افراد مبتلا به دیابت می توانند موز بخورند

حتی افراد دیابتی هم باید حداقل دو بار میوه در روز بخورند؛ و موز یک راه سالم برای پر کردن این نیاز است. یک موز کوچک حاوی ۸ درصد از ارزش روزانه پتاسیم است؛ که می تواند به شما کمک کند فشار خون خود را کنترل کنید.

همچنین یک موز کوچک ۲ گرم فیبر و ۱۲ درصد از ارزش روزانه ویتامین C را برای شما فراهم می کند. تا زمانی که مراقب باشید که موز را همراه با غذا بخورید و مقدار کربوهیدرات آن را در برنامه غذایی روزانه خود حساب کنید؛ موز می تواند بخشی از رژیم غذایی شما باقی بماند.

مقدار کربوهیدرات موز

اندازه توصیه شده موز برای افراد دیابتی یک موز کوچک است که بیش از ۶ اینچ طول ندارد. موز این اندازه حاوی ۱۹ گرم کربوهیدرات است؛ که حدود یک سوم از ۴۵ گرم تا ۶۰ گرم کربوهیدراتی است که اغلب بیماران دیابتی می توانند در هر وعده غذایی مصرف کنند.

شاخص گلیسمی موز

غذاهایی که در شاخص گلیسمی آنها پایین است، باعث افزایش سطح قند خون بیشتری نسبت به غذاهایی که در شاخص گلیسمی بالاتر هستند، می شوند.

یک موز که کمی سبز و نرسیده است در فهرست گلیسمی پایین تر از موز رسیده تقسیم شده است. موزی را که شاخص گلیسمی آن متوسط باشد، همراه با غذاهای با شاخص کم گلیسمی یا غذاهایی که حاوی کربوهیدرات کم یا بدون کربوهیدات است، بخورید؛ زیرا این امر باعث می شود که قند خون شما بالا نرود.

غذاهای با شاخص پایین گلیسمی شامل آجیل، سبزیجات و لوبیای بدون نشاسته است. گوشت، ماهی، مرغ، پنیر و تخم مرغ نمونه هایی از غذاهای حاوی کربوهیدرات بسیار کم هستند. میوه هایی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند شامل سیب های خام، گیلاس و گریپ فرویت می باشند؛ و میوه هایی که دارای شاخص گلیسمی بالاتر هستند شامل میوه های خشک شده و هندوانه می باشند.

دستور غذایی خود را بسازید

روش انجمن دیابت آمریکا به شما اجازه کنترل قند خون خود را بدون نگرانی در مورد شمارش کربوهیدرات ها می دهد. در این روش شما باید نصف بشقاب خود را با سبزیجات غیر نشاسته ای پر کنید. سپس نیمه دیگر بشقاب را بین پروتئین های کم کالری و مواد غذایی نشاسته ای تقسیم کنید؛ و یک لیوان شیر و یک قطعه کوچک میوه به آن اضافه کنید. در هنگام استفاده از این سیستم می توانید یک موز کوچک را به عنوان میوه برای وعده غذایی خود استفاده کنید.

ملاحظات

مصرف یک مقدار ثابت کربوهیدرات در طول روز برای حفظ سطح قند خون، همان قدر مهم است که کل مقدار کربوهیدرات مصرفی در افراد دیابتی مهم است. کنترل دیابت همچنین نیاز به خوردن برخی از پروتئین ها و چربی ها با هر وعده غذایی برای کمک به حفظ سطح قند خون و جلوگیری از فوران کربوهیدرات ها، دارد.