روش های خانگی موثر برای درمان شپش سر

اکثر والدین از اخباری که درباره شیوع شپش سر در مدارس فرزندان خود وجود دارد وحشت دارند. بدتر از آن زمانی است که معلمان به شما بگویند که فرزند شما شپش سر دارد. این تنها والدین نیستند که احساس خجالت می کنند بلکه این موضوع برای کودکان نیز می تواند ناراحت کننده باشد. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به بهترین و موثرترین روش های خانگی برای درمان شپش سر بیندازیم.

شپش ها چیستند؟

سه گونه متفاوت شپش وجود دارد که می تواند بر روی انسان اثر کند.

  • شپش سر که تنها در موها دیده می شوند و از خون کاسه سر تغذیه می کنند. شپش های سر معمولا از طریق تماس سر به سر منتقل می شوند اما به دلیل اینکه آنها به سرعت می توانند گسترش یابند ضروری است تا در اولین فرصت ممکن آنها را از بین ببریم. خبر خوب در این مورد این است که شپش های سر نشانه کثیف بودن نیست، چرا که آنها سرهای تمیز را به اندازه سرهای کثیف دوست دارند و در آنها لانه می گزینند. اندازه شپش ها معمولا به اندازه یک دانه کنجد می باشد، اما رها شدن از دست تخم های آنها بسیار مشکل است. شپش ها بعد از یک هفته از تخم گذاری از تخم بیرون می آیند، این بدان معنی است که حتی اگر تمامی شپش های سر از بین برود ممکن است کودک شما دوباره به این بیماری مبتلا شود. بنابراین هر درمان طبیعی موثری معمولا برای از بین بردن تخم های آن ها نیز اثر گذار است.
  • شپش بدن معمولا مرتبط با خانه ها و لباس های کثیف می باشد. اندازه آنها بزرگتر از شپش سر می باشد و علاوه بر بدن در لباس، ملحفه و جاهای نرم نیز زندگی می کنند.
  • شپش عانه در موهای قسمت های تناسلی انسان زندگی می کنند. آنها در اصل از طریق رابطه جنسی گسترش می یابند اما ممکن است از طریق لباس، حوله و ملحفه آلوده نیز منتقل شوند.

به طور کلی انواع شپش ها می توانند ۳۰ روز زنده بمانند، اما به دور از وجود بدن که میزبان آن ها است تنها برای یک یا دو روز زنده می مانند.

علایم وجود شپش سر چیست؟

یکی از رایج ترین علایم هر نوع شپش، خارش می باشد. همچنین ممکن است شما برجستگی های قرمز رنگی بر روی کاسه سر و اطراف گردن و شانه ها ببنید. شپش ها مکان های تاریک را ترجیح می دهند بنابراین شخص مبتلا به شپش شبها احساس ناراحتی بیشتری می کند. اگر از فاصله بسیار نزدیک (برای انجام این کار معمولا به یک ذره بین نیاز داریم) به شپش ها نگاه کنیم، آنها را می بینیم که در اطراف می خزند. با این وجود تشخیص تخم های آنها بسیار سخت تر است. شما تخم ها را بر روی ساقه مو در فاصله یک چهارم اینچ از پوست سر می بینید. تخم ها معمولا سفید یا زرد می باشند.  چنانچه فاصله کیسه دورتر از پوست سر باشد به این معنی است که شپش ها در حال حاضر از تخم بیرون آمده اند. بنابراین چنانچه بعد از اینکه موها را به خوبی شانه کردید هیچ شپشی پیدا نکنید و کیسه های باقی مانده بیشتر از یک چهارم اینچ از پوست سر فاصله داشته باشند، نشانه خوبی است که شما به طور کامل از شر شپش ها خلاص شده اید.

دلایل زیادی وجود دارند که چرا شما بایستی از درمان های خانگی برای درمان شپش سر استفاده کنید. به دلیل اینکه مسائل زیادی درباره درمان های تجاری وجود دارد. اکثر محصولاتی که برای درمان شپش ها استفاده می شوند آفت کش های حاوی مخلوطی از بوتوکساید پیپرونیل و پیرتروم می باشند. با این وجود مطالعه منتشر شده در ژورنال حشره شناسی پزشکی نشان می دهد که شپش ها روز به روز نسبت به این آفت کش ها مقاوم تر می گردند. این مطالعه اشاره می کند که راه های جدیدی برای درمان شپش ها نیاز است.

موضوع دیگری که درباره درمان های اخیر شپش ها وجود دارد این است که آفت کش ها بر روی پوست سر باقی نمی مانند و در نهایت وارد جریان خون می شوند. مطالعه ای در کانادا درباره تاثیر آفت کش ها در کودکان انجام شده نشان داد که در ادرار اکثر کودکان مورد مطالعه، باقی مانده محصولات پیروتروئید دیده شد. این مطالعه نشان می دهد که پیروتیروئیدها ممکن است با مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط باشند. همچنین گزارش شده است که چنانچه زنان باردار در معرض بوتاکسید پیرونیل قرار گیرند ممکن است که رشد ذهنی کودکان آنها تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد. در ادامه با موثرترین درمان های طبیعی برای رهایی از شپش ها و تخم آنها آشنا می شویم.

روش های موثر خانگی برای درمان شپش سر

چرا بایستی برای ریشه کن کردن شپش سر از درمان های طبیعی استفاده شود؟ بر طبق تحقیقات، ترکیبات طبیعی ( که در زیر لیست آن ها را می بینید) در ریشه کن کردن شپش سر موثرند و شپش ها تا کنون مقاومتی نسبت به این درمان ها نشان نداده اند. علاوه بر این، این نوع از درمان ها از درمان های موجود تجاری برای شپش، ارزان تر می باشند. چنان چه می خواهید از شر شپش ها خلاصی یابید بایستی بر روی دو جنبه مهم تمرکز کنید.

کشتن شپش های زنده

از شانه های ظریف برای ریشه کن کردن شپش های سر استفاده کنید.

یک وسیله ضروری برای از بین بردن شپش سر یک شانه ظریف مخصوص این کار می باشد. یک شانه بسیار ظریف که می تواند تخم ها را قبل از بیرون آمدن از کیسه به خوبی از بین ببرد. البته این کار هنگامی بهترین نتیجه را می دهد که همزمان با آن از سایر روش های خانگی موجود برای درمان شپش سر که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می شود، نیز استفاده شود. مجله پزشکی بریتانیایی مطالعه ای درباره تاثیر یک شانه طراحی شده خاص برای شپش ها و تخم آن ها منتشر کرد که نشان می دهد که این شانه ها برای درمان شپش های مهاجم موثرتر از اکثر درمان های موجود عمل می کنند. برای رهایی موفقیت آمیز از دست شپش ها به وسیله شانه کردن، بایستی از یک شانه فلزی که دندانه های ظریفی دارد استفاده شود. از آن جایی که مشخص شده است که روغن درخت چای درمان موثری برای کشتن شپش ها می باشد و همچنین این روغن دارای مزایای درمانی زیادی برای مو و پوست سر می باشد، می توانید برای شستن موهای خود از شامپوی درخت چای استفاده کنید. برای درست کردن شامپو درخت چای در حدود ۸ تا ۱۰ قطره از روغن درخت چای را در ۳۰ میلی لیتر از شامپوی خود ریخته و مخلوط کنید سپس به آرامی تمامی موهایتان را از فرق سر تا نوک مو شانه کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام موها به خوبی شانه شده است. بعد از هر بار شانه کردن شانه را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید.

روش های خانگی موثر برای درمان شپش سر
روش های خانگی موثر برای درمان شپش سر

دستور العمل های طبیعی برای درمان شپش سر

شما می توانید برای از بین بردن شپش از درمان های خانگی که غیر سمی می باشد استفاده کنید. در این درمان ها از روغن های حامل و اسانس هایی که به دلیل خاصیت ضد باکتری بودنشان شناخته شده اند استفاده می شود. این درمان ها قادر به از بین بردن شپش سر می باشند. لازم است به یاد داشته باشید که اسانس ها هرگز نباید به صورت مستقیم با پوست در تماس باشند بلکه همیشه باید با یک روغن حامل رقیق شوند. از تماس مستقیم اسانس ها با چشم هایتان اجتناب کنید.

دستورالعمل شماره ۱: استفاده از روغن اسطوخودوس و درخت چای برای درمان شپش سر

این دستورالعمل ترکیبی است از اسانس درخت چای با اسانس اسطوخودوس که با همدیگر در یک روغن حامل ترکیب شده اند. یک مطالعه منتشر شده در مجله BioMed central Dermatology  نشان داد که ترکیب روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس هنگامی که سه مرتبه در هفته مصرف شد ۹۷ درصد شپش ها را کشته و از محصولاتی که  بر پایه پیرترنیز بودند موثرتر عمل کردند. همچنین مشخص شده است که روغن نارگیل در درمان شپش سر موثر می باشد. برای استفاده از این روش بایستی:

۱۵ قطره از روغن درخت چای را با ۵ قطره از روغن اسطوخودوس با ۶۰ میلی لیتر از یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب کرده و این محلول را بر روی مو یا پوست سر مالیده و از تماس آن با صورت یا چشم ها اجتناب کنید. موهایتان را در یک کلاه پلاستیکی قرار داده و آن را با حوله پوشانده و به مدت یک ساعت صبر نموده و سپس تمامی موها را با یک شانه ظریف شانه کنید. سپس موها را بشویید تا تمامی روغن ها پاک شوند. این کار را سه بار در هفته مطابق با آنچه در بالا گفته شد تکرار کنید. شما می توانید در حدود ۸ تا ۱۰ قطره از روغن درخت چای را به ازای هر ۳۰ میلی لیتر به شامپوی همیشگی تان اضافه کنید.

دستورالعمل شماره ۲: استفاده از سرکه سیب و روغن درخت چای برای درمان شپش سر

مدارک معتبری موجود است که نشان می دهند سرکه سیب می تواند باعث شل شدن چسبندگی تخم ها به محل شان شوند. سرکه سیب همچنین مزایای زیاد دیگری برای مو و پوست سر دارد. روغن درخت چای می تواند به کشتن شپش هایی که هنوز در موهای شما هستند کمک کند. برای استفاده ازین روش بایستی:

۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کرده، چند قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کنید آن را در یک افشانه ریخته و به خوبی تکان دهید. محلول را به موها اسپری کرده تا زمانی که موها مرطوب شوند سپس موها و پوست سر را با آن ماساژ دهید. یک ساعت صبر کرده و سپس موهای خود را با شامپوی درخت چای شسته و با یک شانه ظریف شانه کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از هر بار استفاده از محلول آن را به خوبی تکان دهید.

دستورالعمل شماره ۳- استفاده از روغن چریش برای درمان شپش سر

در تحقیقی که در ژانویه ۲۰۰۷ انتشار یافت نتایج امیدوار کننده ای از یک آزمایش کلنیکی کوچک با استفاده از درمان های خانگی شپش سر به دست آمد. ۶۰ کودک که همگی به شدت آلوده به شپش سر بودند با شامپوی روغن چریش مورد درمان قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد چنان چه موها با ۲۰ تا ۳۰ میلی لیتر از شامپوی چریش شسته شوند و شامپو حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بر روی موها باقی بماند شامپو از عملکرد بسیار بالایی در درمان شپش سر برخوردار است. هیچ گونه اثرات جانبی مانند تحریک پوست، حساسیت های سوختگی و یا نقاط قرمز رنگ بر روی پوست سر، پیشانی یا گردن مشاهده نگردید.

به ازای هر ۳۰ میلی لیتر از شامپو، ۸ تا ۱۰ قطره از روغن چریش استفاده کنید. شامپو را بر روی موهای خیس ماساژ داده و آن را کاملا با شامپو روغن چریش بپوشانید و بعد از ۲۰ دقیقه موها را شسته و با یک شانه ظریف شانه کنید. روغن چریش دارای بوی نامطبوعی می باشد بنابراین در میزان استفاده از آن دقت کرده و در هر بار استفاده مقدار کمی از آن را به کار ببرید.

درمان های خانگی برای شپش بدن

شپش بدن معمولا کمتر از شپش سر دیده می شود، مطابق با آن چه که درباره شپش سر گفته شد از بین بردن شپش ها در مقابل از بین بردن تخم آن ها آسان تر می باشد. به منظور رهایی از شپش بدن، لازم است که به خاطر داشته باشید که آن ها می توانند در بدن، لباس، ملحفه و اثاثیه خانه زندگی کنند بنابراین درمان های شپش بدن شامل شستن کامل تمامی لباس ها، حوله ها و ملحفه هایی که فرد آلوده از آن استفاده کرده است در دمای بسیار بالا می باشد. این امر مهم است که فرد آلوده، با شستشوی مرتب بدن، بهداشت شخصی خود را به خوبی رعایت کند.

چگونه خارش و قرمزی ناشی از گزش شپش ها را تسکین دهیم؟

شما می توانید از یک درمان موضعی برای تسکین خارش و قرمزی مرتبط با گزش شپش استفاده نمایید. روغن اسطوخودوس و یا روغن درخت چای را در محل گزیدگی بمالید. از آن جایی که این روغن ها خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند می توانند به تسکین خارش کمک کنند برای انجام این کار یک یا دو قطره از اسانس ها را با ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل و یا دیگر روغن های حامل ( روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین) مخلوط کرده و با یک تکه پنبه به ناحیه مورد نظر بمالید. همچنین شما می توانید وسایلی که بایستی شسته شود را در یک ظرف حاوی آب داغ و چند قطره روغن درخت چای بخیسانید. ۳۰ دقیقه صبر کرده و سپس آن ها رابشویید.

چگونه از آلودگی به شپش جلوگیری کنیم؟

مانند دیگر بیماری ها، در این مورد نیز پیشگیری بهتر و آسان تر از درمان می باشد. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد شپش سر اجتناب کامل از تماس نزدیک با افراده آلوده می باشد. بنابراین کودکانی که به مدرسه می روند نباید از وسایل مشترک مانند شانه، کلاه و غیره استفاده کنند. همچنین اجتناب از تماس مستقیم با دیگر کودکان امری ضروری است. کمد ها و جا لباسی های مشترک از جمله مکان هایی هستند که شپش سر قادر است در آن جا لانه گزینی کند. دستورات بالا همچنین در مورد افرادی که با کودکان سر و کار دارند نیز باید رعایت گردد. همچنین شما می توانید برای شستن موهای خود از مخلوط شامپو درخت چای استفاده کنید. این درمان خانگی نه تنها برای درمان شپش سر موثر است بلکه در جلوگیری از الودگی به شپش نیز مفید می باشد. یکی از مهم ترین فاکتورها برای جلوگیری از ابتلا به شپش بدن، تمیز نگه داشتن تمامی وسایل می باشد. شپش ها نمی توانند بیشتر از ۱ یا ۲ روز به دور از میزبان به زندگی خود ادامه دهند. معمولا استفاده از آب داغ و شوینده برای کشتن شپش ها و تخم آن ها کافی است.