رابطه استرس و آلزایمر چیست؟

یک مطالعه طولانی مدت در سوئد نشان داد که قرار گرفتن در معرض استرس هایی مانند طلاق، فشار کاری و ابتلای والدین و اعضای خانواده به بیماری می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در اوایل زندگی افزایش دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد رابطه استرس و آلزایمر صحبت خواهیم کرد.

رابطه استرس و آلزایمر بر اساس تحقیقات علمی

در سال ۱۹۶۸ محققان دانشگاه گوتنبرگ اطلاعات مربوط به بیش از ۸۰۰ زن را که در اوایل دهه ۳۰ تا اوایل اوایل ۵۰ سالگی بودند، جمع آوری کردند. در طول سال های تحقیق، زنان تحت معاینات روانپزشکی قرار گرفتند و علائم استرس در زندگیشان از جمله تحریک پذیری، ترس یا اختلالات خواب بررسی شد. شایعترین عوامل استرس زا در این زنان، بیماری روانی در یک والد یا خواهر و برادر بود.

این تحقیق تا سال ۲۰۰۶ ادامه یافت و محققان گزارش دادند که از هر ۵ زن شرکت کننده، ۱ نفر (در مجموع ۱۵۳ نفر) مبتلا به زوال عقل در سن متوسط ۷۹ سالگی شدند. داده های این مطالعه نشان داد که این نوع زوال عقل ۲۹ سال طول کشیده است تا ایجاد شود.

محققان دریافتند که وجود برخی از عوامل استرس زا روانشناختی در میانسالی با افزایش خطر ابتلا به AD و همچنین افزایش خطر ابتلا به هر نوع دیگری از زوال عقل همراه است.

رابطه استرس و آلزایمر
رابطه استرس و آلزایمر

سایر یافته ها

کارشناسان دیگر معتقدند که اثرات استرس مزمن بر روی هورمون های خاص ممکن است باعث کاهش کارایی مدار مغزی شود و بعضی از افراد را در معرض خطر ابتلا به زوال عقل، از جمله AD زودرس قرار دهد. یکی از جذاب ترین یافته ها این بود که تعدادی از عوامل استرس زا که به نظر می رسید بر روی خطر ابتلا به آلزایمر تأثیر می گذارد، در حالی بر روی بدن تاثیر گذار بودند که زنان آن ها را احساس نمی کردند.

به نظر می رسد که AD به وسیله ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و دیگر عوامل ایجاد شود. سابقه خانوادگی این بیماری کمی شانس ایجاد این بیماری را افزایش می دهد. علاوه بر این، زنان بیشتر از مردان نسبت به این بیماری حساس هستند و عوامل مشابه ای که خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهند، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نیز در این بین نقش دارند.

تحقیقات نشان می دهند که سطح سواد پایین و افزایش شانس ابتلا به بیماری آلزایمر با هم ارتباط دارند. برخی از مطالعات سابقه ابتلا به سرطان را با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط می دانند. جهش های ژنتیکی خاص نیز باعث ایجاد زود هنگام آلزایمر می شود و یک نوع از ژن APOE خطر ابتلا زودرس به بیماری ها را افزایش می دهد.

البته محققان معتقدند که رابطه استرس و آلزایمر باید در مردان و دیگر زنان از نژادهای مختلف نیز بررسی شود تا بتوان نتیجه قطعی را اعلام کرد.