معرفی مختصری از درمان های جدید ملانوما پیشرفته

ملانوم پیشرفته نوعی از ملانوما است که به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. این پیشرفت باعث می شود که درمان کمی سخت شود. با این حال، دو نوع درمان جدید وجود دارد که ممکن است بهتر از رویکردهای قدیمی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی باشند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهید در مورد درمان های جدید ملانوما پیشرفته صحبت کنیم.

درمان های جدید ملانوما پیشرفته

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی درمانی است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند سلول های سرطانی ملانوم را مورد حمله قرار دهد. پزشکان در حال حاضر فقط از بعضی از داروهای ایمونوتراپی استفاده می کنند. برخی از آن ها نیز در حال حاضر فقط در آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند.

ایپیلیموماب (یرووی)

یک داروی ایمونوتراپی است که CTLA-4 را بلوک می کند این ماده پروتئینی است که سلول های سرطانی ملانوم، برای زنده ماندن از آن ها استفاده می کنند. مسدود کردن CTLA-4 ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما اجازه دهد که بهتر سلول های ملانوم را پیدا کرده و به آن ها حمله کند. ایپیلیموماب یک داروی وریدی است. پزشکان آن را به طور مستقیم به رگ تزریق می کنند. کسانی که عمل جراحی انجام داده اند یا کسانی که عمل جراحی نمی تواند ملانوم آن ها را از بین ببرد، نامزد خوبی برای استفاده از این درمان هستند.

پمبرولوزوماب (Keytruda) و نیلواماب (Opdivo)

این داروها داروهای وریدی هستند که پروتئین های مختلفی مانند PD-1 یا PD-L1 را متوقف می کنند. این داروها همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند که سلول های سرطانی ملانوم را مورد حمله قرار دهند. برخی مطالعات نشان داده اند که آنها بهتر از بلوک کننده های CTLA-4 در بدن عمل می کنند و عوارض جانبی کمتری دارند. بعضی از افراد به همراه ایپیلیموماب از نیلواماب نیز استفاده می کنند. این داروها نیز برای افرادی که عمل جراحی انجام داده اند یا جراحی برایشان قابل انجام نیست مناسب است.

معرفی مختصری از درمان های جدید ملانوما پیشرفته
معرفی مختصری از درمان های جدید ملانوما پیشرفته

درمان هدفمند

بعضی از سلول های سرطانی ملانوم دارای تغییرات ژنی هستند که جهش نامیده می شوند. برخی از درمان های جدید ملانوما پیشرفته می توانند این ژن ها را هدف قرار دهند، بنابراین به این ترتیب فقط سلول های سرطانی مورد حمله قرار می گیرند. این درمان ها می توانند عوارض جانبی کمتری را نسبت به داروهای سنتی سرطانی (شیمی درمانی) داشته باشند. درمان  هدفمند ممکن است عملکرد بهتری نیز داشته باشد. اگر سلول های سرطانی در آزمایشات جهش ژنی مثبت داشته باشند، یکی از این درمان ها ممکن است برای بیمار مناسب باشد.

ومورفنیب (زلبورف)

این دارو یک دارو خوراکی برای ملانوما دارای جهش های خاصی در ژن BRAF است. حدود نیمی از سرطان های ملانوما دارای جهش های BRAF هستند. اگر ملانوما پیشرفته باشد یا با جراحی درمان نشود ممکن است واجد شرایط استفاده از این دارو باشد. مطالعات نشان داده اند که این دارو طول عمر را افزایش می دهد.

دابرافنیب (Tafinlar) و ترماتینیب (مکانیسم)

این داروها یکی از داروهای خوراکی برای افراد مبتلا به برخی از انواع جهش های BRAF می باشند. مطالعات نشان داده اند که استفاده از آن ها ممکن است درمان بهتری باشد. این داروها ممکن است خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان پوست را افزایش دهند. اما، شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به ملانوم را بهبود می بخشند.

کبیمیتینیب (Cotellic)

این دارو پروتئین MEK که در رشد سرطان ملانوم دخیل است را متوقف می کند. مطالعات نشان داده اند که ترکیب این دارو با ومورفنیب باعث افزایش شانس زنده ماندن بیماران نسبت به زمانی می شود که از ورمورفنیب به تنهایی استفاده شود.

آزمایشات بالینی

محققان داروهای جدید هدفمند و ایمنوتراپی را در مطالعات انجام شده توسط آزمایشات بالینی، تست کرده اند. در این آزمایشات از داروهای جدید یا ترکیبات جدید دارویی استفاده می کنند.  واکسن ملانوم یکی از این درمان های جدید است. این واکسن ممکن است به سیستم ایمنی بدن بیمار کمک کند تا سلول های سرطانی زنده ملانوم را تحت تاثیر قرار دهد.

ورود به کارآزمایی های بالینی می تواند راه خوبی برای آزمایش درمان های جدید ملانوما پیشرفته باشد. برای این که بدانید آیا واجد شرایط شرکت در این آزمایشات هستید یا خیر از پزشک سوال کنید.