چند بار دفع ادرار در شب عادی است؟

آیا احساس نیازتان به دفع ادرار در شب بیش از حد معمول است؟ آیا دفع زیاد ادرار در طول شبانه روز نشانه خطرناکی است؟ اولین نکته که باید در مورد پاسخ این سوالات بدانید این است که فراوانی ادرار کردن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، اگر دفع ادرار در شب خیلی مکرر باشد، می تواند زندگی شبانه روزی شما را مختل کند. این موضوع باعث می شود که خواب شبانه دچار اختلال شده و مشکلات خواب توانایی شما را در تمام طول روز برای انجام فعالیت های روزمره کاهش دهد. این چرخه به راحتی می تواند تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا بیشتر در مورد تعداد دفعات طبیعی دفع ادرار در شب و علائم، علل و روش های درمان دفع بیش از حد ادرار در طول شبانه روز اطلاع کسب کنید.

چند بار دفع ادرار در شب طبیعی است؟

اکثر افراد در طول ۲۴ ساعت شبانه روز حدود ۶ تا ۷ بار دفع ادرار دارند. با این حال، دفع بین ۴ تا ۱۰ بار در طی ۲۴ ساعت برای یک فرد سالم قابل پذیرش می باشد. این به این معنی است که به طور متوسط ​​شما باید هر ۴ ساعت یک بار ادرار کنید. البته تعداد دفعات دفع ادرار در طول شبانه روز بر اساس میزان مایعات مصرفی تان متفاوت است.

بیدار شدن از خواب یک بار یا دو بار در شب، برای دفع ادرار طبیعی است. با این حال، اگر بیش از دو بار در شب به دستشویی می روید، یعنی مشکلی در بدن شما وجود دارد.

به طور معمول، شما باید بتوانید حدود ۶ تا ۸ ساعت خواب بدون وقفه داشته باشید. با این حال، نیاز بیش از حد برای دفع ادرار در شب می تواند مانع از لذت بردن از استراحت شبانه شود. این وضعیت به عنوان نوکتوریا شناخته می شود. در زیر ما به علائم، علل و گزینه درمان این بیماری اشاره کرده ایم.

علائم و نشانه های دفع بیش از حد ادرار در شب

نوکتوریا در بین بزرگسالان رایج است. اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. اکثر افراد تنها یک یا دو بار در شب برای دفع ادرار بیدار می شوند. اما کسانی که به توکتوریا مبتلا هستند، ممکن است بین ۵ یا ۶ بار در شب نیاز به دفع ادرار داشته باشند. این تمام علائم مربوط به نوکتوریا نیست. با وجود این اختلال در بدن ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید.

  • تولید بیش از ۲ لیتر ادرار در روز
  • تولید ادرار بیش از حد توسط مثانه در طول شب که بدنتان قادر به تحمل آن نیست
  • بی خوابی و اختلال در خواب به دلیل بیدار شدن در طول فرآیند خواب برای دفع ادرار
  • ترکیبی از ظرفیت کم مثانه و ادرار مکرر شبانه

علل نوکتوریا

آپنه خواب

نیمی از افرادی که آپنه خواب را تجربه می کنند، دارای نوکتوریا نیز هستند. دلیل این موضوع این است که وقتی شما تلاش شدیدی برای نفس کشیدن در طول شب انجام می دهید، عضلات قلب کشیده می شوند. در نتیجه، یک هورمون آزاد می شود که باعث افزایش تولید ادرار می شود.

چند بار دفع ادرار در شب عادی است؟
چند بار دفع ادرار در شب عادی است؟

دیابت

سطح بالای گلوکز در کلیه های شما در طول شب باعث افزایش مقدار مایعات در ادرار می شود. در نتیجه در طول شب بیشتر نیاز به دفع ادرار دارید.

افزایش سن

با بالا رفتن سن، کاهش ظرفیت مثانه و بیش فعال شدن عضلات این بخش از سیستم ادراری را تجربه می کنید.

مصرف کافئین و الکل

همان طور که گفتیم ۱ الی ۲ بار دفع ادرار در شب عادی است. اما مصرف الکل و کافئین در اواخر شب و نزدیک به زمان خواب می تواند این فراوانی را تغییر داده و خواب شما را مختل کند. این مواد ادرار آور هستند و مصرف آن ها باعث می شود که دفع مایعات از بدن بیشتر شود.

مصرف برخی از داروها

استفاده از داروهای دیورتیک مثل فوروزماید یا هیدروکلروتیازید می تواند باعث بروز نوکتوریا شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، سعی کنید داروهایتان را صبح ها مصرف کنید. زیرا مصرف این داروها در شب ممکن است باعث افزایش ادرار شود.

اختلالات عصبی

بیماری هایی مانند مولتیپل اسکلروز و پارکینسون باعث اختلال در سیستم عصبی می شوند. این اختلال می تواند منجر به اختلال در مثانه شود و دفع ادرار در طول شب را افزایش دهد.

عفونت های دستگاه ادراری

اگر عفونت مزمن یا مکرر دستگاه ادراری داشته باشید، احتمال دارد که در طول شب، میزان ادرارتان افزایش یابد. این بیماری معمولا با تب، احساس سوزش در زمان دفع در آلت تناسلی و درد شکم همراه است. برای درمان این عفونت ها معمولا از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

مصرف بیش از حد مایعات

اگر قبل از خواب، مقدار زیادی آب مصرف کنید، به محض این که دراز می کشید، نیاز به دفع ادرار را تجربه خواهید کرد. این مسئله کیفیت خواب و بهره وری شما را در طول روز بعد تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین پیشنهاد می شود که کمتر از ۳۰٪ میزان آب و مایعات دیگری که معمولا در طول شبانه روز از آن ها استفاده می کنید را از بعد از ظهر تا پایان شب مصرف کنید. با محدود کردن مقدار مایعاتی که در طول شب به بدن می رسد، شانس ابتلا به نوکتوریا کاهش می یابد.

چاقی

تعداد دفعات دفع ادرار در طول شب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل چاقی و اضافه وزن است. اگر در بخش های مختلف بدنتان به خصوص در اطراف شکم، مشکل چاقی را دارید در معرض خطر ابتلا به توکتوریا هستید. این عارضه معمولا به آپنه خواب غیر قابل تشخیص نسبت داده می شود.

بارداری

یکی از علائم اولیه بارداری، تکرر ادرار و نوکتوریا است. اگر تصور می کنید که باردار هستید، ممکن است دلیل دفع زیاد ادرار در شب تان به این موضوع ارتباط داشته باشد. این وضعیت می تواند در مراحل اولیه بارداری یا در سه ماهه آخر؛ یعنی زمانی که جنین بزرگ شده و به مثانه فشار وارد می کند، بیشتر مشهود شود.

سبک زندگی

گاهی اوقات دفع زیاد ادرار در طول شب به عادت های ما باز می گردد. به عنوان مثال اگر بدنتان عادت کرده باشد که بیشتر ادرار خود را در طول شب تولید و دفع کند، ممکن است تکرر ادرار شبانه را تجربه کنید.

نارسایی احتقانی قلب

این بیماری توانایی قلب را برای پمپاژ خون به طور معمول تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، در طول روز، به دلیل ضعف قلب و نیروی گرانش زمین، مایعات در پاها تجمع می یابد. هنگامی که شب ها می خوابید و بدن را به حالت افقی در می آورید، به دلیل کاهش اثر گرانش زمین، این سیالات شروع به ورود مجدد به جریان خون می کنند. بنابراین بدن مایعات بیشتری را برای تولید ادرار در طول شب در اختیار دارد.

درمان و پیشگیری از دفع ادرار بیش از حد شبانه

اگر این وضعیت در نتیجه استفاده از داروهایی که برای فشار خون تجویز می شوند، رخ داده باشد، باید داروی تجویزی را صبح ها استفاده کنید. در این شرایط پزشک ممکن است داروهایی را که برای درمان نوکتوریا تجویز می شوند، از جمله داروهای آنتی کولینرژیک، که به کاهش علائم بیش فعالی مثانه کمک می کند، را توصیه کند. ضمن این که پزشک ممکن است دسموپرسین را تجویز کند تا تولید ادرار در کلیه ها در طول شب محدود شود.

شما می توانید به طور طبیعی با انجام تمرینات کگل به طور روزانه از نوکتوریا جلوگیری کنید. تمرین کگل به تقویت مجاری ادرار و عضلاتی که از مثانه حمایت می کنند، کمک می کند. شما همچنین می توانید مثانه را آموزش دهید تا بتواند حجم بیشتری از ادرار را در خود نگه دارد. برای یادگیری نحوه آموزش مثانه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. شما باید حدود ۳ ماه این کار را انجام دهید. در نهایت، می توانید اثرات این بیماری را با نظارت بر مصرف مایعات خود، به ویژه در شب، کاهش دهید.