درمان های طبیعی بیش فعالی

متاسفانه در حال حاضر بیش فعالی چه در کودکان و چه در بزرگسالان یکی از مشکلات مهم جوامع است. خارج از بحث درمان های شیمیایی برای این اختلال، در این مطلب می خواهیم پیرامون درمان های طبیعی بیش فعالی صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه شوید.

درمان های طبیعی بیش فعالی

درمان های طبیعی بیش فعالی یا همان ADHD ابتدا شامل شناسایی علت ریشه، از روی علائم بیماری است. برای این کار باید اطلاعاتی از شرح حال و خانواده کودک جمع آوری کرد و سپس نمونه خون و مو کودک را برای شناسایی ناهنجاری فیزیولوژیکی آزمایش کرد. هنگامی که تمام اطلاعات جمع آوری شد می توان یک طرح درمانی خاص برای کودک، که ممکن است شامل درمان های طبیعی مختلف از جمله تغذیه و مکمل های غذایی، تغییر در شیوه زندگی، طب سنتی چینی و هومیوپاتی باشد را پیاده سازی کرد.

تغذیه و مکمل های غذایی

برنامه ای که به موجب آن و با استفاده از رژیم غذایی می توان کودک بیش فعال را درمان کرد شامل دو مرحله است:

  • مرحله اول: در دوره اول دو گروه از مواد غذایی ( غذاهایی که حاوی مواد مصنوعی (رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی) و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها و گروه دوم از مواد غذایی که حاوی سالیسیلاتها طبیعی هستند ) حذف می شود.
  • مرحله دوم: بعد از ۴ الی ۶ هفته و پس از دریافت پاسخ های مطلوب ممکن است غذاهای گروه دوم با دقت و دوباره وارد چرخه تغذیه کودک شود.

به گفته بنجامین فینگولد، مشاهدات نشان می دهد حذف این مواد غذایی باعث بهبود چشمگیری علائم ADHD در ۵۰ درصد از کودکان می شود. همچنین این پزشک معتقد است بازگشت این مواد به بدن کودک می تواند باعث عود علائم شود. لازم به ذکر است این برنامه غذایی و حذف این مواد، باید زیر نظر پزشک انجام شود.

درمان های طبیعی بیش فعالی
درمان های طبیعی بیش فعالی

قند و شیرین کننده های مصنوعی

در زمینه استفاده از قند و شیرین کننده های مصنوعی دو طرف بحث مطرح است. در یک طرف، مطالعات علمی متعدد نشان می دهد که کودکان به قند واکنش نشان نمی دهند و قند نقشی در ADHD بازی نمی کنند. در طرف دیگر، همه مادران شخصا شاهدند که زمانی که فرزندشان قند می خورد، در عرض چند دقیقه، قادر به بالا رفتن از دیوار هستند.

یک مطالعه در دانشگاه ییل پیشنهاد کرد که مصرف شکر باعث ناهنجاری های متابولیک خاصی در کودکان ADHD می شود. کودکان ADHD با مصرف شکر به اختلالی در تنظیم هورمون ها در سوخت و ساز بدنشان مبتلا می شوند

اثر دیگری که خوردن شکر تصفیه شده به وجود می آورد به وجود آورنده خلاء مواد مغذی است. قند هیچ فایده تغذیه ای غیر از کالری ندارد، اما برای پردازش مواد مغذی در بدن نیاز به قند است. اگر کودک مبتلا به ADHD با کمبود مواد مغذی خاص رو به رو شوند، داشتن یک وعده غذایی با قند بالا ممکن است این مواد مغذی را از بدن او تخلیه کند.

مکمل های غذایی

رژیم غذایی خوب و متعادل از عناصر مهم برای رشد طبیعی مغز در کودکان است. در واقع، بسیاری از کودکان مبتلا به کمبود مواد مغذی مشکلات شناختی و رفتاری قابل توجهی دارند. کودکان مبتلا به ADHD به عادات غذا خوردن به صورت نامنظم تمایل دارند به همین دلیل ممکن است با کمبود مواد غذایی مغذی رو به رو شوند.

منیزیم

علائم کمبود منیزیم شامل تحریک پذیری، بی قراری بیش از حد، اضطراب، بی قراری، مشکلات یادگیری، کاهش دامنه توجه و آشفتگی ذهنی است. در یک مطالعه از ۱۱۶ کودک مبتلا به ADHD مشخص شد  ۹۵٪ از این کودکان دچار کمبود منیزیم هستند. در یک مطالعه جداگانه، ۷۵ کودک مبتلا به بیش فعالی که با کمبود منیزیم نیز درگیر بودند علاوه بر درمان های استاندارد، منیزیم نیز دریافت کردند. در طی ۶ ماه  رفتار این کودکان به طور قابل توجهی بهبود یافت این در حالی است که گروه کنترل در این مطالعه رفتار بدتری نشان دادند.

ویتامین B6

سطوح کافی از ویتامین B6 (پیریدوکسین) برای رشد طبیعی مغز لازم و برای سنتز مواد شیمیایی اساسی مغز شامل سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین ضروری است. یک مطالعه مقدماتی نشان داد که پیریدوکسین کمی موثرتر از متیل فنیدات در بهبود رفتار در میان کودکان بیش فعال بود.

آهن

فقر آهن در کودکان و نوجوانان شایع است، به ویژه در گروه هایی که از نظر اجتماعی و اقتصادی پایین تر هستند. سطوح طبیعی آهن در خون برای عملکرد بهینه مغز لازم است. علائم کمبود آهن عبارتند از کاهش دامنه توجه، تحریک پذیری، کاهش فعالیت های داوطلبانه و پاسخ اجتماعی است.

روی

روی فعالیت انتقال دهنده های عصبی، اسیدهای چرب و ملاتونین، که همه آنها به biolog رفتار مربوط هستند را تنظیم می کند. دو مطالعه نشان داد که در خون کودکان مبتلا به ADHD عنصر روی به طور قابل توجهی پایین تر از کودکان طبیعی است.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب نقش کلیدی را در عملکرد طبیعی مغز بازی می کنند. از آنجا که بدن می تواند اسیدهای چرب ضروری (EFA) را سنتز کنند، آنها باید در رژیم غذایی استفاده شوند. دو نوع عمده از اسیدهای چرب وجود دارد: اسیدهای چرب امگا ۳ (که در ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، ماهی هالیبوت و شاه ماهی وجود دارد) و اسیدهای چرب امگا ۶ (که در روغن های پخت و پز  مانند روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن ذرت، و روغن سویا یافت می شود)

اسیدهای چرب امگا ۳ به شدت در تمرکز مغز، عملکرد شناختی و رفتاری موثر است. این ماده آنزیم های خاص EFA ها (مانند آلفا لینولنیک اسید ) را به دیگر مواد اسیدهای چرب با زنجیره بلند غیراشباع از جمله ایکوزاپنتانوئیک اسید تبدیل می کند و همچنین برای عملکرد طبیعی مغز ضروری هستند.

برخی از محققان معتقدند که افراد مبتلا به ADHD ممکن است در تبدیل EFA ها به PUFA ها مشکل داشت باشند و ممکن است دچار کمبود در هر دو این مواد باشند. در مطالعات اخیر، محققان یافته های زیر را در پسران بیش فعال، نسبت به پسران هم سن و سال که بیش فعال نبودند، گزارش دادند:

  • این کودکان سطوح پایین تر PUFA ها و اسیدهای چرب امگا ۳ در خون را داشتند
  • آلرژی بیشتر و سایر مشکلات بهداشتی مرتبط با کمبود EFA را تجربه کرده اند
  • این کودکان کمتر با شیر مادر که حاوی PUFA ها است تغذیه کرده اند

مطالعه دیگری نشان داد که پسران با سطوح پایین تر از اسیدهای چرب امگا ۳ مشکلات رفتاری (مانند بداخلاقی و اختلالات خواب) و یادگیری بیشتری را نسبت به پسران با سطح نرمال امگا ۳ اسید چرب در خون تجربه کرده اند.

درمان های طبیعی بیش فعالی
درمان های طبیعی بیش فعالی

ماساژ و درمان های طبیعی

تکنیک های تمدد اعصاب و ماساژ به منظور کاهش سطح اضطراب در کودکان و نوجوانان با انواع بیماریهای روانی موثر است.

تکنیک های ذهنی

تکنیک های ذهنی مانند هیپنوتیزم و بیوفیدبک به خصوص برای کودکان و نوجوانان مناسب است. کودکان پیشنهاد هیپنوتیزم را به سادگی قبول می کنند از طریق این روش، کودکان مهارت های مقابله با مشکل خود را فرا خواهند گرفت. این درمان اجازه می دهد کودکان یک حس کنترل و تسلط به دست آورد، اعتماد به نفسش افزایش، و استرس او کاهش یابد.

ملاحظات دیگر – بارداری

برای جلوگیری از ADHD در کودکان متولد نشده خود، زنان باردار باید از مراقبت های پزشکی با کیفیت بالا بهره مند شوند به عنوان مثال از کشیدن سیگار و مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنند و از قرار گرفتن در معرض مواد سمی از جمله سرب دوری کنند.