دفع نیکوتین از بدن به صورت طبیعی

نیکوتین یک محرک قوی است که موجب ایجاد احساس خوشی زودگذر می شود و بسیاری از افراد را مجبور می کند که برای ایجاد این حس، مجدد به سمت نیکوتین روی بیاورند. اصلی ترین عیب نیکوتین این است که  اعتیاد آور می باشد. با گذشت زمان، احساس سرخوشی سخت تر ایجاد شده و اشتیاق بدن برای این ماده شیمیایی، معضلی به نام اعتیاد به وجود می آورد. همه ما می دانیم که سیگار کشیدن باعث می شود مشکلات بی شماری برای سلامت بدن ایجاد شده و ترک این عادت یک چالش بسیار دشوار است. در کنار روش های مختلفی که تا به حال کشف شده است، مانند اختراع سیگارهای الکترونیکی، پیدا کردن راهی طبیعی برای دفع نیکوتین از بدن می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

نیکوتین و سلامت بدن

طب اعلام سازمان بهداشت جهانی، مصرف تنباکو حدود ۶ میلیون مرگ و میر در سال را به وجود می آورد و روند فعلی نشان می دهد که ممکن است تا سال ۲۰۳۰ مرگ و میر سالانه ناشی از این ماده شیمیایی به ۸ میلیون نفر در سال افزایش یابد. نیکوتین با بسیاری از بیماری های کشنده از جمله انواع سرطان مرتبط است.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در مجله Journal of Carcinogenesis منتشر شده، این ماده نه تنها موجب سرطان ریه می شود، بلکه علت اصلی شکست درمان و کاهش شانس بقا و زنده ماندن در بیماران است.

بر طبق یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۲ در Translational Gastrointestinal Cancers منتشر شده، خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در افراد سیگاری در طولانی مدت افزایش پیدا می کند.

بر طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ در Breast Cancer Research منتشر شده است، نیکوتین با پروتئین های گیرنده خاصی در بدن، برای ترویج سلول های سرطانی سینه در افراد سیگاری تعامل دارد.

علاوه بر این، نیکوتین جریان خون را در عروق کرونری که موجب تامین خونی غنی از اکسیژن به قلب می شود، کاهش می دهد. این کاهش جریان خون، علت اصلی بیماری قلبی در افراد سیگاری است. سوء استفاده از نیکوتین همچنین ممکن است برخی بیماری های چشم، بیماری های خود ایمنی (مانند آرتریت روماتوئید)، بیماری سل و بیماری های مزمن کلیوی را ایجاد کند.

این ماده می تواند اختلال نعوظ در مردان و قاعدگی نامنظم و ناباروری را در زنان ایجاد کند. در زنان باردار، مصرف نیکوتین اثرات نامطلوبی بر جنین دارد.

باقی ماندن نیکوتین در بدن

آزمایش بزاق دقیق ترین آزمون برای تعیین طول مدت باقی ماندن نیکوتین در بدن است. به طور متوسط، نیکوتین حداقل ۱۰ ساعت و حداکثر ۲ تا ۴ روز در خون باقی می ماند. مدت زمان حضور نیکوتین در بدن متفاوت است و به مقدار مصرف، تعداد سال های که سیگار کشیده شده، سن فرد و سلامت کلی بدن بستگی دارد.

روش های طبیعی دفع نیکوتین از بدن

دفع نیکوتین از بدن به شما کمک می کند تا اعتیاد خود را کنار گذاشته و خطر ابتلا به بیماری های کشنده را کاهش دهید. ضمن این که با این کار ظرفیت ریه و سلامت کلی تنفسی افزایش پیدا می کند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به برخی از راه های طبیعی برای دفع نیکوتین از بدن اشاره کرده ایم.

ترک آهسته

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد سیگاری هنگام تلاش برای ترک سیگار می کنند این است که سعی می کنند سیگار را به یک باره کنار بگذارند.

اعتیاد درازمدت ممکن است ترک را دشوارد کند. زیرا تمایل به مصرف این ماده با ترک یک باره و به مرور زمان تشدید می شود. هنگامی که این اتفاق پس از ترک می افتد، احتمالا به یک نقطه ای می رسید که سعی دارید عادت قدیمی خود را دوباره شروع کنید.

بنابراین، بهتر است به کاهش تعداد سیگارهایی که می کشید روی بیاورید. به عنوان مثال اگر هر یک ساعت یک بار یک سیگار می کشید، این عادت را به هر چند ساعت یک سیگار برسانید تا در نهایت نیکوتین از سیستم بدنتان حذف شود.

نوشیدن مقدار زیادی آب

اولین گام برای دفع نیکوتین از بدن افزایش میزان مصرف آب در روز است.

اگرچه مقدار آب مصرفی شما بستگی به سلامت بدن، شرایط آب و هوایی و نحوه فعالیت شما دارد، اما اکثر افراد باید ۸ لیوان (۶۴ اونس) آب در روز بخورند.

یکی از راه های اصلی دفع نیکوتین از بدن افزایش میزان ادرار است. بهترین دیورتیک نیز برای این کار آب است. مصرف آب بیشتر باعث افزایش ادرار می شود. در نتیجه به سرعت نیکوتین را از بدن خارج می کند. به خاطر داشته باشید، این کار تنها زمانی انجام می شود که شما تصمیم به انجام فعالیت بدنی و ترک سیگار گرفته باشید.

مصرف کامل وعده های غذایی

نیکوتین ماده ای است که متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این بدان معنی است که بدن سیگاری ها هنگام استراحت هم میزان زیادی انرژی مصرف می کند. این فرایند اشتها را کاهش می دهد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله Journal of Adolescent Health منتشر شده، یک بررسی از ۴۹۶ دختر نوجوان که سیگار می کشیدند و متغیرهای مرتبط را در طی سه سال از خود نشان دادند مشخص شد، شاخص وزن و شاخص توده بدنی (BMI) کاهش پیدا کرده است.

خوردن غذای کمتر به دلیل این که اشتها ندارید می تواید بدن را از مواد مغذی مهم محروم کرده و قند خون را کاهش دهد. این افت قند خون منجر به هوس شدید می شود. بسیاری از افراد سیگاری به جای خوردن غذا اشتیاق برای سیگار کشیدن دارند و این موضوع نیکوتین بیشتری را به بدن وارد می کند.

خوردن همه وعده های غذایی و جلوگیری از مصرف سیگار، کلید دفع نیکوتین از بدن است. این دو عامل در عرض ۲ تا ۳ روز نیکوتین را از بدن خارج می کند. زیرا علاوه بر ایجاد آرامش، میل به مصرف غذا را کم می کند.

مصرف الکترولیت ها

الکترولیت ها مواد معدنی ضروری هستند که آب و مواد مغذی را در سراسر بدن حمل می کنند و تعادل مایعات را در سلول ها حفظ می کنند. آنها نقش مهمی در از بین بردن تمام سموم مضر از جمله نیکوتین از بدن بازی می کنند.

بر طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Pakistan Journal of Pharmacology منتشر شده، نیکوتین ناشی از سیگار نقش غیرمستقیمی در کاهش تعداد الکترولیت ها در یک گروه از دانشجویان مرد داشته است.

خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از الکترولیت به دفع نیکوتین از بدن کمک می کنند. برخی از این مواد عبارتند از:

  • هندوانه
  • کرفس
  • خیار
  • کلم
  • گوجه فرنگی
  • خربزه
  • چغندر
  • سیب
  • لوبیا سبز
  • ذرت
  • سیب زمینی شیرین
  • سیب زمینی

آجیل و دانه  هایی مانند موارد زیر نیز غنی از الکترولیت هستند:

  • گردو
  • بادام
  • بادام زمینی
  • تخمه آفتابگردان
  • فندق
  • دانه کنجد
  • تخمه کدو
  • پسته

ورزش

اگر می خواهید بدن خود را از نیکوتین سم زدایی کنید، اما میل به مصرف سیگار برایتان عذاب آور است، ورزش را امتحان کنید. بر اساس یک مقاله که در سال ۲۰۰۷ در Addiction منتشر شده ۱۲ مطالعه مقایسه شده است تا تاثیر ورزش بر گرایش مصرف نیکوتین را نشان دهد. تمام ۱۲ مطالعه ارتباط مثبت بین ورزش و کاهش میل به نیکوتین را نشان داد.

هفت مطالعه پیوسته نشان داد که تمایل به سیگار کشیدن پس از ورزش به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و چهار مطالعه افزایش زمان بین آخرین سیگار مصرفی و نوبت بعدی ورزش را گزارش کردند.

علاوه بر این، هنگام ورزش، بدن شما مواد شیمیایی به نام اندورفین ها را آزاد می کند. این مواد شیمیایی باعث تشدید درک درد و ایجاد احساس خوشحالی می شود. اگر در هنگام نارضایتی یا استرس، تمایل به سیگار کشیدن دارید، ورزش می تواند باعث بهتر شدن خلق و خوی شده و به دفع نیکوتین از بدن کمک کند.

اجتناب از مصرف قهوه، قند و الکل

قهوه، قند و الکل نیز دارای خواص اعتیاد آور هستند. اگر در حال تلاش برای دفع نیکوتین از بدن هستید باید این چرخه را کامل کنید و تمام مواد اعتیاد آورد از جمله قند، قهوه و الکل را کنار بگذارید. علاوه بر این، این مواد اغلب باعث تحریک بدن برای مصرف سیگار می شوند و می توانند گرایش به مصرف نیکوتین را تشدید کنند. این چرخه، اعتیاد را ادامه خواهد داد و پیشرفت شما در ترک سیگار را مختل می کند.

اگر ترک اعتیاد این چند ماده برایتان سخت است، فعالیت های روزمره خود را بیشتر کنید و سعی کنید اعتماد به نفس داشته باشید و ذهنتان را آرام کنید.

خوردن سبزیجات کریستالی

سیگار کشیدن به تدریج و به آرامی سیستم گوارش شما را دچار مشکل می کند. هنگامی که سیگار می کشید، سیستم گوارش شما چندین بار تغییراتی را در فرایندهای خود انجام می دهد. این باعث تخریب موقتی در فرایند گوارش شده و منجر به یبوست می شود.

بدیهی است که سیستم دفع سالم برای از بین بردن انواع سموم از بدن ضروری است. این قانون شامل نیکوتین نیز می شود.

سبزیجات کریستالی غنی از فیبر هستند، هضم را بهبود داده و موجب تسکین یبوست می شوند. این سبزیجات عبارتند از:

  • بروکلی
  • گل کلم
  • کلم
  • کلم بروکسل
  • دیگر سبزیجات دارای برگ سبز

فیبر خود را به سموم مضر مانند نیکوتین متصل کرده و آن ها را حذف می کند. به عنوان مثال، کلم بروکلی حاوی ماده ای به نام سولفورفان است که آنزیم ها را در طول هضم فعال می کند.

خواب راحت

داشتن خواب خوب یکی از راه های دفع نیکوتین از بدن است.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در Addiction Biology منتشر شده، مقایسه ای در کیفیت خواب ۱۰۷۱ سیگاری و ۱۲۴۳ غیر سیگاری انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که سیگاری ها اختلالات خواب بیشتری را نسبت به افراد غیر سیگاری گزارش کرده اند.

علاوه بر این، با توجه به افزایش وابستگی به نیکوتین، طول مدت خواب با مصرف سیگار ارتباط مثبت دارد.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در Reviews of Sleep Medicine منتشر شده است، عادت های بد در خواب هنگامی که تلاش برای کاهش و سم زدایی نیکوتین از بدن هستید، اثر منفی بر تلاش های شما دارد.

این نشان می دهد که بهبود الگوهای خواب باعث وابستگی و گرایش به مصرف نیکوتین خواهد شد. این امر به فرایند دفع نیکوتین از بدن کمک می کند و نیکوتین را از خون و کلیه سیستم های بدنتان پاک می کند.