درمان های فوری سوختگی زبان

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد. بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد. در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکه سوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است.

سوختن زبان اکثرا پس از خوردن پیتزا و غذاهای این چنینی که با پنیر داغ تهیه می شوند و یا خوردن نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ، قهوه و چای اتفاق می افتد. بسیاری از دندانپزشکان می گویند که سوختگی بر روی زبان، کام و لثه به دلیل گرم کردن غذا و نوشیدنی در مایکروویو، شایع تر است. مایکروویو باعث می شود تا غذاهای به صورت یکنواخت گرم نشوند به همین دلیل گاهی نقطه ای از غذا داغ شده و باعث سوختگی زبان و دهان می شود.

همزمان با عوامل خطری بسیاری که موجب سوختگی زبان می شوند، درمان های خانگی و طبیعی نیز وجود دارند که باعث بهبود سریع جای سوختگی خواهد شد. این درمان ها علاوه بر التیام درد و ناراحتی ناشی از سوختگی می توانند از آسیب بیشتر به بافت های زبان و دهان جلوگیری کنند. با ما در ادامه همراه باشید تا با این درمان ها بیشتر آشنا شوید.

بهترین درمان های طبیعی برای سوختگی زبان

زبان عضو حساسی در بدن است. به همین خاطر لازم است به محض وارد شدن آسیب به آن، در پی درمان باشید. علاوه بر این شما نمی توانید هر نوع درمانی را برای سوختگی زبان به کار ببرید. زیرا خطر بلع وجود دارد و استفاده از مواد شیمایی یا غیر خوراکی ممکن است باعث ایجاد آسیب بیشتر شود. درمان های که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، علاوه بر بی خطر بودن می توانند سوختگی را در بافت های دیگر دهان مانند گونه و لثه ها درمان کنند.

مالیدن چیزی سرد به زبان

استفاده از چیزی سرد بر روی سوختگی زبان یکی از اولین راه ها برای رهایی فوری از درد اولیه ناشی از مواد غذایی گرم و یا نوشیدنی است.

انجمن The British Burn Association توصیه می کند که برای درمان سوختگی زبان از آب سرد استفاده کنید. این کار باعث می شود التهاب کاهش یافته و از آسیب بیشتر جلوگیری شود. به محض این که زبان خود را می سوزانید، زبانتان را برای چند دقیقه در معرض آب سرد قرار دهید. اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست چند جرعه آب سرد را در دهان خود ریخته و تا زمانی که گرم شود آن را در دهان نگه دارید. سپس جرعه دیگری از آب سرد را وارد دهان کنید. تکرار این روند اغلب برای کاهش درد و ناراحتی در دهان و زبان موثر است.

غرغره آب نمک

گرداندن آب نمک در دهان نیز  یکی دیگر از راه های طبیعی درمان سوختگی زبان و دهان است. نمک یک عامل ضد باکتری است که می تواند به جلوگیری از عفونت، پس از سوختگی در دهان و اطراف بافت های آسیب دیده بر روی زبان کمک کند. گر چه استفاده از آب سرد در محلول آب نمک می تواند درد ناشی از سوختگی را کم کند اما برخی از منابع نیز اعلام کرده اند که آب ولرم و نمک قادر هستند از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنند.

یک مطالعه در مجله Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery منتشر شد که بیان می کند، آب سرد برای درمان مفید است. با این حال، استفاده از آب گرم بر روی منطقه سوخته پوست، موفقیت بهتری در درمان سوختگی داشته است. محققان در این تحقیق اعلام کرده اند که درمان با آب گرم برای سوختگی، پیشرفت سوختگی را به تاخیر انداخته و مانع آسیب بیشتر بافت می شود. برای استفاده از این روش و جلوگیری از ایجاد تاول در دهان، نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. سپس جرعه جرعه آن را درون دهان ریخته و ۳۰ ثانیه آن را در دهان نگه دارید. این کار ار چند با در روز تا بهبود کامل انجام دهید.

عسل

عسل درمان خانگی بسیار عالی برای تمام انواع سوختگی، به خصوص برای درمان سوختگی زبان است. عسل دارای خواص ضد باکتری است که می تواند از شیوع باکتری هایی که ممکن است پوست را آلوده کنند، جلوگیری کند. عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی عمل می کند و به همین دلیل در کاهش تورم و درد موثر است. استفاده از عسل بر روی پوست سوخته کمک می کند درمان سریعتر انجام شود.

مجله Annals of Burns and Fire Disasters شواهد زیادی برای استفاده از عسل برای درمان سوختگی منتشر کرده است. گزارش ها نشان می دهد که عسل پراکسید هیدروژن تولید می کند به همین دلیل به روند التیام سرعت می بخشد. فعالیت ضد میکروبی آن نیز به سرعت میکروب هایی که می توانند باعث عفونت شوند را خنثی می کند. اثر دارویی عسل در زخم های سوختگی حتی از آنتی بیوتیک های مقاوم در برابر باکتری ها موثرتر است.

بر اسای اعلام مجله Wound، بهترین نوع عسل برای درمان سوختگی عسل MANUKA است. دلیل این موضوع این است که این نوع عسل، حاوی یک ترکیب متیل است، که در دیگر عسل های طبیعی یافت نمی شود. این ترکیب یک عامل قدرتمند ضد باکتری است که به ویژه در بهبود زخم سوختگی مفید است. یکی از دلایل این که پزشکان معتقدند که عسل خواص دارویی زیادی دارد این است که فعالیت های زیستی عسل حتی با رقیق شدن نیز کم نخواهد شد. این باعث می شود با وجود بزاق در دهان که موجب رقیق شدن عسل می شود، هنوز هم عسل، درمان طبیعی (و خوشمزه) بسیار عالی برای سوختگی زبان می باشد.

برای استفاده از عسل برای کاهش احساس سوزش در زبان، یک قاشق مرباخوری عسل را در دهان خود بریزید. تا جایی که می توانید اجازه دهید عسل بر روی زبان باقی بماند. سپس آن را ببلعید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که زبانتان خوب شود.

درمان های فوری سوختگی زبان
درمان های فوری سوختگی زبان

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان شگفت انگیز برای درمان سوختگی است. ژل آلوئه ورا معمولا برای درمان سوختگی به صورت موضعی استفاده می شود. یک مطالعه که در مجله Burns منتشر شده نشان می دهد که هنگامی که آلوئه ورا برای سوختگی پوست استفاده می شود، زخم حاصله تقریبا ۹ روز زودتر از زمان معمول التیام می یابد. محققان نتیجه گرفتند که آلوئه ورا یک درمان موثر در التیام زخم سوختگی درجه دوم است. تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که از ژل خود گیاه استفاده کنید. ژل های آماده ممکن است حاوی مواد شیمایی بوده و در صورت بلع برای بدن مضر باشند. این نوع از محصولات بیشتر برای استعمال خارجی مناسب هستند. برای این منظور کافی است مقداری از ژل داخل گیاه را با گوش پاک کن بر روی محل سوختگی زبان بمالید.

اگر مزه ژل را دوست ندارید می توانید ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. سپس محلول را مانند محلول آب نمک جرعه جرعه در دهان ریخته و آن را ۳۰ ثانیه در دهان نگه دارید. سپس آن را تف کنید. این درمان را تا بهبود کامل ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.

ماست

یک راه بسیار ساده برای خنک کردن زبان سوخته، خوردن یک قاشق مربا خوری ماست ساده است. این کار کمک خواهد کرد که گرما از زبان سوخته دور شده و احساس درد، کمتر شود. استفاده از ماست یونانی و چکیده به دلیل این که قوام بیشتری دارند در درمان موثر هستند. برای درمان چند بار در روز یک قاشق مرباخوری ماست را در دهان گذاشته و چند دقیقه آن را در همان حالت نگه دارید. سپس آن را قورت دهید.

برای جلوگیری از سوزش بیشتر زبان چه کنیم؟

زخم حاصل از سوختگی زبان مانند هر زخم دیگری نیاز به مراقبت دارد. بافت و پوشش روی زبان حساس است و می تواند با خوردن غذاها یا نوشیدنی های خاص حساسیت بیشتری پیدا کند. بنابراین از خوردن هر نوع غذای داغ و ادویه دار تا زمان بهبود کامل اجتناب کنید. همچنین برای کمک به سرعت بهبود سوختگی زبان راهنمایی های مفید زیر را پیگیری کنید:

  • از خوردن غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی و مرکبات اجتناب کنید.
  • از مواد غذایی و نوشیدنی که گرم هستند کمتر استفاده کنید. به یاد داشته باشید، که زبان در روند بهبود نیز به غذاهای داغ حساس است.
  • غذاهای نوک تیز و یا ترد مثل چیپس سیب زمینی و یا آجیل مصرف نکنید.
  • غذاهای ادویه دار یا حاوی طعم دهنده های قوی زبان شما را بیشتر تحریک می کند. پس آن ها را نیز تا زمان بهبود زخم کنار بگذارید.