درمان عفونت سینوسی و گرفتگی سینوس ها به کمک روغن های طبیعی و گیاهی

بسیاری از روغن های گیاهی می توانند به شما در درمان عفونت سینوسی و از بین بردن علائم گرفتگی سینوس ها کمک کنند. اگر سینوس ها پر شوند می توانند التهاب در پیشانی و زیر چشم ها ایجاد کنند و منجر به آبریزش بینی، پف زیر چشم و عطسه های مداوم شوند. احتقان سینوسی همچنین می تواند باعث ایجاد سردرد، فشار سینوسی در سر و خستگی شود.

روغن های گیاهی که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت معرفی می کنیم دارای ترکیباتی هستند که برای درمان عفونت سینوسی مفید بوده و به کاهش فشار بینی، فشار سینوسی و سرفه کمک می کنند. روغن هایی مانند اکالیپتوس، درخت چای و اسطوخودوس به منظور کاهش چرک و مخاطی که در سینوس ها ایجاد می شود، مفید هستند. این اسانس ها و روغن های گیاهی دارای خواص ضد میکروبی قوی نیز می باشند به این ترتیب عفونت را از بین برده و تنفس را راحت تر می کنند.

عفونت سینوسی (سینوزیت حاد و مزمن)

عفونت های سینوسی معمولا به علت سرماخوردگی یا آنفولانزا اتفاق می افتند. اما گاهی اوقات می توانند به وسیله تنفس تحریک کننده ها یا آلرژن ها نیز ایجاد شوند.

دکتر John Cunha در eMedicineHealth می گوید که عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی می توانند باعث التهاب در سینوسی ها شوند. التهاب در پیشانی و زیر چشمان سبب تجمع مخاط در سینوس می شود. این عارضه می تواند موجب آلوده شدن با استرپتوکوک یا استافیلوکوک ها شود. این باکتری ها از باکتری هایی هستند که موجب عفونت سینوس می شوند.

بسته به شدت عفونت شما ممکن است سینوزیت حاد یا سینوزیت مزمن را تجربه کنید.

سینوزیت حاد

پزشکان کلینیک مایو می گویند که عفونت حاد سینوسی تقریبا همیشه به علت سرماخوردگی رخ می دهد. عفونت سینوسی حاد به حالتی گفته می شود که در آن تراکم بینی، مخاط بینی، تورم و فشار در اطراف چشم و پیشانی کمتر از ۱۲ هفته طول بکشد. در این حالت ممکن است متوجه شوید که تب نیز دارید، پیشانی شما احساس ناراحتی می کند و سر درد و سرفه نیز دارید.

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن بیشتر علائم سینوزیت حاد را دارد اما بیش از ۱۲ هفته طول می کشد. عفونت مزمن سینوسی می تواند نتایج عفونت های مکرر دستگاه تنفسی، پولیپ بینی یا اختلال در بینی باشد.

طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، عفونت مزمن سینوسی معمولا علامت تب را ندارد. با این وجود، باعث خستگی خواهد شد و تا حد زیادی بر فعالیت روزانه تأثیر می گذارد.

علل عفونت های سینوسی و عوامل خطر

اگر چه عفونت های سینوسی اغلب یکی از عوارض سرماخوردگی هستند اما دلایل دیگری نیز برای سینوزیت وجود دارد.

طبق نظر دکتر چارلز پاتریک دیویس در MedicineNet، عفونت های سینوسی می توانند منجر به ایجاد شرایطی شوند که مانع از تخلیه مخاط از سینوس ها شود. گرفتگی سینوس ها را ملتهب و متورم می کند.

علل دیگر عفونت های حاد یا مزمن سینوسی عبارتند از:

  • عکس العمل های آلرژیک
  • تحریک سینوس ها به کمک مواد شیمیایی عبوری از این ناحیه
  • تحریک کننده های تنفسی مانند دود یا اسپری بینی
  • کم آبی بدن
  • خشکی هوا
  • استفاده بیش از حد از آنتی هیستامین ها

علائم احتقان و عفونت سینوس

احتقان سینوسی و عفونت ها می توانند باعث شوند که احساس کنید که چیزی سنگین روی سر شما وجود دارد. خم شدن ممکن است این فشار را افزایش دهد و سردرد شما را بدتر کند. یکی دیگر از علائم عفونت سینوسی، گرفتگی بینی است که تنفس شما را محدود کرده و باعث احتقان می شود.

دکتر چارلز پاتریک دیویس معتقد است که سینوزیت همراه با سردرد و گرفتگی بینی، ممکن است علائم و نشانه های زیر را نیز ایجاد کند:

  • تورم در اطراف پیشانی، گونه ها و بینی
  • حساسیت به لمس در اطراف سینوس ها
  • خروج مخاط زرد یا سبز از بینی
  • وجود مخاطی که موجب تحریک و گلودرد می شود
  • ایجاد سرفه برای خروج موکوس از گلو
  • سوزش بینی و عطسه های مکرر
  • خستگی ناشی از ضعف در سیستم ایمنی و سرفه های مکرر

روش های معمول برای درمان عفونت سینوسی

در اغلب موارد برای درمان عفونت های سینوسی حاد یا سینوزیت خفیف، پزشکان روش های خانگی را توصیه می کنند. طبق گفته دکتر Melinda Ratini در وبسایت WebMD، برخی از داروهای موثر طبیعی برای درمان عفونت سینوسی عبارتند از:

  • استفاده از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت هوا و جلوگیری از خشک شدن بینی
  • قرار دادن بینی در معرض بخار
  • استراحت زیاد برای تقویت سیستم ایمنی
  • شستشوی بینی با کمک آب نمک
  • مرطوب نگه داشتن بدن با مصرف مایعات زیاد

با این حال، اگر آلرژی موجب سینوزیت حاد یا عفونت های سینوسی مزمن شده باشد، باید سعی کنید علت حساسیت را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید. دکتر Melinda Ratini هشدار می دهد که استفاده از ضد احتقان های خارج از نسخه (OTC) برای بیش از ۳ روز ممکن است علائم سینوزیت را تشدید کند.

چگونه می توان خطر ابتلا به عفونت های سینوس و احتقان را کاهش داد؟

مانند بسیاری از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، ممکن است جلوگیری کامل از ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت امکان پذیر نباشد.

به گفته پزشکان کلینیک مایو، یکی از بهترین راه های اجتناب از سینوزیت عفونی این است که دست های خود را مدام بشویید. این کار می تواند به جلوگیری از گسترش ویروس ها یا باکتری هایی که باعث عطسه، سرفه، آبریزش بینی و سایر علائم سینوزیت می شوند کمک کند. اگر مستعد ابتلا به عفونت های سینوسی هستید، لازم است که از تنفس دود سیگار یا سایر آلودگی ها خودداری کنید.

۱۰ اسانس مفید برای درمان عفونت سینوسی

روغن اوکالیپتوس

به دلیل فعالیت آنتی باکتریال و ضد ویروسی، اسانس اکالیپتوس یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای درمان عفونت سینوسی است. بخار قدرتمند روغن اوکالیپتوس که از طریق بینی و راه های هوایی وارد بدن شده کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید.

مجله BMC Complementary and Alternative Medicine گزارش داد که روغن اکالیپتوس به اندازه کافی قوی است تا بسیاری از عفونت های باکتری و ویروسی را از بین ببرد. از بین گونه های باکتری که روغن اوکالیپتوس در درمان آن ها موثر است می توان به استرپتوکوکوس اشاره کرد. پنومونیه و  استرپتوکوکوس هر دو باعث سینوزیت می شوند.

توانایی روغن اوکالیپتوس برای باز کردن گرفتگی سینوس ها و کاهش التهاب، ناشی از یک ترکیب به نام سینوئول است. مجله The Laryngoscope گزارش داد که سینوئول یک درمان مؤثر طبیعی برای کاهش چرک و گرفتگی بینی است. گزارش شده است که استفاده از محصولات حاوی سینوئل می تواند به درمان عفونت سینوسی کمک کرده و نیاز به آنتی بیوتیک را کم کند.

روغن درخت چای

اثر ضد التهابی روغن درخت چای می تواند به کاهش تورم، تحریک شدگی و تجمع مخاط در سینوس ها کمک کند. روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کنندگی طبیعی نیز می باشد و می تواند باعث از بین بردن میکروب هایی شود که موجب التهاب و تورم شده اند.

در مجله Clinical Microbiology Reviews گزارش شده است که روغن درخت چای یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری های التهابی ناشی از عفونت است. ترکیبات موجود در روغن درخت چای برای درمان سرفه و سرماخوردگی نیز استفاده می شود. این بررسی نشان می دهد که روغن درخت چای تبخیر شده می تواند انواع مختلف استرپتوکوکوس را از بین ببرد.

روغن درخت چای می تواند به بسیاری از داروهای خانگی برای درمان عفونت سینوسی اضافه شود تا اثر ضد میکروبی آن ها را افزایش دهد.

روغن آویشن

روغن آویشن دارای ویژگی های تقویت کننده سلامت است که می تواند برای مبارزه با عفونت های ویروسی و کاهش التهاب و تورم به بدن کمک کند. روغن آویشن به کاهش تولید موکوس کمک کرده و منجر به کاهش فشار سینوسی می شود.

آویشن دارای ترکیباتی به نام کارواکرول است که دارای توانایی های قدرتمندی برای کاهش پاسخ التهابی بدن است. مجله Lipid Research گزارش داد که روغن آویشن، بیان COX-2 را مهار می کند و باعث می شود تا آنتی اکسیدان ها ضد التهابی وارد بدن شود. سرکوب COX-2، همان روش کارکرد دارو ضد التهابی غیر استروئیدی است.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به خاطر اثر آرام بخشی که بر روی ذهن ایجاد می کند می تواند به کاهش استرس و اضطراب و بهبود خواب شبانه کمک کند. با این حال این روغن دارای اثر ضد التهابی برای کاهش تراکم و از بین بردن علائم سینوزیت است.

مجله European Journal of Dentistry گزارشی در مورد خواص دارویی روغن اسطوخودوس در درمان عفونت های تنفسی منتشر کرد. مطالعات نشان داده است که روغن اسطوخودوس می تواند به مهار آنفلوانزا و علائم سرماخوردگی کمک کند. روغن اسطوخودوس می تواند التهاب را کاهش دهد و به طور موثر سینوزیت و عفونت های گلو را درمان کند.

با توجه به مطالعات علمی دیگر، روغن اسطوخودوس  به کاهش درد کمک می کند. این به این معنی است که می تواند سردرد مرتبط با سینوزیت را کم کند.

روغن گل میخک

روغن گیاهی دیگری که فعالیت ضد التهابی داشته و برای کاهش تحریک بینی مفید است روغن گل میخک می باشد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Pharmaceutical Biology در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که روغن گل میخک دارای خواص درمانی است و می تواند علائم سینوزیت را کم کند. این داروی ضد ویروسی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی نیز دارد. این مطالعه به این نتیجه رسید که روغن گل میخک می تواند به کاهش التهاب پوست و بافت کمک کند.

روغن لیمو

روغن لیمو عطر خوشایندی دارد و می تواند به شما کمک کند تا سریعتر احساس بهبودی کنید. استفاده از روغن لیمو برای درمان عفونت سینوسی موجب کاهش تورم، علائم آلرژیک، تجمع موکوس و ترشحات پشت بینی می شود.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در Evidence-Based Complementary Alternative Medicine، روغن های گیاهی تهیه شده از مرکبات به حمایت از سیستم تنفسی کمک می کنند. روغن لیمو در از بین بردن علائم التهاب بافتی از جمله تورم، قرمزی و درد موثر است.

روغن رزماری

رزماری به دلیل اثر آرامش بخشی که دارد، باعث کاهش علائمی نظیر سرفه، عطسه و آبریزش بینی می شود. همانند بسیاری از روغن های گیاهی، روغن رزماری نیز دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند علائم سینوزیت را کاهش دهد.

مجله Ethnopharmacology گزارش داد که اسانس رزماری می تواند در درمان علائم واکنش های آلرژیک مفید باشد. به عنوان مثال، استنشاق آن دارای اثر آنتی هیستامین می باشد و می تواند ماهیچه های سیستم تنفسی را شل کند.

روغن کاج

روغن کاج یک ضدعفونی کننده طبیعی است و به از بین بردن میکروب هایی که سبب سینوزیت و سایر عفونت های تنفسی می شوند، کمک می کند. استنشاق روغن کاج در زمان ابتلا به انسداد سینوسی می تواند به تجزیه موکوس کمک کرده و سرعت بهبودی را افزایش دهد.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله Archives of European Otto-Rhino-Laryngology، روغن کاج می تواند به سرعت سینوس ها  را پاک کند. با این حال، مطالعات در مورد استفاده از این اسانس برای کودکان هشدار می دهند. زیرا این ماده می تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلات برونش شود.

روغن نعنا

استفاده از روغن نعنا برای سینوزیت و احتقان سینوسی می تواند به شما کمک کند سریع تر بهبود پیدا کنید. این روغن دارای اثر خنک کنندگی است و می تواند به شما در کاهش التهاب  کمک کند.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی می تواند به کاهش علائم عفونت های سینوسی کمک کند، زیرا حاوی ترکیبات ضد باکتری و ضد ویروسی است.

مجله Applied Microbiology گزارش داد که این روغن حاوی ترکیبات کارواکرول است. روغن پونه کوهی اثبات کرده است که می تواند عفونت های مختلف ویروسی را از بین برده و به کاهش شیوع عفونت های ویروسی کمک کند. سایر مطالعات نیز توانستند که اثر ضد باکتری کارواکرول در روغن پونه کوهی را اثبات کنند.

روش استفاده از روغن های گیاهی برای درمان عفونت سینوسی

بخور

بسیاری از افراد از استنشاق بخار برای درمان عفونت سینوسی استفاده می کنند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در Canadian Medical Association منتشر شده نشان داد که استنشاق بخار در درمان نشانه های سینوزیت زیاد موثر نیست، اما به کاهش شدت سردرد کمک می کند.

  • یک کاسه را با آب گرم پر کنید و ۵ قطره روغن اوکالیپتوس، ۵ قطره روغن درخت چای و ۵ قطره از هر اسانس دیگری که در بالا ذکر کردیم را به آن اضافه کنید.
  • سر خود را روی کاسه بگیرید و با حوله بپوشانید.
  • زیر حوله نفس عمیق بکشید.
  • ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این کار را ادامه دهید.

حمام

یکی دیگر از راه های استفاده از روغن های گیاهی برای کاهش درد و تراکم سینوسی، اضافه کردن جند قطره از آن به وان حمام است.

  • ۱۰ الی ۱۲ قطره اسانس را در ۳۰ میلی لیتر روغن حامل (مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا بادام شیرین) اضافه کرده و در آب وان مخلوط کنید.
  • ۳۰ دقیقه در این وان بدنتان را خیس کنید.
  • می توانید از نمک اپسوم نیز برای کاهش درد بدن و عضلات استفاده کنید.

چگونگی استفاده از روغن های گیاهی برای کاهش تراکم بینی

  • ۵ قطره روغن اوکالیپتوس، ۳ قطره روغن نعنا، ۲ قطره روغن اسطوخودوس و ۵ قطره روغن آویشن را مخلوط کنید.
  • این مواد را با یک قاشق روغن بادام شیرین (روغن زیتون، روغن جوجوبا یا روغن نارگیل نیز می توانید استفاده کنید) مخلوط کنید.
  • این روغن را روی قفسه سینه و شقیقه ها ماساژ دهید تا جذب شود.
  • قفسه سینه خود را با یک پتو بپوشانید و دراز بکشید.