بیماران دیابتی می توانند توت فرنگی بخورند

آیا بیماران دیابتی می توانند توت فرنگی بخورند؟ جواب ساده این سوال بله است. بعضی از میوه ها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند؛ که می توانند سطح قند خون را در افراد دیابتی افزایش دهند. ۳۰ گرم کربوهیدرات در موز یافت می شود، ۵۰ گرم در انبه یافت می شود و ۵۲ گرم در یک وعده ی آب پرتقال (۲۸۰ میلی لیتر) یافت می شود؛ که همه اینها می تواند برای افراد مبتلا به دیابت بیش از حد زیاد باشد. اما توت فرنگی و اکثر انواع دیگر توت ها حاوی کربوهیدرات کمتر در هر وعده هستند و میوه ای عالی برای همه افراد دیابتی هستند.

البته بررسی میزان قند خون پس از خوردن هر چیزی بهترین راه برای تعیین این است که آیا مواد غذایی و میوه هایی که می خورید به شما اجازه می دهد که سطح قند خون خود را کنترل کنید یا خیر.

کربوهیدرات های ساده و پیچیده

دیابتی ها نه تنها باید به مقدار کربوهیدرات هایی که می خورند توجه کنند؛ بلکه نوع آن نیز اهمیت دارد. بعضی از کربوهیدرات ها به نام کربوهیدرات گلیسمی یا ساده هستند؛ که ممکن است منجر به افزایش شدید میزان قند خون شما شود.

مثلا آب میوه ها، میوه های خشک و میوه های گرمسیری به علت شاخص گلیسمی بالا، برای کنترل دیابت ایجاد اشکال می کنند. اما توت فرنگی و انواع دیگر توت ها، مانند تمشک، و زغال اخته و… حاوی کربوهیدرات های آلی (پیچیده) هستند که بهترین نوع برای کنترل دیابت است.

میزان کربوهیدرات موجود در توت فرنگی

یکی دیگر از مزایای توت فرنگی این است که حاوی کربوهیدرات کمتری در مقایسه با بسیاری از میوه هاست. یک فنجان توت فرنگی حاوی ۱۱ گرم کربوهیدرات از جمله ۳ گرم فیبر است؛ که به معادل ۸ گرم کربوهیدرات قابل دسترس می رسد.

کربوهیدرات های موجود نشان دهنده بخشی از کربوهیدرات هایی هستند که در مواد غذایی یافت می شوند؛ و می توانند سطح قند خون شما را بالا ببرند و با حذف مقدار فیبر از کل کربوهیدرات ها محاسبه شوند.

جایگزین کردن یک وعده معمولی میوه با یک وعده توت فرنگی می تواند به کاهش مصرف کربوهیدرات کمک کند؛ و سطح قند خون شما را در محدوده هدف مورد نظر حفظ کند.

هر وعده میوه باید بیش از ۱۵ گرم کربوهیدرات های موجود را فراهم کند؛ بنابراین خوردن حداکثر ۲ فنجان توت فرنگی در یک زمان، محدوده ای است که برای حفظ کنترل دیابت قابل استفاده است، و بیشتر از آن نباید مصرف شود.

مزایای آنتی اکسیدان در توت فرنگی

توت فرنگی غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی موجود با مقادیر مختلف در میوه ها و سبزیجات هستند که شما را در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند.

میوه و سبزیجات تازه، بهترین منابع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی هستند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در PLOS Medicine در آوریل ۲۰۱۷ یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، مانند توت فرنگی، ممکن است از شما در برابر ابتلا دیابت محافظت کند. این مطالعه هفت ساله نشان می دهد که رژیم غذایی پر از میوه های تازه باعث کاهش ریسک ابتلا حتی در افراد مستعد به ابتلای به دیابت می شود. علاوه بر این، برای افراد مبتلا به دیابت، رژیم غذایی پر از میوه های تازه، خطر ابتلا به عوارض قلبی را کاهش می دهد.

نکاتی برای مصرف توت فرنگی

شما می توانید بعضی از وعده های غذایی خود را با توت فرنگی جایگزین کنید؛ تا از کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان های سالم آن بهره مند شوید. اما سعی کنید میوه های متنوعی برای مصرف روزانه در نظر بگیرید. توت فرنگی را با بلغور، جو دوسر یا ماست ترکیب کنید و یا آنها را در زمان ناهار به سالاد مرغ خود اضافه کنید.

شما همچنین می توانید برش های توت فرنگی را با پنیر مخلوط کرده و برای میان وعده های با پروتئین بالا و گلیسمی کم مصرف کنید.

همچنین توت فرنگی ای که با شکلات تلخ آغشته می شود، یک دسر فانتزی دلپذیر و مناسب دیابت را در اختیار شما قرار می دهد، تا طعم شیرین را بدون هیچ تاثیری از میزان قند خون، برای شما برآورده سازد.