در مورد بیماری های مقاربتی در مردان

بیش از ۲۰ نوع بیماری منتقله از طریق رابطه جنسی (STDs) وجود دارد. باکتری ها، انگل ها و ویروس ها علل معمول این بیماری ها هستند. هر کسی می تواند STD را دریافت کند، اما برخی از مردان و زنان بیشتر به این بیماری ها مبتلا می شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به حقایق مهمی در مورد بیماری های مقاربتی در مردان اشاره می کنیم.

نکات مهم در مورد بیماری های مقاربتی در مردان

علائم STD اغلب در مردان شدیدتر است

نشانه های STD همیشه آشکار نیستند. همچنین برخی از موارد این بیماری ها دارای علائم هشدار دهنده نمی باشند. با این حال، مردان نسبت به زنان شانس بیشتری دارند که نشانه های مشخصی از STD را بروز دهند.

زخم های ناشی از STD ها مانند هرپس و سیفلیس بر روی آلت تناسلی مردان ایجاد می شوند. این علامت، نشانه ای است که باعث می شود آنها متوجه بیماری خود شوند. دیگر STD ها، مانند گونوره، باعث ایجاد علائم هشدار دهنده مانند موارد زیر می شوند:

  • سوزش در زمان ادرار کردن
  • دردو تورم بیضه ها
  • ترشح سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی

هرگز این نشانه ها را نادیده نگیرید. گرچه نادر است، اما گونوره می تواند به یک بیماری دردناک منجر شود که بر لوله های متصل به بیضه تاثیر می گذارد. این بیماری باعث ناباروری می شود. همچنین لازم است بدانید که داشتن STD درمان نشده مثل گونوره می تواند خطر ابتلا به ویروس HIV را افزایش دهد. این ویروس ویروسی است که باعث ایدز می شود.

مردانی که با همجنسان خود رابطه دارند در معرض خطر ابتلا به STD هستند

بیش از نیمی از همه عفونت های HIV در میان مردانی رخ می دهد که با همجنسان خود رابطه جنسی دارند. شانس ابتلا به سیفلیس نیز در این مردان بالا است. دلایل بالا بودن خطر در این مردان به شرح زیر است:

  • داشتن رابطه جنسی مقعدی خطر ابتلا به STD را افزایش می دهد.
  • افزایش نرخ STD در میان مردانی که رابطه جنسی با مردان دیگر دارند، شانس آلوده شدن دیگر مردان را افزایش می دهد.
  • نگرانی های اجتماعی و ترس از تبعیض می تواند از مراجعه این مردان به پزشک جلوگیری کند.

مردان همجنس باز باید یک بار در سال آزمایش HIV انجام دهند. آزمایش ها زیر نیز برای این مردان توصیه می شود:

  • کلامیدیا و گونوره بر روی رکتوم، آلت تناسلی و گلو
  • هپاتیت B و C
  • تبخال تناسلی
  • سیفلیس

همچنین انجام واکسیناسیون علیه هپاتیت A و هپاتیت B نیز برای این مردان بسیار مهم است.

در مورد بیماری های مقاربتی در مردان
در مورد بیماری های مقاربتی در مردان

HPV می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد

بسیاری از افراد می دانند که HPV، ویروس پاپیلوم انسان، می تواند در زنان به سرطان دهانه رحم منجر شود. این ویروس همچنین می تواند سرطان را در مردان ایجاد کند.

HPV شایع ترین STD است. این عفونت ویروسی می تواند از طریق رابطه جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی گسترش یابد. شما می توانید آن را در طول تماس نزدیک پوست به پوست در طول فعالیت جنسی دریافت کنید. HPV حتی اگر شریک زندگی تان علائم قابل مشاهده ای از STD نداشته باشد، باز هم قابل انتقال است. تقریبا همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در برخی موارد به ویروس HPV مبتلا می شوند. در اکثر افراد، این ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی به صورت خود به خود از بین می رود. اما برای برخی از افراد این چنین نیست. پزشکان هنوز نمی دانند چرا HPV در برخی از افراد منجر به بیماری می شود و در برخی از افراد نه.

عفونت های HPV که خودشان به خودی خود از بین نمی روند، می توانند موجب ایجاد زگیل های تناسلی شوند. برای مردان، زگیل های تناسلی معمولا در ناحیه اطراف آلت تناسلی یا مقعد ظاهر می شوند. آنها می توانند در اندازه های مختلف و اشکال متفاوت ظاهر شوند و یا برجسته و صاف باشند. بعضی از آنها مانند گل کلم هستند. این زگیل ها ممکن است حتی رشد کنند.

HPV و سرطان در مردان

عفونت HPV خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. مردان مبتلا به HPV بیشتر احتمال دارد که سرطان آلت تناسلی و مقعد را تجربه کنند. HPV همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو شود. این سرطان می تواند سال ها پس از قرار گرفتن بدن در معرض HPV ایجاد شود.

بنابراین به مردان توصیه می کنیم که به محض مشاهده هر گونه توده بافتی مشکوک در آلت تناسلی یا اطراف آن به پزشک مراجعه کنند. آنها همچنین باید بررسی شود که آیا در هر دهان یا گلو دارای توده های جدید یا برجستگی هستند یا خیر؟

برای HPV واکسن وجود دارد. اکثر مردان می توانند این واکسن را تا سن ۲۶ سالگی دریافت کنند.

ختنه کردن باعث کاهش خطر ابتلا به STD ها می شود

نکته جالب دیگری که باید در مورد بیماری های مقاربتی در مردان بدانید این است که ختنه کردن خطر ابتلا به HIV در طول رابطه مستقیم جنسی را حدود ۶۰٪ کاهش می دهد. ختنه کردن  در برابر برخی از STD ها از بدن محافظت می کند. این STD ها شامل تبخال و HPV می شود.

رابطه جنسی با کاندوم ۱۰۰٪ ایمن نیست

تنها راه محافظت کامل از بدن در برابر STD ها، نداشتن رابطه جنسی نیست. استفاده از کاندوم خطر ابتلا به STD را کاهش می دهد، اما به طور ذاتی فعالیت جنسی به طور کامل بدون خطر نیست. البته مهم است که از کاندوم به درستی استفاده کنید تا از گسترش STD ها جلوگیری شود. در ادامه به نکات ایمنی در مورد بیماری های مقاربتی در مردان اشاره می کنیم:

  • هر بار که رابطه جنسی داشتید، از یک کاندوم جدید استفاده کنید.
  • کاندوم لاتکسی بهتر نوع کاندوم است. این کاندوم ها می توانند در برابر حتی کوچکترین میکروب هایی که باعث STD ها می شوند از بدن محافظت کنند.
  • قبل از اینکه تماس جنسی با شخص دیگری داشته باشید، از کاندوم استفاده کنید.
  • از مصرف روان کننده های روغنی در طول رابطه جنسی اجتناب کنید. این روان کننده ها شامل ژل و لوسیون بدن هستند. این روان کننده ها می توانند لاتکس را نازک کنند و باعث پارگی آن ها شود.

گام های دیگری نیز وجود دارد که مردان می تواند برای جلوگیری از گسترش STDs از آن ها استفاده کنند

در مورد بیماری های مقاربتی در مردان
در مورد بیماری های مقاربتی در مردان

اگر در مورد بیماری های مقاربتی در مردان نگران هستید می توانید نکات ایمنی زیر را نیز رعایت کنید:

  • تا زمانی که شخص مقابل را نشناخته اید و از سلامت او مطمئن نشدید، با او رابطه جنسی برقرار نکنید.
  • به طور آشکار و صادقانه با شریک زندگی خود صحبت کنید و قبل از داشتن رابطه جنسی از او بخواهید که تست STDs را انجام دهد.
  • قبل و یا در طول فعالیت جنسی از نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر خودداری کنید. این فعالیت ها می توانند قضاوت شما را تحت تاثیر قرار دهند. در این شرایط احتمالا بیشتر درگیر رفتارهای خطرناکی مانند داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم می شوید.
  • تعداد شرکای جنسی که دارید را محدود کنید. شانس ابتلا به STD ها در صورت داشتن رابطه جنسی با یک فرد که تنها با شما رابطه جنسی دارد، پایین تر است.