دوره کمون کرونا ویروس

کروناویروس نوعی ویروس است که می تواند باعث بیماری تنفسی در انسان و حیوان شود. در سال ۲۰۱۹ ، یک نوع کروناویروس جدید به نام SARS-CoV-2 در ووهان چین کشف شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. عفونت با کروناویروس جدید باعث بیماری تنفسی به نام کووید ۱۹ (COVID-19) می شود. مانند اکثر ویروس ها، دوره نهفتگی یا همان دوره کمون کرونا ویروس می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. توصیه می کنیم که اگر نگران این بیماری هستید؛ حتما ادامه این مطلب را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع که چه مدت طول می کشد تا علائم این بیماری ایجاد شود و چه اقداماتی را باید در زمان ابتلا انجام دهید کسب کنید.

در مورد دوره کمون کرونا ویروس چه می دانید؟

دوره نهفتگی یا همان کمون، فاصله زمانی بین آلوده شدن با ویروس و زمان شروع علائم است. در حال حاضر و بر اساس اطلاعات منابع مورد اعتمادی مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، دوره نهفتگی یا همان دوره کمون کرونا ویروس جایی بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس است. یعنی برخی از افراد بعد از گذشت ۲ روز از آلوده شدن علائم دارند و برخی نیز بروز علائمشان ۱۴ روز طول می کشد.

طبق گزارشی که اخیرا از سوی Annals of Internal Medicine منتشر شده است، بیش از ۹۷ درصد افرادی که به ویروس SARS-CoV-2 آلوده شده اند، طی ۱۱٫۵ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، از خود علائم نشان می دهند. به نظر می رسد میانگین دوره کمون کرونا ویروس حدود ۵ روز است. با این حال دانشمندان هر روز در حال کشف اطلاعات جدید در مورد این ویروس هستند.

برای بسیاری از افراد، بیماری کووید ۱۹ با بروز علائم خفیف شروع می شود و این علائم به تدریج در طی چند روز بدتر می شود.

این ویروس چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؟

ویروس SARS-CoV-2 بیشتر از طریق تماس نزدیک و یا از طریق قطرات تنفسی که بیمار با عطسه کردن وسرفه کردن در هوا پشخ می کند، به افراد سالم منتقل می شود.

همانطور که در خبرها نیز شنیده اید، این ویروس بسیار مسری است. این جمله به این معنی است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، افرادی که ویروس را در بدن خود دارند و در کنار آن علائمی از خود بروز می دهند؛ بیماریشان بسیار مسری است.

این احتمال نیز وجود دارد که افراد آلوده بدون علائم نیز ویروس را به افراد سالم منتقل کنند. البته که احتمال آن بسیار کمتر است. همچنین ممکن است ویروس از طریق لمس کردن سطوح آلوده به ویروس و سپس لمس کردن دهان یا بینی، به بدن افراد سالم منتقل شود. با این حال، این روش اصلی ترین شیوه انتشار کرونا ویروس نیست.

چگونه از خود در برابر این ویروس محافظت کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن با کرونا ویروس، شستن زیاد دست هاست. برای شستشو کافیست که از صابون و آب استفاده کنید و حداقل ۲۰ ثانیه دست ها را بشویید. اگر صابون و آب ندارید، می توانید از محلول حاوی ۶۰ درصد الکل و یا ژل های ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

راه های دیگری که پزشکان برای مراقبت از ابتلا به این ویروس پیشنهاد می کنند عبارتند از:

  • حداقل ۶ پا از کسانی که به نظر می رسد بیمار هستند فاصله بگیرید و از تجمعات دوری کنید.
  • از لمس کردن صورت خودداری کنید.
  • لوازم شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. این لوازم شامل لیوان، ظرف غذا، مسواک، قاشق و چنگال، حوله و… می شود.
  • با تمیز کننده های خانگی یا یک محلول سفید کننده رقیق شده با آب، مرتبا سطوحی که دست ها با آن تماس دارند؛ مانند صفحه روی کابینت، صفحه کلید کامپیوتر، نرده های راه پله و دکمه های آسانسور را تمیز کنید.
  • دست های خود را بعد از لمس کردن سطوحی مانند دکمه آسانسور یا دستگاه خودپرداز، نازل پمپ بنزین و چرخ دستی های موجود در فروشگاه ها، ضد عفونی کنید.
  • البته که در این روزها باید همه در خانه بمانند و یا حد ممکن بیرون نروند؛ اما اگر مشکل تنفسی دارید حتما در خانه بمانید و بیشتر از پیش مراقب سلامت خود باشید.

علائم معمول این بیماری چیست؟

علائم بیماری کووید ۱۹ معمولاً خفیف هستند و به آرامی بروز می کنند. علائم اصلی این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • تنگی نفس
  • سرفه
  • خستگی

سایر علائم کمتر شایع که ممکن است آنها را تجربه کنید نیز عبارتند از:

  • بدن درد
  • گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • آبریزش بینی

بیماری کووید ۱۹ علائم تنفسی بیشتری نسبت به سرماخوردگی دارد که معمولاً باعث ایجاد آبریزش بینی، احتقان و عطسه می شود. همچنین تب از علائم شایع سرماخوردگی نیست اما در این بیماری یکی از علائم اصلی محسوب می شود.

آنفولانزا علائم مشابه ای با کروناویروس دارد. با این حال کووید ۱۹ به احتمال زیاد بیشتر از آنفولانزا باعث تنگی نفس و سایر علائم تنفسی می شود. در حدود ۸۰ درصد از مبتلایان به این بیماری، بدون نیاز به درمان های پزشکی خاص، بهبود می یابند. با این حال برخی از افراد پس از آلوده شدن به این ویروس می توانند به شدت بیمار شوند. افراد مسن و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند؛ شانس بیشتری برای ابتلا به علائم شدید این بیماری را دارند.

اگر مشکوک به ابتلا هستید؛ اقدامات زیر را انجام دهید

اگر فکر می کنید که علائم کووید ۱۹ را دارید؛ حتما در خانه بمانید و با شماره های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تماس بگیرید. در این تماس باید اطلاعات زیر را در اختیار اپراتور قرار دهید:

  • چه علائمی دارید؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • آیا به تازگی به خارج از کشور سفر کرده اید یا با شخصی که بیمار بوده است؛ ارتباط داشته اید؟
  • شغلتان به گونه ای است که با اجتماعات سر و کار دارید؟

اگر:

  • علائم شما شدید است
  • سنتان بالای ۶۰ سال است
  • به یک نوع بیماری زمینه ای مبتلا هستید
  • در معرض تماس با شخصی قرار گرفته اید که کووید ۱۹ دارد

حتما به مطلب شخصی یک پزشک داخلی مراجعه کرده تا او مشخص کند که آیا شما نیاز به آزمایش دارید یا خیر؟

اگر علائم شما خفیف است و هیچ بیماری زمینه ای خاصی ندارید؛ پزشک ممکن است از شما درخواست کند که فقط در خانه بمانید؛ استراحت کنید؛ مایعات بنوشید و از تماس با افراد دیگر خانواده خودداری کنید. اگر علائم شما بعد از چند روز استراحت کردن وخیم تر شد؛ مهم است که سریعاً با شماره های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تماس بگیرید.

دوره کمون کرونا ویروس
دوره کمون کرونا ویروس

با انواع دیگر کروناویروس ها آشنا شوید

همانطور که گفتیم کروناویروس یک نوع خاص از ویروس است که باعث بیماری های تنفسی در حیوانات و انسان ها می شود. کرونا به معنی “تاج” است و از آنجا که ویروس های این خانواده دارای پروتئین هایی به شکل تاج در لایه بیرونی خود هستند؛ نام کرونا ویروس برای آنها انتخاب شده است.

SARS-CoV-2 جدیدترین نوع کرونا ویروس کشف شده است. به نظر می رسد منبع این ویروس بازارهای روباز و محلی چین است که بیشتر لاشه حیوانات در آنجا فروخته می شود. هنوز مشخص نیست منبع این ویروس جدید از چه حیوانی بوده است.

کروناویروس می تواند باعث بیماری های تنفسی شود. از سرماخوردگی خفیف گرفته تا پنومونی ممکن است بر اثر این ویروس ها ایجاد شوند. در حقیقت بیشتر افراد در طول زندگی خود به نوعی از عفونت کرونا ویروس مبتلا می شوند. اما کرونا ویروسی که جدیدا تمام دنیا را درگیر کرده و ما آن را به نام کووید ۱۹ می شناسیم؛ متفاوت از کرونا ویروس هایی است که تا کنون شناسایی شده اند.

انواع دیگر کرونا ویروس عبارتند از:

  • SARS-CoV که باعث سندرم حاد تنفسی (SARS) یا همان سارس می شود. دوره کمون سارس معمولاً بین ۲ تا ۷ روز معتبر است. اما در برخی افراد تا ۱۰ روز نیز می تواند طول بکشد.
  • MERS-CoV که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) یا همان مرس می شود. دوره کمون مرس بین ۲ تا ۱۴ روز معتبر است. میانگین این دوره حدودا ۵ تا ۶ روز است.

چه درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی به طور خاص برای این بیماری تأیید نشده است و هیچ درمانی برای عفونت ناشی از آن وجود ندارد. اگرچه تحقیقات زیادی در حال حاضر بر روی درمان و واکسن این بیماری در حال انجام است. وقتی ویروس مسیر خود را طی می کند؛ بیشتر درمان ها بر روی مدیریت علائم تمرکز دارند.

سایر کروناویروس ها مانند سارس و مرس نیز با مدیریت علائم درمان می شوند. برخی از روش های درمانی مورد استفاده برای این بیماری ها عبارتند از:

  • داروهای ضد ویروسی
  • دستگاه های پشتیبانی کننده از سیستم تنفس
  • استروئیدها برای کاهش تورم ریه
  • تزریق پلاسمای خون

عوارض احتمالی بیماری کووید ۱۹ چیست؟

جدی ترین عارضه عفونت SARS-CoV-2 نوعی ذات الریه است که به آن پنومونی آلوده شده با کروناویروس ۲۰۱۹ (NCIP) گفته می شود. نتایج حاصل از یک مطالعه معتبر که در سال ۲۰۲۰ بر روی ۱۳۸ بیماری بستری شده در بیمارستان های ووهان چین که به NCIP مبتلا بودند انجام شد نشان داد که ۲۶ درصد از این افراد دارای نوع شدید بیماری بوده و به معالجه در بخش مراقبت های ویژه (ICU) نیاز داشتند.

حدود ۴٫۳ درصد از این افراد که در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بودند نیز در اثر این نوع پنومونی جان خود را از دست دادند. لازم به ذکر است بیشتر افرادی که در بخش مراقبت های ویژه این بیمارستان بستری بودند مسن بالایی داشتند.

تا کنون، NCIP تنها عارضه ای است که به طور خاص با بیماری کووید ۱۹ مرتبط می باشد. محققان عوارض دیگر مانند موارد زیر را نیز در افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند؛ مشاهده کرده اند:

  • سندرم حاد تنفسی (ARDS)
  • نامنظم شدن ضربان قلب (آریتمی)
  • شوک قلبی عروقی
  • درد شدید عضلانی (میالژی)
  • خستگی
  • آسیب قلبی یا حمله قلبی

نکته آخر

بیشتر افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ هستند؛ در طی ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس موسوم به SARS-CoV-2، علائم این بیماری را متوجه می کنند. به طور متوسط، دوره کمون کرونا ویروس ۵ روز است. اما این دوره ممکن است تغییر کند. زیرا هر روز اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس کشف می شود.

اگر علائم کووید ۱۹ را دارید؛ برای مشاوره حتما با شماره های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تماس بگیرید و حتما در خانه بمانید و حسابی استراحت کنید.

منابع:

  1. Q&A on coronaviruses
  2. Frequently Asked Questions About SARS
  3. ?How Long Is the Incubation Period for the Coronavirus