بهترین روش های درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک مشکل گوارشی نسبتا رایج در میان بسیاری از افراد است. بر اساس برآوردهای از هر ۵ نفر در آمریکا ۱ نفر به این بیماری مبتلا است. این نسبت در انگلستان ۱ در ۱۰ است. سندرم روده تحریک پذیر بیماری است که خود را با درد شکم، احساس ناراحتی، نفخ، و تغییر عادات روده (اسهال یا یبوست مکرر) نشان می دهد. در ادامه این مقاله مجله پیام سلامت به معرفی بهترین روش های درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر خواهیم پرداخت.

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر ناشناخته است. اما رایج ترین نظریه ای که در مورد علت این بیماری وجود دارد این است که، سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال در تعامل میان مغز و دستگاه گوارش است. اگر چه ممکن است اختلال در باکتری های روده و یا سیستم ایمنی بدن نیز چنین حالتی را ایجاد کند. درست است که هیچ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. اما برای از بین بردن علائم این بیماری، روش های زیادی، مانند تغذیه درمانی، کاهش استرس و روش های گیاهی وجود دارد.

IBS به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. احساس درد مزمن و خستگی از جمله مهترین تغییراتی است که در زندگی افراد مبتلا ایجاد می شود. پراکندگی عوارض ناشی از این بیماری بسیار گسترده است. به طوری که برخی از بیماران مبتلا به IBS دچار افسردگی هم می شوند. ما پیشنهاد ویژه ای برای مبتلایان به این بیماری داریم. این افراد می توانند در کنار درمان اصلی خود، از روش های درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر که در ادامه ذکر می کنیم استفاده کنند.

درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

نعنا

برخی از شواهد علمی نشان می دهد که نعنا ممکن است علائم IBS را بهبود دهد. نعنا برای آرام کردن عضلات روده بزرگ که می تواند مسئول اسهال و درد شکم در افراد مبتلا به IBS باشد، کاربرد دارد. نعنا همچنین دارای خواص ضد اسپاسم است. بنابراین درد روده و نفخ نیز به این ترتیب درمان می شود. شما می توانید از چای نعنا بعد از صرف شام استفاده کرده یا از قرص های نعنا در طول روز مصرف کنید.

نارون قرمز

اعتقاد بر این است گیاه نارون قرمز برای آرام کردن روده و پوشش آستر تحریک شدن آن مفید است. این گیاه برای جلوگیری از این سندرم نیز مفید است. نارون قرمز را می توانید به شکل قرص و پودر مکمل از داروخانه ها تهیه کنید.

آلوئه ورا

تصور می شود که اثر ضد التهابی آلوئه ورا می تواند به کاهش درد مرتبط با IBS کمک کند. این گیاه موجب کاهش التهاب در دیواره روده می شود. مصرف ژل و کپسول حاوی این گیاه برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید است. البته استفاده از ژل آلوئه ورا را به صورت خوراکی جهت درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی کنیم. اگر دیابت، نارسایی کلیه و یا بیماری تیروئید دارید نیز باید از این گیاه تحت نظر پزشک استفاده کنید. اسهال و درد شکمی نیز از عوارض مهم استفاده از ژل آلوئه ورا به صورت خوراکی است.

شیرین بیان

شیرین بیان که اغلب برای خواص ضد التهابی اش استفاده می شود نیز به عنوان یکی از روش های درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر به کار گرفته می شود. این گیاه شامل ترکیبی است که می تواند دیواره تحریک شده روده را بهبود دهد.

مکمل ها

گاهی اوقات مکمل هایی مانند روغن گل مغربی، روغن گل گاوزبان، روغن ماهی، فیبر یا پروبیوتیک ها برای از بین بردن سندرم روده تحریک پذیر موثر هستند. پزشکان معتقدند که مکمل های روغنی باعث آرام کردن روده شده و پروبیوتیک های تعادل خوبی در باکتری های موجود در دستگاه گوارش ایجاد می کنند.

تغذیه

آیا برای درمان علائم این سندرم، غذاهای خاصی وجود دارد که باید از آن ها اجتناب کرد؟ بله. برای جلوگیری از علائم شدید از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • مواد غذایی چرب
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای تند
  • الکل
  • قند
  • مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه و چای

برای جلوگیری از تولید گاز نیز باید از مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  • لوبیا
  • کلم
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • گل کلم
  • نخود فرنگی
  • پیاز
  • محصولات لبنی حاوی لاکتوز

هیچ رژیم غذایی واحدی برای تمام افراد مبتلا وجود ندارد. اما گاهی به آن ها توصیه می شود وعده های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز را جایگزین وعده های غذایی حجیم کنند. اما آن چه که در مورد نقش تغذیه در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر مهم است، شناسایی و اجتناب از غذاهایی است که بدن شما را تحریک می کنند.