دستگاه Cefaly

سردرد میگرنی یک نوع سردرد شدید است که تقریبا سی و شش میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. The American Migraine Foundation تخمین می زند که در هر چهار خانواده آمریکایی حداقل یک عضو مبتلا به میگرن وجود دارد.

علاوه بر این، بار مالی سردردهای میگرنی بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال است. سردرد میگرنی می تواند ناتوان کننده و اغلب به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر می گذارد.

هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد؛ و درمان های جاری فقط برای کاهش تناوب و شدت سردرد استفاده می شود و بیماران را قادر می سازد تا به عملکرد نرمال بازگردند.

داروهای موجود برای درمان سردردهای میگرنی عبارتند از:

داروهای ضد درد

  • استامینوفن (Tylenol)
  • استامینوفن / آسپرین / کافئین (Excedrin Migraine)

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS)

  • آسپرین، ایبوپروفن (Motrin)
  • ناپروکسن سدیم (Aleve, Anaprox)
  • دیکلوفناک (Voltaren)

داروهای ارگوت

  • ارگوتامین تارترات (قرص های خوراکی، قرص های زیر زبانی و شیاف رکتال)
  • دی هیدروارگوتامین (تزریق، اسپری بینی)
  • تریپتان ها (آگونیست های سروتونین)
  • سوماتریپتان (Imitrex, Zecuity)
  • زولمی تریپتان (Zomig, Zomig-ZMT)
  • ناراتریپتان (Amerge)
  • ریزاتریپتان (Maxalt, Maxalt-MLT)
  • آلموتریپتان (Axert)، فرواتریپتان (Frova)
  • اِل تریپتان (Relpax)

درمان های میگرنی به شکل قرص های خوراکی، قرص های زیر زبانی، شیاف های رکتال، تزریق و اسپری بینی استفاده می شوند. اخیرا یک پچ و یک دستگاه پزشکی برای کنترل سردردهای میگرنی تایید شده اند.

اولین پچ (برچسب) برای درمان سردردهای میگرنی تایید شده است.

Zecuity (سیستم رها سازی حرارتی transdermal (روش انتقال دارو از راه پوست) سوماتریپتان از طریق یونتوفورز(جریان پایین الکتریکی)) اولین پچی است که برای درمان سردرد میگرنی با یا بدون بو در بزرگسالان تایید شده است. سازمان غذا و دارو در ماه ژانویه ۲۰۱۳ آن را تایید کرد.

پچ های Zecuity، سوماتریپتان (Imitrex) را که از داروهای رایج مورد استفاده است، از طریق یک سیستم رها سازی حرارتی که جذب دارو را از طریق پوست ممکن می سازد، انجام می دهد، وارد بدن می کنند.

هر پچ با استفاده از یک جریان الکتریکی پایین (یونتوفورز) ۶٫۵ میلی گرم دارو را به مدت بیش از چهار ساعت، وارد بدن می کند. این پچ توسط دو باتری شارژ می شود و کار می کند و از یک تراشه کامپیوتری استفاده می کند. بیماران ممکن است در ۲۴ ساعت از دو پچ استفاده کنند و دومین پچ نباید زودتر از ۲ ساعت پس از فعال شدن پچ اول استفاده شود.

پچ های Zecuity را می توان بر روی بازو یا ران استفاده کرد. طول پچ ها حدود ۸ اینچ و عرض آنها ۴ اینچ می باشد و تنها بر روی پوست صاف و نواحی بدون مو استفاده می شوند. با فشار دادن یک دکمه برای روشن کردن دستگاه، پچ در عرض ۱۵ دقیقه فعال می شود.

چراغ قرمز نشان می دهد که پچ روشن است و در حال تحویل دارو می باشد. هنگامی که دوز کامل می شود، چراغ قرمز خاموش می شود و بیماران پس از آن می توانند پچ را جدا کنند و دور بیندازند. با توجه به قوانین ایالتی و محلی، پچ های استفاده شده باید بسته بندی شوند و از بین بروند، زیرا آنها حاوی دی اکسید لیتیوم منگنز می باشند.

داده های اثربخشی Zecuity

اثربخشی Zecuity برای درمان سردردهای میگرنی حاد در یک مطالعه تصادفی، دو سو کور و کنترل شده مشاهده شد.

بیمارانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، با Zecuity یا پچ پلاسبو (دارونما) تحت درمان قرار گرفتند و از هیچ دارویی استفاده نکردند.. نتیجه پایانی اولیه مطالعه، تسکین درد سردرد ۲ ساعت پس از فعال سازی پچ بود.

۲ ساعت پس از فعال شدن پچ ۱۸٪ از بیماران تحت درمان با Zecuity هیچ سردردی گزارش نکردند، این میزان در بیماران تحت درمان با دارونما ۹٪ بود. علاوه بر این، در ۵۳٪ از مصرف کنندگان Zecuity پس از ۲ ساعت فعال شدن پچ تسکین سردرد مشاهده شد.

این میزان در بیماران تحت درمان با دارونما ۲۹٪ بود. استفاده از پچ های Zecuity هم چنین به طور قابل توجهی با تسکین بهتر تهوع و حساسیت به نور (فتوفوبیا) و صدا (فونوفوبیا) در ۲ ساعت پس از فعال سازی پچ، همراه بود.

۸۴٪ از مصرف کنندگان Zecuity در مقایسه با ۶۳٪ از مصرف کنندگان پلاسبو در ۲ ساعت پس از فعال سازی دچار تهوع شدند، ۵۱٪ از مصرف کنندگان Zecuity و ۳۶٪ مصرف کنندگان پلاسبو هیچ گونه عکس العمل فتوفوبیا را در ۲ ساعت گزارش نکردند و در ۵۵٪ از بیماران تحت درمان با Zecuity و ۳۹٪ از بیماران تحت درمان با پلاسبو، هیچ نوع فونوفوبیا در ۲ ساعت گزارش نشد.

عوارض جانبی و منع مصرف

شایع ترین عوارض جانبی، درد در ناحیه استفاده از پچ، خارش، گرما، ناراحتی، تحریک و رنگ پریدگی بود.

دو درصد از مصرف کنندگان Zecuity حساسیت به تریپتان را گزارش کردند، این میزان در گروه کنترل صفر درصد بود. علائم حساسیت به تریپتان شامل تنگی قفسه سینه، فشار، یا درد در قفسه سینه، گردن یا گلو بود.

همانند دیگر تریپتان ها، Zecuity نباید در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD)، بیماری عروق محیطی، بیماری ایسکمیک روده، فشار خون بالای کنترل نشده، سابقه سکته مغزی، حمله ایسکمیک گذرا (TIA)، سابقه بیماری قلبی ایسکمیک، استفاده از مهار کننده های مونوآمین اکسیداز در عرض ۲ هفته، یا استفاده اخیر از تریپتان یا ارگوت دیگری (در عرض ۲۴ ساعت)، استفاده شود.

استفاده در دوران بارداری و شیردهی

رده بارداری Zecuity، رده C است و تنها زمانی در بارداری باید مورد استفاده قرار گیرد که مزایای بالقوه استفاده از آن بیش از خطر بالقوه برای جنین باشد. مشخص نیست که آیا Zecuity به شیر مادر وارد می شود و یا نه، استفاده از Zecuity در مادران شیرده باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

Cefaly دستگاه پزشکی که می تواند از سردردهای میگرنی جلوگیری کند

با توجه به ماهیت مزمن و مکرر سردردهای میگرنی، بسیاری از افراد مبتلا به میگرن از درمان های پیشگیرانه استفاده می کنند.جامعه سردرد آمریکا وآکادمی نورولوژی میگرن، داروهای زیر را برای کاهش تعداد و شدت سردردهای میگرنی توصیه می کنند:

  • دیوال پروکس سدیم
  • سدیم والپروات
  • توپیرامات (Topamax)
  • متوپرولول (Toprol، Toprol XL)
  • پروپرانولول (Inderal)
  • تیمولول (Blocadren)

سایر راهکارهای پیشگیری عبارتند از اجتناب از محرک های میگرن، درمان فیزیکی و رفتار درمانی.

اما جدیدترین گزینه پیشگیری Cefaly است؛ که اولین دستگاه پزشکی پیشگیری از میگرن می باشد. Cefaly توسط سازمان غذا و دارو آمریکا در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۴ برای پیشگیری از سردرد میگرنی در بزرگسالان ۱۸ ساله و بالاتر تصویب شد.

Cefaly یک دستگاه کوچک قابل شارژ با باتری، قابل حمل، بدون دارو است که جریان الکتریکی را به پوست (تحریک عصبی پوستی یا TENS) و بافت زیرین اعمال می کند و به نظر می رسد که با تحریک شاخه های عصب تری ژمینال آستانه میگرن را افزایش می دهد.

Cefaly روی پیشانی و بالای گوش ها قرار می گیرد. Cefaly می تواند تا حداکثر ۲۰ دقیقه در هر روز استفاده شود و در آمریکا تنها با تجویز پزشک مجوز استفاده دارد.

نتیجه گیری

سردردهای میگرنی به طور رایج رخ می دهند و زندگی میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. بدون درمان شناخته شده، راهکار فعلی این است که بیماران با سردرد سریع و پایدار با استفاده از داروهای خنثی تسکین پیدا کنند و با درمان پیشگیرانه دفعات و شدت سردردهای آینده کاهش پیدا کند.

داروهای متعددی با دوزهای مختلف برای درمان و پیشگیری از سردردهای میگرنی وجود دارند؛ که Zecuity و Cefaly گزینه های جدیدی برای درمان یا پیشگیری از سردردها هستند.

Zecuity یک داروی جدید اضافه شده به مجموعه داروهایی است که برای تسکین سردرد میگرنی هنگامی که بیمار مبتلا به سردرد می شود، استفاده می شود. پچ های Zecuity یک گزینه جایگزین تحویل سوماتریپتان برای بیمارانی که ممکن است این پچ ها را به تزریق، قرص های خوراکی یا اسپری بینی ترجیح دهند، فراهم می کند.

از طرف دیگر، Cefaly یک گزینه جدید فاقد دارو برای بیماران علاقمند به درمان های پیشگیرانه است. بیماران باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند تا بتوانند مناسب ترین گزینه درمانی برای خود را انتخاب کنند.