درمان سوزش سر دل به روش سنتی، خانگی و گیاهی

سوزش سر دل با احساس سوزش در معده و قفسه سینه (دقیقا پشت استخوان جناغ سینه) مشخص می شود. به زبان ساده این اتفاق زمانی می افتاد که دریچه جداکننده فضای معده و مری (مسیر عبور غذا از دهان تا معده) به درستی کار نکند و به موقع بسته نشود. در این حالت اسید معده به فضای مری برگشت می خورد و باعث ایجاد احساس سوزش در ناحیه های گفته شده می گردد. سوزش سر دل اغلب پس از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده و اسیدی رخ می دهد. همچنین اگر عادت به دراز گشیدن پس از خورد غذا دارید؛ در عادت تان تجدید نظر کنید. چرا که این روش منجر به شدید تر شدن مشکل خواهد شد. در این مطلب پیام سلامت ۱۰ درمان خانگی و سنتی درمان سوزش سر دل را توسط مواد غذایی طبیعی، شرح می دهیم.

گاز، تهوع، نفخ، دشواری در تنفس و طعم ترش در گلو و دهان، از دیگر علائم این مشکل هستند؛ که با سوزش سر دل به تناوب همراه خواهند بود.

روش های سنتی درمان سوزش سر دل

جوش شیرین

جوش شیرین
جوش شیرین

جوش شیرین با نام علمی بی کربنات سدیم یکضد اسید معده قوی است؛ که شرایط تسکین سریع و اسان سوزش سر دل را فراهم می کند. این ماده یک آنتی اسید طبیعی بوده و در چند دقیقه علائم تسکین آن ظاهر می شود.

برای این کار یک قاشق چای خوری جوش شرین را به یک لیوان اب اضافه کرده و حل نمایید. سپس آن را بنوشید. همچنین شما می توانید چند قطره آبلیمو را نیز به این محلول اضافه نمایید.

دانه رازیانه

جویدن چند عدد دانه رازیانه در طول روز علاوه بر تازه کردن نفس شما، باعث کنترل اسید معده می شود.

همچننی می توانید رازیانه را مثل چای دم کرده و بنوشید. برای این کار دو قاشق چای خوری دانه رازیانه را در یک فنجان آب جوش دم کنید. سپس سلف ایجاد شده را فشرده کرده و در نهایت محلول را از صافی رد کنید. چای رازیانه شما آماده مبارزه با سوزش سر دل است.

نعنا

نعنا در سوء حاضمه و درمان سوزش سر دل موثر است. چراکه علاوه بر دارا بودن خواص تسکین دهنده، به هضم غذا نیز کمک می کند.

یک قاشق غذاخوری برگ نعنای خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کرده و بگذراید ۳۰ دقیقه بماند. نوشیدنی شما آماده است. می توانید این ترکیب را دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

همینطور می توانید برگ نعنای تازه را برای درمان سوزش سر دل بجوید. با این حال اگر رفلاکس شدید معده دارید؛ بهتر است این درمان را نادیده بگیرید.

زنجبیل

خواص شگفت انگیز زنجبیل خشک شده
خواص شگفت انگیز زنجبیل خشک شده

زنجبیل تازه با جذب اسید معده و ایجاد آرامش عصبی، در کنترل اسید معده و درمان سوزش سر دل موثر است.

شما می توانید زا زنجبیل به عنوان یک ادویه در طبخ غذاها استفاده کنید. همچنین می توانید از آن به صورت دم کرده مصرف نمایید. این ماده را به صورت مداوم و روزانه برای درمان مشکل خود مصرف کنید.

برای تهیه چای زنجبیل یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس آن را بنوشید. این نوشیدنی را تا چند بار در روز می توانید استفاده کنید.

سرکه

سرکه سیب
سرکه سیب

سرکه با اثر روی دریچه معده (اسفنکتر) موجب بهتر بسته شدن آن می شود. و از این طریق در کاهش آثار سوزش سر دل موثر است. انواع سرکه را برای این درمان می توانید استفاده کنید. اما سرکه سیب طبیعی موثرتر و برای موارد بیشتری مفید است.

روش استفاده نیز چنین است که یک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

عصاره آلوئه ورا

آلوئه ورا
آلوئه ورا

آب استخراج شده از گیاه آلوئه ورا یک روش خانگی محبوب برای درمان سوزش سر دل است. آلوئه ورا با کاهش التهاب دستگاه گوارش در درمان این مشکل موثر است.

برای بهترین اثر یک چهار فنجان عصاره آلوئه ورا را ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی بنوشید. دقت کنید که مصرف بیش از حد آلوئه ورا منجر به اسهال و دردهای شکمی می شود.

شیر

اگرچه شیر و مصحولات لبنی به طور کلی برای مشکلات معده مفید نیست و گاهی مضر نیز هست. اما در موارد خفیف سوزش سر دل، مصرف یک لیوان شیر سرد در تسکین علائم آن می تواند موثر باشد.

نارون لغزنده Slippery Elm

نارون لغزنده یکی از قدیمی ترین درمان های سوزش سر دل است که قرن هاست مورد استفاده بشر قرار می گیرد. این ماده موجب ضخیم شدن مخاط معده و در نتیجه کم اثر شدن اسید معده روی آن می شود.

یک قاشق چای خوری پودر پوست درخت نارون لغزنده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. ترکیب حاصل را پس از هر وعده غذایی و پیش از خواب بنوشید.

آب کلم

خواص آب کلم
خواص آب کلم

کلم دارای خواص ضد التهابی است و در کاهش علائم انواع مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل موثر است.

یک کلم تازه و دو هویج را در آبمیوه گیری یا مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. نوشیدن یک لیوان از این ترکیب در هنگام صبح و با معده خالی برای جلوگیری از این مشکل موثر است.

شما همچنین می توانید آب میوه های ساخته شده از سبزیجات مانند هویج، خیار، تربچه و یا چغندر را برای کاهش تولید اسید معده، که علت اصلی سوزش سر دل است؛ امتحان کنید.

بادام ها

دوست داران بادام خوشحال باشند که این میوه ینز یکی زا مواد مفید برای سوزش سر دل است.

بلافاصله بعد از غذا و یا در میانه هر وعده غذایی، ۳ ا ۴ دانه بادام را میل کنید. خام یا بوداده یا شور بودن آن مهم نیست. تنها نکته مهم رد این دسترو زمان ساتفاده و جودن کامل آن است. بادام را آنقدر بجوید تا کاملا خرد و خمیر شود.

در نهایت فراموش نکنید افراد به ردمان های خانگی معمولا واکنش های متفاوتی نشان می دهند. پس در صورتی که مشکلتان با موارد گفته شده حل نشد و یا اینکه دچار سوزش سر دل مزمن و با سابقه قبلی هستید؛ بهتر است با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید.