شاید شما هم از آن دست مادرانی هستید که دیابت بارداری را در حاملگی اول تجربه کرده اید  اگر این طور است ممکن است به دیابت بارداری در حاملگی دوم نیز مبتلا شوید. دو نفر از سه مادری که در یک بارداری دیابت حاملگی داشته اند در بارداری های بعدی خود نیز مبتلا به دیابت بارداری می شوند. خبر خوب این است که شما می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا شانس دیابت در بارداری های بعدی کاهش یابد.

بسیاری از عوامل هستند که که بر میزان احتمال دیابت بارداری در حاملگی دوم اثر می گذارند. در حالی که برخی از این عوامل، مانند ریشه های قومی فرد، خارج از کنترل شما هستند، عوامل زیاد دیگری هستند که شما می توانید کاری درباره آن ها انجام دهید. ایجاد تغییرات مثبت در حال حاضر تنها سبب بهره مندی و سود شما و کودک بعدی تان می گردد.

راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی دوم

داشتن وزن سالم

تلاش کنید تا قبل از بارداری به وزن ایده آل برسید. سعی کنید شاخص توده بدن خود (BMI) را به کمتر از ۲۵ برسانید. شاخص توده بدن ۲۵ و یا بالاتر از آن به عنوان اضافه وزن تلقی می شود. سعی کنید در فاصله بین حاملگی ها اضافه وزن پیدا نکنید.

اگر شما شاخص توده بدن خود را قبل از آخرین کودک خود می دانستید، سعی کنید بیش از سه نمره شاخص توده بدن شما افزایش پیدا نکند. اضافه وزن می تواند به این معنی باشد که شما احتمالا مجددا دچار دیابت حاملگی خواهید شد. اضافه وزن هم چنین ممکن است خطر ابتلا به افزایش دیابت نوع ۲ را در پی داشته باشد.

احتمال ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی دوم
احتمال ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی دوم

یک رژیم غذایی سالم

سعی کنید از مواد غذایی کامل مانند، نان، غلات، حبوبات، برنج قهوه ای و پاستا سبوس دار، مصرف کنید. بدن برای تبدیل این کربوهیدرات ها به قند باید بیشتر فعالیت کند، این موضوع این مواد غذایی را به یک انتخاب سالم تبدیل می کند. اطمینان حاصل کنید که شما مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف می کنید.

اگر چه سعی کنید میوه را تنها همراه با وعده های غذایی مصرف کنید. با توجه به محتوای قند طبیعی آن ها، خوردن میوه به عنوان یک میان وعده ممکن است سطح قند خون را به طور قابل توجهی افزایش دهد. سعی کنید غذاهای با چربی های اشباع شده پایین مصرف کنید. گوشت را به خوبی تمیز کنید تا هر گونه چربی از آن جدا گردد، و به جای سرخ کردن آن را به صورت گریل مصرف کنید.

اگر شما غذاهای خود را سرخ می کنید، سعی کنید از روغن های غیراشباع و یا روغن های تک غیر اشباع مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان استفاده کنید. این روغن ها به عنوان سس سالاد نیز عالی هستند. اگر شما وعده های غذایی را به طور منظم در ساعات خاصی از روز مصرف کنید این امر به شما کمک می کند تا دیابت بارداری خود را در وضعیت ثابتی نگه دارید. اگر مایل به مصرف میان وعده هستید از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، غلات، حبوبات، برنج و پاستا استفاده کنید.

ورزش منظم

شما می توانید یک تفاوت واقعی با بهبود تناسب اندام خود به وجود آورید. ورزش منظم در سال قبل از حاملگی خطر ابتلا به دیابت بارداری را در حدود ۵۰ درصد کاهش می دهد. سعی کنید در دوران بارداری نیز هم چنان به ورزش کردن ادامه دهید. تمرینات ورزشی ایمن زیادی برای دوران بارداری مانند یوگا ، پیلاتس ، راه رفتن و شنا وجود دارد.

احتمال ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی دوم
احتمال ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی دوم

سیگار نکشید

سیگار کشیدن احتمالا خطر ابتلا به دیابت بارداری را تا دو برابر افزایش می دهد. بهتر است قبل از این که باردار شوید سیگار را ترک کنید. اگر ترک سیگار برای شما مشکل می باشد در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

فواصل زمانی بین بارداری ها را تنظیم کنید

همیشه باردار شدن چیزی نیست که تحت کنترل فرد باشد. اما اگر شما می توانید، بهتر است که از زایمان های پشت سر هم پرهیز کنید و فواصل مناسبی بین هر بارداری تا بارداری بعدی ایجاد کنید. در واقع بعد از یک زایمان به خودتان این زمان را بدهید تا اضافه وزن به وجود آمده به خاطر نوزاد را از دست بدهید و به یک شاخص توده بدنی سالم برسید.

قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید. با کمک پزشک، شما می توانید برنامه غذایی و ورزشی را برای خود در نظر بگیرید که برای شما مناسب است.

اگر شاخص توده بدن شما بیش از ۳۰ است، پزشک شما ممکن است دوز بالاتری از اسید فولیک را برای شما تجویز کند و شما باید حداقل سه ماه قبل از باردار شدن آن را مصرف کنید.

دیابت حاملگی به ندرت قبل از هفته ۲۰ بارداری ایجاد می شود. اما از آن جا که شما در بارداری قبلی خود به آن مبتلا بوده اید، ماما یک تست تحمل گلوکز در اوایل بارداری برای شما انجام می دهد تا سطح قند را قبل از رسیدن به هفته بیستم بارداری، بررسی کند.