چرا مردان نسبت به زنان تمایل کمتری به درمان مشکلات روانی خود دارند؟

بر اساس گزارش American Foundation for Suicide Prevention، مردانی که در سال ۲۰۱۷ دست به خودکشی زده اند نسبت به زنانی که این اقدام را انجام داده اند، ۳٫۵۴ درصد بیشتر جان باخته اند. علاوه بر این Mental Health America نیز گزارش می دهد که ۶ میلیون مرد هر ساله در ایالات متحده مبتلا به افسردگی می شوند. انستیتوی ملی سوء مصرف الکل و مشروبات الکلی در این کشور، تعداد مردانی که هر ساله به دلایل مربوط به الکل در حال مرگ هستند را ۶۲ هزار نفر اعلام کرده است. این آمار در زنان حدود ۲۶ هزار نفر است. از طرفی مردان دو تا سه برابر بیشتر از زنان مبتلا به سوء مصرف مواد می شوند. پس چرا مردان نسبت به زنان تمایل کمتری به درمان مشکلات روانی خود دارند؟

افسردگی و خودکشی به عنوان عوامل اصلی مرگ و میر در بین مردان آمریکایی رتبه بندی می شوند. اما با این وجود هنوز هم مردان بسیار کمتر از زنان به دنبال درمان مشکلات روانی خود هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد چرایی این موضوع صحبت کنیم.

مردان درمان مشکلات روانی را ننگ می دانند

دکتر ریموند هابز، مشاور پزشکی در Blue Cross Blue Shield of Michigan معتقد است که بخشی از پاسخ این سوال ممکن است به باورهای غلط باز گردد. بسیاری از مردان نمی خواهند بپذیرند که مشکل روانی دارند. آنها افسردگی را نشانه ضعف می دانند.

درست است که این نوع تفکر سالهاست که منسوخ شده؛ اما یادگار نسل های قبلی است که درک درستی از بیماری های روانی و مشاوره نداشتند.

وی در ادامه صحبت های خود به این نکته نیز اشاره کرد که اکنون ما عوامل خطر و تغییرات شیمیایی که منجر به ایجاد بیماری های روانی می شود را می شناسیم. از بسیاری جهات، بیماری روانی دقیقاً مانند دیابت یا هر بیماری جسمی دیگری است.

هابز خاطر نشان کرد که بسیاری از افراد به درمان مشکلات روانی به این دید نگاه نمی کنند. آنها هنوز هم مبارزه با این مشکلات را یک مسئله شخصی می دانند که ربطی به دیگران ندارد.

ننگی که در ذهن مردان در مورد درمان مشکلات روانی شکل گرفته به همراه فشاری که جامعه بر روی آنها اعمال می کند مبنی بر این که مرد باید همیشه قوی باشد، باعث شده که بسیاری از آنها در پذیرش بیماری و پیگیری درمان آن مشکل داشته باشند.

زاخ لوین از Hazelden Betty Ford Foundation معتقد است در حالی که اقدامات بسیاری برای کاهش این افکار و گسترش فرصت های پشتیبانی انجام شده است، اما هنوز هم برخی از مردان برای درمان مشکلات روانی خود احساس شرم و گناه می کنند. این حس می تواند منجر به عدم تمایل آنها جهت مراجعه به پزشک شود.

تعریف غلط از مردانگی

احساس ننگ تنها دلیلی نیست که باعث می شود مردان برای درمان مشکلات روانی خود تمایلی به مراجعه به پزشک و مشاور نداشته باشند. بلکه فشارهای جامعه نیز می تواند بر روی ایجاد چنین تصمیمی نقش داشته باشد. به نظر هابز، جامعه همواره در حال یادآوری این نکته به مردان است که مرد باید قوی و ساکت باشد.

به عقیده او فیلم های قدیمی جان وین الگویی است که قرار بود مردان جهان را به شکل خود درآورد. اما این الگو از بسیاری از جهات ناکارآمد است. این مدل از مردانگی عاملی است که باعث می شود مردان کمتر از زنان علائم افسردگی را گزارش کنند. اما بر اساس تحقیقات انجام شده؛ هم فشارهای منفی جامعه و هم تعریف ذهنی مردان از الگوی سنتی مردانگی می تواند در افزایش میزان افسردگی نقش داشته باشد.

هنگامی که شانس بروز علائم افسردگی افزایش پیدا می کند، سوء مصرف مواد غالباً به دنبال آن خواهد آمد. بنابراین افزایش شانس ابتلا به افسردگی، عاملی برای تمایل بیشتر مردان به مصرف الکل و مواد مخدر است.

از آنجا که مردان تمایل کمتری به درخواست کمک دارند، از مصرف مواد مخدر معمولاً به عنوان یک استراتژی مقابله با این مشکل استفاده می کنند. به عقیده زاخ لوین، وقتی فردی با علائم افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات روانی مواجه می شود، کمتر به روش های سالم برای درمان روی می آورد. این افراد ممکن است به عنوان راهی برای درمان مشکلات خود به مصرف الکل و مواد مخدر روی بیاورند.

بنابراین جامعه می تواند درک مردان از بیماری های روانی و نیاز به درخواست کمک را تغییر دهد.

چرا مردان نسبت به زنان تمایل کمتری به درمان مشکلات روانی خود دارند؟
چرا مردان نسبت به زنان تمایل کمتری به درمان مشکلات روانی خود دارند؟

کاهش این حس

لوین می گوید که بسیاری از مردان به این فکر غلط دامن می زنند که باید به قدری مقاوم باشند تا بتوانند همه مشکلات خود را برطرف کنند. آنها نگران هستند که با نشان دادن آسیب پذیری خود، حتی در مواقعی که به بیماری های جسمی مبتلا می شوند، اقتدار خود را جلوی دیگران از دست ندهند. در نتیجه معتقدند که خودشان به تنهایی می توانند بر مشکلات فائق بیایند.

برای حل این مسئله و کمک به مردان برای کنار گذاشتن چنین افکاری، ابتدا باید احساس ننگ را در آنها برطرف کنیم. لوین در ادامه افزود که:

همه ما می توانیم در افزایش شفافیت در مورد سلامت روان و مسائل مربوط به سوء مصرف مواد نقش داشته باشیم. فقط کافی است بدانیم که هیچ کس از استرس مصون نیست. گفتگو با دیگران در مورد احساسات خود می تواند باعث همدلی، رفاقت و احساس صمیمیت بیشتر شود. همه این حس ها با احساس انزوا مبارزه می کنند. همانطور که می دانید حس انزوا عامل ایجاد اعتیاد و به خطر افتادن سلامت روان است.

هابز معتقد است بسیاری از این موارد به آموزش نیاز دارند.

به عقیده او در گام اول باید به مردان آموزش داد که مشکلات روانی مانند مشکلات جسمی است و درمان های خوب و امیدوار کننده ای برای آنها وجود دارد. در گام بعدی باید این نکته را یاد آور شویم که مشکلات روانی به سرعت می تواند به بیماری های جسمی منجر شود. به صخصو هنگامی که برای درمان آنها به مصرف مواد و الکل روی آورده می شود.

سیروز کبدی، گاستریت، مشکلات خونی و تغییراتی که در مغز رخ می دهند همگی از مشکلات جسمی هستند که با مصرف طولانی مدت الکل و مواد در بدن ایجاد می شوند. آگاهی و آموزش بیشترین نقش را در پذیرش روش های درمان مشکلات روانی توسط جامعه دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر همسرتان با یک مشکل روانی دسته و پنجه نرم می کند و از پذیرش آن سرباز می زند و شما شک دارید که مشکلی در ذهنش ایجاد شده است یا خیر باید به علائمی که در زیر تشریح می کنیم توجه داشته باشید. وجود این علائم نشان می دهد که همسرتان یک مشکل روحی دارد که از بیان آن امتناع می کند.

  • تغییر در خلق و خوی
  • تغییر در عملکرد شغلی
  • تغییر در وزن
  • احساس غم، ناامیدی یا بی علاقگی (اجتناب از انجام فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می برد)
  • علائم جسمی مانند سردرد و ناراحتی معده

اگر هرکدام از این علائم را در همسرتان مشاهده می کنید با او صحبت کرده و این نکته را یادآور شوید که درخواست کمک و مراجعه به مشاور می تواند نشانه قدرت باشد نه ضعف. این نکته را نیز فراموش نکنید که در سال ۲۰۱۹ هستیم و روش های درمانی زیادی تا کنون برای درمان مشکلات روانی کشف شده است.

اگر هنوز کار همسرتان به مصرف الکل و مواد مخدر کشیده نشده است، با یک مشاور مشورت کنید. اما اگر او برای خود درمانی به مصرف الکل و مواد مخدر روی آورده است، بهتر است با یک متخصص در زمینه سوء مصرف مواد قرار ملاقاتی را تنظیم کنید.

منابع:

  1. Suicide Statistics
  2. Infographic: Mental Health for Men
  3. Alcohol Facts and Statistics
  4. Raymond Hobbs
  5. Meet the Treatment Team at Hazelden in Chicago
  6. Masculinity, Social Connectedness, and Mental Health: Men’s Diverse Patterns of Practice
  7. Speaking of Psychology: How masculinity can hurt mental health
  8. Gender Differences in Self-Reports of Depression: The Response Bias Hypothesis Revisited
  9. Masculinity and Depression: A Longitudinal Investigation of Multidimensional Masculine Norms Among College Men