دلیل دوست داشتن فیلم های ترسناک چیست؟

هر روزه ما با هجمه ای از حوادث و اتفاقات ترسناک و خبرهای بد رو به رو هستیم. بنابراین در جهان پر از حوادث حقیقی و واقعی فوق العاده ترسناک که در اطراف ما اتفاق می افتد، چرا بسیاری از ما به سمت فیلم های ترسناک می رویم و آن ها را دوست داریم؟ برای کشف دلیل دوست داشتن فیلم های ترسناک بهتر است که ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را از دست ندهید. در ادامه ۶ دلیل مهم را برای این علاقه معرفی می کنیم.

۶ دلیل دوست داشتن فیلم های ترسناک

طرفداران این فیلم ها لزوما نمی ترسند

گلن اسپارکس، استاد دانشکده ارتباطات بریان در دانشگاه پردی، تحقیق گسترده ای در زمینه درخواست دیدن فیلم های ترسناک انجام داده است. او می گوید کسانی که از فیلم های ترسناک خوششان می آید، لزوما به دنبال ترس نیستند. او گفت: “ترس احساس منفی است.” هنگامی که به فیلم های ترسناک نگاه می کنید. چیزی که احساس می کنید ترس نیست. در واقع این احساسات نزدیک به ترس هستند و مشابه آن بر روی آدرنالین تاثیر می گذارند و لزوما نمی توان به آن ها لقب ترس را داد.

فیلم های ترسناک می توانند اعتماد به نفس ما را افزایش دهند

اسپارکس می گوید که فیلم های ترسناک به تماشاگران خود فرصتی برای تسخیر چیزی را داده و آن ها را به چالش می کشند. بعضی از افراد ممکن است پس از موفقیت در مواجهه با هر گونه ترس که ممکن است در این فیلم ها نشان داده شود، احساس بهتری داشته باشند. این فرایند ممکن است به آنها کمک کند تا متقاعد شوند که اگر این شرایط ترسناک در زندگی واقعی رخ دهد، می توانند با آن مقابله کنند. وی افزود، افرادی که به فیلم های ترسناک علاقه دارند، از این که از فیلمی به این ترسناکی لذت برده و نترسیده اند، احساس غرور می کنند.

نیاز به ترس ممکن است بر روی DNA ما رمزگذاری شده باشد

دکتر ماتیاس کالاسن در پایان نامه ای که درباره ترس برای گروه ارتباطات در دانشگاه Aarhus University نوشت، توضیح می دهد که نیاز به محرک های ترسناک مانند فیلم های ترسناک تقریبا یک نیاز اولیه است. چطور؟ توضیح این ورند این است که اجداد ما، برای واکنش های احتمالی شکارچیان آماده شده و واکنش خود را به موقعیت های استرس زا توصیف کردند و این فرایند در DNA ما ذخیره شده است. وقتی ما یک فیلم ترسناک را تماشا می کنیم، به این میل مان احساس رضایت می دهیم. در واقع ما با این کار آمادگی خطر را آموزش می دهیم.

وابستگی به سبک وحشت بستگی به این دارد که چگونه مغز شما کار می کند

اسپارکس می گوید هنگام تماشای فیلم ترسناک، دو قسمت مغز شما فعال می شود؛ تالاموس و آمیگدال. تالاموس پیام های اولیه را از بدن پردازش می کند و پس از آن آمیگدال به فرد کمک می کند تا تعیین کند که آیا ترس نمایشی یک تهدید جدی است یا اینکه به سادگی یک استراتژی مقابله ای برای محفاظت از سلامتی اوست. بنابراین، دلیل دوست داشتن فیلم های ترسناک به این بستگی دارد که چگونه این قسمت های مغز شما در واکنش به محرک فیلم ترسناک با هم عمل می کنند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در «Human Brain Mapping» منتشر شد، بررسی کرد که چرا برخی از افراد به دنبال محرک های ترسناک مانند ترس از فیلم های ترسناک هستند، در حالی که دیگران از دیدن آن ها اجتناب می کنند. آنها ارتباطی را در میان افرادی که به دنبال فیلم های ترسناک بودند، بین حساسیت مغزی و عصبی بودند پیدا کردند.

فیلم های ترسناک برای پیوند دادن عالی هستند

در یک مطالعه که اخیر در انگلستان و توسط انجمن Royal Society of Open Science منتشر شد، به یک گروه کنترل از افراد دو فیلم نشان داده شد. یکی از آن ها ترسناک بود و دیگری عاطفی و درام. بعد از دیدن هر دو فیلم که درگیری احساسی ایجاد کرده بوند، یک مکانیزم عصبی به وجود آمده بود (سیستم اندورفین، منعکس کننده افزایش آستانه درد)، که پایه های اصلی پیوند اجتماعی انسان است. یافته ها نشان می دهد که هم فیلم ترسناک و هم فیلم درام، آستانه درد و احساس پیوند در گروه ها را پس از تماشا افزایش می دهد.

فیلم های ترسناک کالری را می سوزانند

کالرس سوزی یک دلیل دوست داشتن فیلم های ترسناک است. هنگامی که شما می ترسید، موجی از آدرنالین در بدن راه می افتد و این باعث افزایش میزان متابولیسم بدن می شود. در مطالعه ای که در دانشگاه University of Westminster انجام شد، پس از تماشای چند فیلم ترسناک، میزان مصرف انرژی ۱۰ نفر بررسی شده و تعداد کالری هایی را که سوزانده بودند (۲۰۰ کالری در یک فیلم) اندازه گیری شد. محققان دریافتند که میزان کالری به اندازه یک سوم در طول فیلم ها افزایش یافته است.