کاهش دهید.

مصرف ویتامین C برای کاهش التهاب

التهاب را می توان ریشه بسیاری از بیماری ها دانست. قطعا مشکل سندرم درد پیچیده منطقه ای نیز التهاب است. اگر در معرض التهاب قرار دارید، ویتامین C می تواند به طور طبیعی این عارضه را کاهش دهد. این ویتامین برای بسیاری از بخش های بدن عالی است، اما برای بهبود زخم، کاهش رادیکال های آزاد و تولید کلاژن در زمان تجربه درد مفاصل، بسیار عالی تر است.

شستن بدن یا نمک اپسوم

همان طور که گفتیم، منیزیم یک عامل مهم ضد درد شناخته می شود. اگر می خواهید آن را امتحان کنید، بدن خود را در آب حل شده با نمک اپسوم بشویید. این نمک به لطف منیزیمی که دارد قادر به کاهش التهاب است. کافی است وان حمام را با آب گرم پر کرده و یک فنجان نمک اپسوم را در آن حل کنید. سپس بدن خود را ۱۵ دقیقه در این آب بشویید.

استفاده از آب قلم

آب قلم و عصاره استخوان، ماده ای است که باعث می شود شما احساس کنید با مصرف آن تنها چاقی به سراغتان می آید. در حالی که این طور نیست. این ماده برای بدن بسیار مفید بوده. زیرا حاوی مواد معدنی مهم زیر است:

  • منیزیم
  • گوگرد
  • سیلیکون
  • کلسیم

تمام این مواد معدنی می توانند به کاهش درد و التهاب در اندام های تحتانی به خصوص پاها کمک کنند.

سوزن خشک

وارد کردن سوزن خشک به منطقه ای که در آن درد دارید می تواند به کاهش درد در شما کمک کند. با وارد کردن سوزن های مخصوص طب سوزنی به ناحیه ای که درد دارید، درد متمرکز شده در آن قسمت کمتر شده و دامنه حرکت اندام آسیب دیده تان بیشتر می شود.

پیشگیری از ایجاد سندرم درد پیچیده منطقه ای

هنگامی که صحبت از سندرم درد پیچیده منطقه ای می شود، تنها راه واقعی برای جلوگیری از آن، جلوگیری از آسیب دیدگی است. البته، اگر مراقب خود باشید و از خطرات غیر ضروری در زندگی روزمره دور بماندی، خطر ابتلا به این سندرم نیز در شما کمتر می شود. یادتان نرود که حتی یک آسیب جزئی نیز می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به CRPS قرار دارد.

چند سوال مهم در مورد این سندرم

آیا درمانی برای سندرم درد پیچیده منطقه ای وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند سندروم را به طور مستقیم درمان کند. فقط با مراقبت و درمان مناسب می توانید درد را کنترل کنید. در بیشتر موارد، درد به مرور زمان کاهش می یابد، اما ممکن است به طور کامل از بین نرود. هنگامی که به دنبال درمان سندرم درد پیچیده منطقه ای هستید، باید از این موضوع مطلع باشید.

آیا سندرم درد پیچیده منطقه ای یک معلولیت است؟

در برخی موارد، این درد می تواند یک ناتوانی در نظر گرفته شود و باعث شود که به مدت طولانی برای درمان آن نیاز به صرف زمان و پول داشته باشید. البته برای این که دردهای شما جزء این سندرم قرار بگیرد، باید برای پزشک اثبات شود که شما حداقل ۱۲ ماه مبتلا به دردهای این سندرم بوده اید.