وجود ذرات سفید در ادرار ؛ معنی این اصطلاح چیست و برای درمان چه کاری می توان انجام داد؟

ادرار معمولا رنگ زرد روشن دارد. اما گاهی اوقات وجود ذرات سفید در ادرار می توانند موجب ابری شدن و یا سفیدن شدن ظاهر آن شود. بسته به علت، مواد سفید در ادرار می تواند مانند رسوب سفید یا حتی ذرات سفید که بعد از ادرار کردن بر روی آن شناور می شوند، باشد. معمولا، ادرار ابری یا شیری که دارای ذرات سفید است و بوی نامطبوع دارد علامتی از عفونت است. با این حال، گاهی تنها ممکن است که بیمار برای رقیق شدن ادرار از مواد زائدی که توسط سیستم ادراری دفع می شود، نیاز به نوشیدن مایعات بیشتر داشته باشد.

بسته به میزان و نوع مصرف مایعاتی که که هر فرد در طول روز دارد، در ۲۴ ساعت بین ۱ تا ۲ لیتر ادرار دفع می کند. ادرار حاوی مواد زائد و مایعات اضافی بدن شما است. مصرف برخی از غذاها و داروها، میزان مایعاتی که از طریق عرق کردن از دست می رود و سلامت عمومی بدن بر روی رنگ ادرار تاثیر می گذارد.

وجود مواد سفید در ادرار باعث کدر و ابری شدن آن می شود. این ذرات می توانند ناشی از پروتئین، چرک و موکوس در ادرار باشند. از آنجا که وجود ذرات سفید در ادرار می تواند نشانه از عفونت مجاری ادراری (UTI) باید همیشه ایجاد چنین عارضه را برای بررسی احتمال UTI به پزشک اطلاع داد تا بتوان از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما یاد خواهید گرفت که چه چیزی باعث ایجاد ذرات سفید در ادرار شده و رنگ آن را تغییر می دهد. همچنین به چند درمان خانگی برای از بین بردن این مواد در ادرار اشاره خواهیم کرد. ضمن این که به شما خواهیم گفت که چه زمانی باید به دلیل وجود این مواد در ادرار به پزشک مراجعه کنید.

علائم وجود ذرات سفید در ادرار

اغلب اوقات، ایجاد ذرات معلق سفید در ادرار موقت است و معمولا وقوع آن شایع می باشد. با این وجود پیشنهاد می شود که با مشاهده این ذرات در ادرار و ایجاد بوی مشمئز کننده از آن حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات وجود یک ماده سفید در ادرار همراه با علائم دیگر می تواند نشانه دهنده عفونت ادراری، عفونت کلیوی یا عفونت انگلی باشد.

به عنوان مثال، ذرات سفید در ادرار همراه با علائم زیر می تواند نشانه ای از عفونت در مثانه، دستگاه ادراری یا کلیه باشد:

  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن
  • درد شکم به خصوص در قسمت زیر شکم
  • درد کمر
  • ادرار ابری که بوی بد دارد
  • لرز

اگر آزمایش ادرار نشان دهد که در ادرار خون وجود دارد، این نشان می دهد که التهاب در مثانه وجود دارد.

علل وجود ذرات یا مواد سفید در ادرار چیست و چه کاری باید انجام دهیم؟

در واقع، رنگ ادرار و وضعیت سلامتی بدن به طور نزدیکی با هم ارتباط دارند. به همین دلیل، اگر ادرار شما حاوی ذرات سفید باشد، باید سعی کنید علت آن را کشف کنید. اگر علائم شما بیش از چند روز طول بکشد، باید از پزشک بخواهید تا علائمتان را بررسی کرده و با نمونه ادرار آزمایشات لازم را انجام دهد. اما علل احتمالی وجود ذرات سفید در ادرار عبارتند از:

عفونت ادراری (UTI)

عفونت مجاری ادراری یک بیماری شایع در میان زنان است که می تواند ذرات سفیدی را در ادرار نشان دهد و مخاط در آن به وجود آورد. UTIs زمانی ایجاد می شود که باکتری ها به مجرای ادرار، مثانه، حالب یا کلیه ها وارد شده و باعث عفونت شوند.

به گفته محققان دانشگاه هاروارد، علائم عفونت مجاری ادراری شدید یا خفیف عبارتند از:

  • ادرار ابری با بوی قوی
  • میل شدید و زیاد به دفع ادرار
  • تب
  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ

پزشکان دانشگاه هاروارد معتقدند که برای درمان این حالت باید در طول روز مایعات زیادی مصرف کنید. مصرف آب نیز باعث می شود که باکتری ها از مجاری ادراری خارج شوند. ضمن این که برای جلوگیری از ورود باکتری به دستگاه ادراری و گسترش میکروب های مجرای خروجی ادرار به ناحیه واژن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی باید خود را از جلو به عقب خشک کنید.

همچنین راه های دیگری نیز برای کمک به درمان نشانه های اولیه عفونت ادراری به طور طبیعی وجود دارد. به عنوان مثال، مجله Reviews in Urology گزارش داد که رعایت رژیم غذایی حاوی ویتامین C می تواند به کاهش تعداد باکتری ها در دستگاه ادراری کمک کند. محققان دریافته اند که مصرف دوز منظمی از ویتامین C به خنثی سازی اسید در ادرار کمک کرده و اثر ضد باکتری بر سیستم ادراری دارد.

روش طبیعی دیگر برای از بین بردن ذرات سفید در ادرار ناشی از UTI، استفاده از ماست ساده است. ماست حاوی پروبیوتیک است که می تواند به حفظ تعادل سالم در باکتری های خوب مهبل (واژن) کمک کند. مجله Drugs گزارش داد که پروبیوتیک ها در جلوگیری از وقوع UTIs در دوره های زمانی معین مفید هستند.

سیستیت

التهاب مثانه و یا سیستیت، می تواند باعث ایجاد ذرات سفید در ادرار شود. عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری شما می تواند باعث ایجاد سیستیت شود. التهاب نیز می تواند علل دیگری داشته باشد.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که این بیماری ممکن است از مصرف لوازم بهداشتی نامناسب یا اثر جانبی داروهای خاص یا عارضه دیگر بیماری ها ایجاد شود. التهاب مثانه می تواند منجر به دفع ادرار ابری شود که بوی بدی دارد. شما همچنین ممکن است نشانه هایی از UTI مانند درد زیر شکم، دفع دردناک ادرار و احتمالا خون در ادرار داشته باشید.

یک راه برای درمان ذرات سفید در ادرار و کمک به کاهش ناراحتی ناشی از کیستیت، این است که آب حاوی جوش شیرین بخورید. مجله Reviews in Urology اعلام کرد که قلیایی کردن ادرار می تواند به درمان علائم التهاب مثانه کمک کند. شما می توانید علائم سیستیت را با مخلوط کردن ۱/۲ تا ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین در یک لیوان آب درمان کنید. این نوشیدنی را به مدت ۲ روز و هر روز ۳ الی ۴ بار مصرف کنید.

اگر علائم شما بیش از ۲ روز طول کشید، باید با پزشک مشورت کنید. اگر در آزمایش ادرار اسید نیتریت وجود داشته باشد می تواند نشان دهنده سیستیت و التهاب مثانه باشد.

عفونت کلیه

عفونت کلیه ممکن است سبب شود مواد سفیدی را در ادرار خود مشاهده کنید که مانند رسوب سفید است. عفونت کلیه هنگامی ایجاد می شوند که باکتری ها به کلیه وارد شده و باعث عفونت می شوند. همچنین عادت های زیادی وجود دارد که می تواند به کلیه ها آسیب برساند و شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی قرار دهد.

پزشکان National Health Service می گویند علائم عفونت کلیوی عبارتند از:

  • ادرار ابری
  • درد شکم
  • درد کمر

با وجود این بیماری احتمالا در ناحیه کمر و تناسلی احساس ناراحتی می کنید. در مورد این بیماری مصرف مایعات برای دفع عفونت از کلیه ضروری است. مصرف بیش از حد آب می تواند به سم زدایی از کلیه ها و سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی کمک کرده و ذرات سفید را از ادرار دفع کند.

عفونت کلیوی می تواند موجب دفع پروتئین در ادرار شود. به این بیماری پروتئینوری گفته می شود. یکی از علائم بیماری کلیوی این است که ادرار با وجود مصرف زیاد مایعات کف آلود است.

سنگ کلیه

سنگ کلیه می تواند یک بیماری دردناک باشد و ادرار را شیری رنگ کند. زیرا این سنگ ها عاملی برای عفونت کلیوی هستند. سنگ کلیه می تواند به اندازه یک دانه شن یا به اندازه یک نخود باشد.

محققان National Kidney Foundation می گویند گاهی اوقات سنگ کلیه می تواند دستگاه ادراری را به عفونت مبتلا کند. در هنگام ادرار کردن، ممکن است درد شدید و خونریزی ایجاد شده و ادرار ابری شود. محققان دانشگاه هاروارد نیز معتقدند که وجود ذرات سفید در ادرار نشان دهنده این است که سنگ های کوچک کریستالی در حال خارج شدن از بدن هستند.

روش های طبیعی متعددی وجود دارد که می توانید از آن ها برای رهایی از سنگ کلیه استفاده کنید. به عنوان مثال، سرکه سیب می تواند برای از بین بردن ذخایر معدنی کلیه مفید باشد. زیرا حاوی اسید استیک است. مجله Journal of Mass Spectrometry گزارش داد که اسید استیک، سنگ های کلیوی را دفع می کند و می تواند به جلوگیری از تشکیل آن ها کمک کند.

برای استفاده از سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی سنگ کلیه باید در روز چند لیوان آب حاوی ۱ تا ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب بخورید. اگر طعم سرکه زیاد است کمی عسل داخل آب بریزید.

یکی دیگر از روش های طبیعی برای از بین بردن سنگ کلیه و علائم آنها نوشیدن آبلیمو و افزایش مصرف مایعات است.

عفونت انگلی

ادرار شیری رنگ با ذرات سفید در آن می تواند نتیجه عفونت انگلی در بدن باشد. انگل روده ای می تواند از طریق تماس با خاک، غذا یا آب آلوده به مدفوع، وارد بدن شود. عفونت های انگلی همچنین در مناطقی که دارای استانداردهای بهداشتی ضعیف هستند نیز شیوع دارد.

مجله Urology Annals گزارش داد که عفونت انگلی می تواند وضعیتی به نام چیولوری را ایجاد کند. این بیماری بر سیستم لنفاوی تأثیر می گذارد و مایع لنفاوی را به کلیه ها و مثانه منتقل می کند. این فرایند می تواند منجر به ایجاد ذرات سفید در ادرار شده و باعث شود که ادرار شیری رنگ شود.

بارداری

اگر حامله باشید ممکن است بعد از دفع، وجود لکه های سفید را در ادرار مشاهده کنید. زنان در زمان بارداری در معرض خطر ابتلا به UTI هستند که می تواند ذرات سفید در ادرار ایجاد کند. ترشحات واژن نیز در طول دوره بارداری افزایش پیدا می کند. این عامل نیز می تواند علتی برای ایجاد لکه های سفید در ادرار شود.

پزشکان National Health Service می گویند که دلیل ترشح بیشتر از حد مهبل (واژن) در بارداری جلوگیری از ورود عفونت به رحم است. این ترشحات معمولا سفید و روشن هستند. اما اگر در بارداری رنگ ترشحاتتان فرق می کند و خارش واژن دارید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

واژینوز باکتریایی (BV)

BV یک عفونت جدی است که می تواند ادرار را ابری کرده و احتمالا ذرات سفید در آن ایجاد کند. BV زمانی رخ می دهد که باکتری بیش از حد در مهبل (واژن) وجود دارد که منجر به عدم تعادل فلور واژن می شود. محققان Women’s Health from Australia می گویند که واژینوز باکتریایی می تواند باعث ترشح خاکستری از واژن و خارش و درد هنگام دفع ادرار شود.

برای کمک به بازگرداندن تعادل باکتری های مهبل (واژن)، می توانید ماست مصرف کنید یا از یک تامپون خیس خورده در ماست استفاده کنید. یک مطالعه که سال ۲۰۱۲ انجام شد نشان داد که ماست پروبیوتیک دقیقا به اندازه داروی کلیندامایسین به کاهش علائم واژینوز باکتری کمک می کند.

عفونت مخمر

عفونت های مخمری واژن زمانی اتفاق می افتند که قارچ کاندیدا شروع به رشد در مهبل (واژن) می کند. معمولا، تعادل مناسب باکتری ها، از رشد بیش از حد این قارچ جلوگیری می کند. اما اگر چیزی مانع تعادل ظریف این باکتری ها شود، ممکن است علائم عفونت مخمر واژن ایجاد شود.

دکتر Kathleen Romito می گوید که عفونت واژن معمولا باعث مشکلات مختلفی در اطراف مهبل (واژن) می شود. ترشح چرک سفید، خارش، و تحریک و قرمز شدن پوست اطراف لگن از جمله این علائم است.

شما می توانید از خواص ضد قارچ روغن درخت چای برای کمک به درمان و خلاص شدن از شر عفونت مخمر واژن استفاده کنید. مجله Phytotherapy Research گزارش داد که شیاف حاوی روغن درخت چای دارای اثر ضد قارچ در واژن است. این روغن را می توان برای درمان عفونت های واژینال (کاندیدیازیس) ناشی از کاندیدا آلبیکنس استفاده کرد.

۲ الی ۳ قطره روغن درخت چای را با ۱/۳ فنجان آب گرم ترکیب کنید و یک تامپون را در آن خیس کنید. سپس تامپون را وارد واژن کرده و یک شب صبر کنید. تا زمانی که عفونت مخمر بهبود بیابد این روش را تکرار کنید.

پس زدن انزال

یکی از دلایل وجود ذرات سفید در ادرار مردان، انزال به عقب برگشته است. این حالت زمانی رخ می دهد که مایع منی از آلت تناسلی خارج نشده و وارد مثانه شود.

چه زمانی باید به دلیل وجود ذرات سفید در ادرار به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم وجود ذرات سفید در ادرار همچنان ادامه داشته یا علائم دیگری دارید، باید سریع به پزشک مراجعه کنید. عفونت های ادراری، اگر به سرعت درمان نشوند، می تواند عفونت های جدی تر را ایجاد کند و در بعضی موارد باعث ناباروری شوند.

اگر سفیدی ادرار با علائم زیر نیز وجود داشت باید سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • نیاز قوی به دفع ادرار دارید اما مقدار کمی ادرار دفع می کنید.
  • هنگام ادرار احساس سوزش می کنید.
  • ادرار ابری و دارای بوی نامطبوع است.
  • درد شکمی دارید.
  • تب با یا بدون لرزش دارید.
  • تهوع و استفراغ را تجربه می کنید.